Ukraiński gigant poleciał do Iraku. Co miał na pokładzie?

Ukraiński gigant poleciał do Iraku. Co miał na pokładzie?

Załadunek Chinook F na pokład An-124
Załadunek Chinook F na pokład An-124
Źródło zdjęć: © ©Estado Mayor de la Defensa
Karolina Modzelewska
17.04.2024 08:55, aktualizacja: 17.04.2024 12:05

Jeden z ukraińskich powietrznych gigantów, czyli samolot Antonow An-124, nie tak dawno gościł w Polsce, gdzie pomagał w transporcie Morskiej Jednostki Rakietowej na ćwiczenia SeaShield24 do Rumunii. Tym razem największy produkowany seryjnie samolot transportowy na świecie został zauważony ze śmigłowcami Chinook F na pokładzie. Są to hiszpańskie maszyny, które trafiły do Iraku.

Hiszpańskie wojsko skorzystało z możliwości transportowych, jakie oferuje samolot Antonow An-124 Rusłan. Maszyna posłużyła do transportu dwóch śmigłowców transportowych Chinook F do Iraku. Łącznie trafią tam trzy takie śmigłowce i będzie to ich pierwsza zagraniczna misja. Serwis Bulgarian Military zwraca uwagę, że do transportu konieczny był demontaż łopat śmigła, a także niektórych innych części śmigłowców.

Chinook F na pokładzie ukraińskiego giganta

Chinook F zastąpią dotąd wykorzystywane przez Hiszpanów cztery śmigłowce Airbus AS532 Cougar. Służyły one w jednostce Task Force Toro w ramach międzynarodowej misji Inherent Resolve, której celem jest m.in. wsparcie Iraku w walce z terroryzmem i umacnianie stabilności w regionie. Maszyny trafią do bazy Al Asad położonej na północ od Bagdadu. W tej bazie rozmieszczone zostały zagraniczne kontyngenty wojskowe, w tym siły amerykańskie.

Serwis Info Defensa zwraca uwagę, że hiszpańskie ministerstwo obrony często wykorzystuje samoloty An-124 do transportu sprzętu wojskowego, który trafia na misje zagraniczne. Wyjaśnia też, że samoloty są zakontraktowane za pośrednictwem firmy DSV, czyli hiszpańskiego operatora logistyki obronnej, a An-124 uznawany jest za najszybszy środek transportu (o ile sprzętu wojskowego nie można przewieźć na pokładzie samolotu transportowego Airbus A400M hiszpańskich sił powietrznych).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wybraliśmy Produkt Roku 2023

Dla porównania samolot An-124 ma długość blisko 70 m, a rozpiętość jego skrzydeł sięga ponad 73 m. Pusty samolot waży 175 ton. Posiada 36-metrową ładownię, która pozwala na transport ładunku o masie sięgającej nawet 130 ton. Rusłan może poruszać się z prędkością sięgającą nawet 865 km/h. Z kolei Airbus A400M to samolot o długości ok. 44 m i rozpiętości skrzydeł ponad 42 m. Jego masa własna to 70 ton, a masa startowa 141 ton. Maszyna może poruszać się z prędkością 780 km/h.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)