Ukraiński gigant lądował w Polsce. Wiadomo, co zabrał na swoim pokładzie
Sztab Generalny Wojska Polskiego w mediach społecznościowych zamieścił zdjęcia pokazujące przygotowania do transportu Bateryjnego Modułu Bojowego Morskiej Jednostki Rakietowej. Sprzęt został wysłany do Rumunii na międzynarodowe ćwiczenie SeaShield24, które potrwają do 21 kwietnia. Do jego transportu wykorzystano największy produkowany seryjnie samolot transportowy na świecie, czyli Antonow An-124. Przypominamy, co to za maszyna.
15.04.2024 | aktual.: 15.04.2024 10:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
SeaShield24 to międzynarodowe szkolenie zorganizowane przez rumuńskie siły morskie Forțele Navale Române. Jak donosi Sztab Generalny WP, uczestniczy w nim ponad 2,2 tys. żołnierzy z 12 państw NATO i krajów partnerskich oraz 135 jednostek sprzętu. Wśród nich znajdują się tzw. "Morskie Kły", czyli Morska Jednostka Rakietowa. Jest ona przeznaczona m.in. do zwalczania wrogich okrętów, ochrony głównych baz morskich Marynarki Wojennej, czy osłaniania rejonów dogodnego lądowania desantu morskiego.
"Morskie Kły" na ćwiczeniach w Rumunii
Serwis Romania Insider wyjaśnia, że ćwiczenia SeaShield24 odbywające się na Morzu Czarnym w strefie przybrzeżnej, na rzece i w delcie Dunaju mają na celu przygotowanie do misji zwalczania nielegalnej działalności na morzu i rzekach, kontrolę obszarów morskich i rzek, poszukiwania i ratownictwa na morzu, pomoc statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie oraz zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Ich zadaniem jest również zwiększenie interoperacyjności pomiędzy uczestniczącymi w manewrach siłami zbrojnymi.
"Morskie Kły" zostały przetransportowane do Rumunii na pokładzie samolotu An-124-100M Rusłan, który obsługują ukraińskie linie lotnicze specjalizujące się w transporcie cargo Antonov Airlines. An-124 to największy seryjnie produkowany samolot świata. Większy od niego był tylko słynny samolot An-225 Mrija, który na początku wojny w Ukrainie został zniszczony przez Rosjan na podkijowskim lotnisku w Hostomelu. Warto jednak przypomnieć, że An-225 Mrija powstał właśnie na bazie samolotu An-124 Rusłan w ramach programu Buran. Był to radziecki program, który zakładał wykorzystanie Mriji do wynoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Asus Zenfone 11 Ultra: Bo duży może więcej
An-225 Mrija powstał tylko w jednym egzemplarzu, natomiast samolotów An-124 Rusłan powstało ponad 50. Maszyny te mają imponujące rozmiary. Długość An-124 Rusłan to blisko 70 m, a rozpiętość jego skrzydeł sięga ponad 73 m. Pusty samolot waży 175 ton, ale jego 36-metrowa ładownia pozwala na transport ładunku o masie sięgającej nawet 130 ton. Rusłan może poruszać się z prędkością sięgającą nawet 865 km/h. An-124 jest dosyć uniwersalną maszyną jeśli chodzi o możliwości transportowe, zwłaszcza że Biuro Projektowe Antonova tworzyło ją z myślą o przeznaczeniu wojskowym.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski