Ukraińcy czekają na dostawy F‑35 do Polski. Mają ważny powód
W poniedziałek 23 grudnia pierwsze myśliwce F-35 dla Polski wylądowały w bazie Ebbing Air National Guard w Arkansas, gdzie swoje szkolenia rozpoczną polscy piloci. To kamień milowy w programie F-35, przybliżający Polskę do otrzymania tych maszyn. Nie umknęło to uwadze Ukraińców, którzy wiążą spore nadzieje z dostawami nowych myśliwców piątej generacji do polskiej armii.
Pierwsze myśliwce F-35 z 32 zamówionych na początku 2020 r. mają trafić do Polski w 2026 r. Jak donosi ukraiński serwis o tematyce militarnej Defense Express, na ich dostawy najwyraźniej oczekują nie tylko Polacy, ale i Ukraińcy. Według serwisu przekazanie nowych maszyn dla polskiej armii może być bowiem szansą na dodatkowe myśliwce MiG-29 dla Ukrainy. "Polska będzie w stanie przekazać te radzieckie samoloty dopiero po otrzymaniu odpowiedniego zamiennika, a nie wcześniej" - wyjaśnia serwis.
Dodatkowe MiG-i-29 dla Ukrainy
Warto jednak zaznaczyć, że Polska na początku 2023 r. przekazała Ukrainie 14 myśliwców MiG-29, a obecnie nie ma oficjalnych informacji na temat kolejnego transferu. We wrześniu 2024 r. minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski podczas wizyty w Kijowie mówił: "Rozważamy przekazanie kolejnych opcji sprzętu, w tym być może samolotów MiG-29, które są potrzebne dzisiaj do obrony nieba".
Myśliwce MiG-29 odgrywają istotną rolę w obronie nieba nad Ukrainą i atakowaniu wrogich, naziemnych celów, pomimo tego, że ich historia sięga czasów ZSRR, a pierwsze egzemplarze wyprodukowano w 1983 r. Maszyny zostały zaprojektowane przez biuro konstrukcyjne Mikojana i Guriewicza z myślą o dominacji w powietrzu i zwalczaniu wrogich samolotów w każdych warunkach pogodowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5
Myśliwiec MiG-29 ma długość 17,3 m oraz rozpiętość skrzydeł równą 11,4 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi ok. 18,5 tony. Samolot napędzają dwa silniki turbowentylatorowe RD-33, które pozwalają mu osiągnąć prędkość maksymalną dochodzącą do 2400 km/h, czyli ponad 2,25 Ma. Zasięg operacyjny MiG-29 wynosi blisko 1430 km bez dodatkowych zbiorników paliwa, natomiast z ich użyciem może wzrosnąć do ponad 2100 km.
Uzbrojenie MiG-29 obejmuje szeroki wachlarz broni powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Standardowe wyposażenie stanowi jednolufowe działko automatyczne GSh-30-1 kalibru 30 mm, zdolne do prowadzenia ognia z prędkością 1500 strzałów na minutę. Myśliwiec może przenosić pociski rakietowe krótkiego i średniego zasięgu, w tym R-73 oraz R-27, przeznaczone do walki powietrznej. Dodatkowo jest przystosowany do przenoszenia bomb konwencjonalnych, rakiet niekierowanych oraz zasobników z uzbrojeniem precyzyjnym, co pozwala mu na realizację misji uderzeniowych.