Ukraińcy "aresztowali" śmigłowiec. Posłuży żołnierzom
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na wniosek ukraińskiej Prokuratury Generalnej sąd zajął śmigłowiec, części jego głównych wirników, a także silnik i inne mienie o łącznej wartości prawie 300 mln hrywien (ok. 38,6 mln zł). Maszyna miała zostać złożona w ukraińskich zakładach na wniosek białoruskiego MON oraz firm z Rosji i Białorusi. Obecnie prowadzone jest dochodzenie ws. wspierania rosyjskiej inwazji.
W toku śledztwa ustalono, że przed rozpoczęciem rosyjskiej agresji na Ukrainę, śmigłowiec oraz pozostałe mienie zostały sprowadzone do naprawy do kilku ukraińskich firm na zlecenie resortu obrony w Mińsku oraz białoruskich i rosyjskich przedsiębiorstw. Według prokuratorów, spółki będące właścicielami zajętego mienia prowadzą działania związane z rozwojem, produkcją i dostawą sprzętu wojskowego na potrzeby rosyjskich sił zbrojnych, przyczyniając się do agresji Moskwy na Ukrainę.
Ponadto Departament Skarbu USA nałożył sankcje na jedno z tych białoruskich przedsiębiorstw, a głównymi odbiorcami usług rosyjskich firm są Federalna Służba Gwardii Narodowej Federacji Rosyjskiej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Federacji Rosyjskiej oraz Administracja Prezydenta Federacji Rosyjskiej. Z udostępnionych zdjęć wynika, że przejętym śmigłowcem może być poradziecka maszyna Ka-26. Wiropłat ma docelowo zostać przekazany Siłom Zbrojnym Ukrainy. Co wiemy o tej konstrukcji?
Ukraińcy "aresztowali" wrogi śmigłowiec
Ka-26 to leciwy, dwumiejscowy lekki śmigłowiec zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Nikołaja Kamowa. Prototyp maszyny został oblatany w 1965 r., a cztery lata później rozpoczęto produkcję jej seryjną. Przyjmuje się, że do 1985 r. powstało ponad 800 egzemplarzy tych wiropłatów. Ka-26 jest maszyną wielozadaniową, wykorzystywaną m.in. do transportowania rannych, patroli oraz akcji ratunkowych na morzu.
Masa własna śmigłowca wynosi ok. 2 t, a jego napęd stanowią dwa 9-cylindrowe silniki gwiazdowe Wandenejew M-14-V-26 o mocy 325 KM każdy. Ka-26 ma blisko 8 m długości i ok. 4 m wysokości, a średnica wirnika wynosi 13 m. Wiropłat może latać na pułapie do 3 km. Maksymalna zasięg maszyny wynosi 400 km. Prędkość przelotowa tej konstrukcji to 150 km/h, zaś maksymalna – 170 km/h. Powstały zmodernizowane wersje Ka-26, oznaczone jako Ka-126 i Ka-226.
257 egzemplarzy tej maszyny zostało dostarczonych do 14 państw; pozostałe służyły m.in. w rosyjskich liniach lotniczych Gazprom Avia. Część śmigłowców była wykorzystywana przez węgierskie i bułgarskie siły lotnicze, jednak w Rosji używano ich oficjalnie tylko do celów cywilnych. Z tego względu może zastanawiać fakt, że egzemplarz przejęty przez Ukraińców został wysłany na zlecenie resortu obrony w Mińsku oraz rosyjskich i białoruskich firm zbrojeniowych.
Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że część przejętego mienia obejmowała najpewniej elementy z innych maszyn. Możliwe, że za oficjalnym zamówieniem dot. naprawy Ka-26 krył się tak naprawdę demontaż ważnych podzespołów.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski