Trzęsienie ziemi na Marsie. NASA ujawnia nagranie. Brzmi niesamowicie

Trzęsienie ziemi na Marsie. NASA ujawnia nagranie. Brzmi niesamowicie
Źródło zdjęć: © NASA
Adam Bednarek
25.04.2019 14:56, aktualizacja: 25.04.2019 15:15

Sonda inSight zarejestrowała na Marsie coś, co najprawdopodobniej jest trzęsieniem ziemi. Wstrząsy nie okazały się duże, ale dla naukowców to ważne nagranie. A dla laików - naprawdę ciekawe dźwięki.

Opublikowane na profilu NASA inSight nagranie pozwala wsłuchać się najpierw w marsjański wiatr, a potem w coś, co nazwano marsjańskim trzęsieniem ziemi. I najprawdopodobniej nim jest:

Powyższy materiał jest pierwszym zarejestrowanym przez człowieka dowodem na to, że na Marsie także może dochodzić do trzęsień ziemi. Zarazem to też pierwsze nagranie przedstawiające wstrząs sejsmologiczny na planecie innej niż Ziemia.

Według naukowców odkrycie może oznaczać powstanie zupełnie nowej nauki: marsjańskiej sejsmologii. Sonda inSight, oprócz niewielkiego wstrząsu z 6 kwietnia, zarejestrowała też inne ruchy w marcu i kwietniu. Były one jednak zbyt małe, by móc z całą pewnością uznać je za trzęsienia ziemi.

Rzecz jasna analiza i zbieranie danych będzie jeszcze trwało. Jedno jest pewne - sonda inSight dostarcza nam dużo nowych informacji na temat Marsa. Sonda InSight bezpiecznie wylądowała na powierzchni w listopadzie 2018 roku. W grudniu NASA przedstawiła pierwsze nagranie dźwięków z czerwonej planety.