To widzi pilot F‑35. Tak działa najbardziej zaawansowany hełm lotniczy świata
Hełm pilota F-35 to prawdziwy cud techniki. Zbudowany z kewlaru, zaprojektowany tak, aby nie obciążać mięśni karku i dopasowywany indywidualnie do każdego z użytkowników, kosztuje ponad 400 tys. dolarów za sztukę. Niesamowity film pokazuje, z czego wynika tak wysoka cena.
24.05.2021 21:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kluczową funkcją hełmu jest niesamowity system wizualizacji, prezentujący bezpośrednio przed oczami pilota informacje z systemów awionicznych samolotu.
Pilot, niezależnie od tego, gdzie patrzy, może mieć bezpośrednio przed oczami informacje o parametrach lotu, pracy różnych systemów maszyny czy wykrytych celach.
Pilot F-35 widzi to, co niewidoczne
Tym, co robi jednak największe wrażenie, a zarazem zapewnia pilotowi F-35 przewagę, jest połączenie systemu wizualizacji z zewnętrznymi kamerami.
Dzięki nim pilot spoglądający w dół czy na boki zobaczy nie swoje nogi czy podłogę kabiny, ale to, co znajduje się pod samolotem – w miejscu teoretycznie ukrytym przed wzrokiem. Z możliwości tych będą korzystać także polscy piloci F-35.
Działanie tego systemu dobrze pokazuje film, prezentujący lądowanie F-35B – samolotu w wersji pionowego startu i lądowania, przeznaczonej dla Korpusu Piechoty Morskiej i Wielkiej Brytanii. Wideo prezentuje lądowanie na nowym brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth.
F-35 Helmet Cam Footage Of Shipborne Rolling Vertical Landing (SRVL)
F-35 – lądowanie metodą SRVL
Warty uwagi jest także pokazany na filmie sposób lądowania. Technika określana jako SRVL (pol. okrętowe lądowanie pionowe z dobiegiem) polega na lądowaniu samolotami zdolnymi do pionowego startu i lądowania w taki sposób, by wykorzystać nie tylko pionowy ciąg silnika, ale także siłę nośną skrzydeł.
Dzięki temu lądowanie jest szybsze, możliwe do wykonania z większą masą paliwa i uzbrojenia, a zarazem bardziej ekonomiczne – ogranicza zużycie elementów układu napędowego i specjalnego, żaroodpornego pokrycia pokładu lotniczego. Wadą takiego rozwiązania jest większa – w porównaniu z pionowym lądowaniem - ilość potrzebnego miejsca.