To widzi pilot F-35. Tak działa najbardziej zaawansowany hełm lotniczy świata

Hełm pilota F-35 to prawdziwy cud techniki. Zbudowany z kewlaru, zaprojektowany tak, aby nie obciążać mięśni karku i dopasowywany indywidualnie do każdego z użytkowników, kosztuje ponad 400 tys. dolarów za sztukę. Niesamowity film pokazuje, z czego wynika tak wysoka cena.

Hełm pilota F-35Hełm pilota F-35
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

Kluczową funkcją hełmu jest niesamowity system wizualizacji, prezentujący bezpośrednio przed oczami pilota informacje z systemów awionicznych samolotu.

Pilot, niezależnie od tego, gdzie patrzy, może mieć bezpośrednio przed oczami informacje o parametrach lotu, pracy różnych systemów maszyny czy wykrytych celach.

Pilot F-35 widzi to, co niewidoczne

Tym, co robi jednak największe wrażenie, a zarazem zapewnia pilotowi F-35 przewagę, jest połączenie systemu wizualizacji z zewnętrznymi kamerami.

Dzięki nim pilot spoglądający w dół czy na boki zobaczy nie swoje nogi czy podłogę kabiny, ale to, co znajduje się pod samolotem – w miejscu teoretycznie ukrytym przed wzrokiem. Z możliwości tych będą korzystać także polscy piloci F-35.

Działanie tego systemu dobrze pokazuje film, prezentujący lądowanie F-35B – samolotu w wersji pionowego startu i lądowania, przeznaczonej dla Korpusu Piechoty Morskiej i Wielkiej Brytanii. Wideo prezentuje lądowanie na nowym brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth.

F-35 Helmet Cam Footage Of Shipborne Rolling Vertical Landing (SRVL)

F-35 – lądowanie metodą SRVL

Warty uwagi jest także pokazany na filmie sposób lądowania. Technika określana jako SRVL (pol. okrętowe lądowanie pionowe z dobiegiem) polega na lądowaniu samolotami zdolnymi do pionowego startu i lądowania w taki sposób, by wykorzystać nie tylko pionowy ciąg silnika, ale także siłę nośną skrzydeł.

Dzięki temu lądowanie jest szybsze, możliwe do wykonania z większą masą paliwa i uzbrojenia, a zarazem bardziej ekonomiczne – ogranicza zużycie elementów układu napędowego i specjalnego, żaroodpornego pokrycia pokładu lotniczego. Wadą takiego rozwiązania jest większa – w porównaniu z pionowym lądowaniem -  ilość potrzebnego miejsca.

Wybrane dla Ciebie

Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami