To widzi pilot F-35. Tak działa najbardziej zaawansowany hełm lotniczy świata

Hełm pilota F-35 to prawdziwy cud techniki. Zbudowany z kewlaru, zaprojektowany tak, aby nie obciążać mięśni karku i dopasowywany indywidualnie do każdego z użytkowników, kosztuje ponad 400 tys. dolarów za sztukę. Niesamowity film pokazuje, z czego wynika tak wysoka cena.

Hełm pilota F-35Hełm pilota F-35
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Łukasz Michalik

Kluczową funkcją hełmu jest niesamowity system wizualizacji, prezentujący bezpośrednio przed oczami pilota informacje z systemów awionicznych samolotu.

Pilot, niezależnie od tego, gdzie patrzy, może mieć bezpośrednio przed oczami informacje o parametrach lotu, pracy różnych systemów maszyny czy wykrytych celach.

Pilot F-35 widzi to, co niewidoczne

Tym, co robi jednak największe wrażenie, a zarazem zapewnia pilotowi F-35 przewagę, jest połączenie systemu wizualizacji z zewnętrznymi kamerami.

Dzięki nim pilot spoglądający w dół czy na boki zobaczy nie swoje nogi czy podłogę kabiny, ale to, co znajduje się pod samolotem – w miejscu teoretycznie ukrytym przed wzrokiem. Z możliwości tych będą korzystać także polscy piloci F-35.

Działanie tego systemu dobrze pokazuje film, prezentujący lądowanie F-35B – samolotu w wersji pionowego startu i lądowania, przeznaczonej dla Korpusu Piechoty Morskiej i Wielkiej Brytanii. Wideo prezentuje lądowanie na nowym brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth.

F-35 Helmet Cam Footage Of Shipborne Rolling Vertical Landing (SRVL)

F-35 – lądowanie metodą SRVL

Warty uwagi jest także pokazany na filmie sposób lądowania. Technika określana jako SRVL (pol. okrętowe lądowanie pionowe z dobiegiem) polega na lądowaniu samolotami zdolnymi do pionowego startu i lądowania w taki sposób, by wykorzystać nie tylko pionowy ciąg silnika, ale także siłę nośną skrzydeł.

Dzięki temu lądowanie jest szybsze, możliwe do wykonania z większą masą paliwa i uzbrojenia, a zarazem bardziej ekonomiczne – ogranicza zużycie elementów układu napędowego i specjalnego, żaroodpornego pokrycia pokładu lotniczego. Wadą takiego rozwiązania jest większa – w porównaniu z pionowym lądowaniem -  ilość potrzebnego miejsca.

Wybrane dla Ciebie
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Polski balon stratosferyczny nada z granicy kosmosu. Start wkrótce
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
Karpaty zmieniają się w dzicz. Badacze: to otwiera szlaki dla niedźwiedzi
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
"Bóg wojny w powietrzu". Chiny testują tajemniczą maszynę
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Nowa przełomowa technologia? Polscy fizycy opracowali superczułe radio
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇