TEST: Wirtualna rzeczywistość na twojej głowie - Samsung Gear VR
22.07.2015 13:45, aktual.: 22.07.2015 14:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wizje rozszerzonej rzeczywistości towarzyszą nam od lat w filmach science-fiction czy niektórych teledyskach. Coraz bardziej marzy nam się zanurzenie w zupełnie innym świecie "tu i teraz". Producenci starają się jak najszybciej urzeczywistnić tę technologię, czego dowodem może być coraz większe zainteresowanie rynku goglami wirtualnej rzeczywistości. I taki właśnie sprzęt tym razem zaprezentuje wam Angelika - druga generacja Samsung Gear VR w zestawie ze smartfonem Samsung Galaxy S6. Zapraszamy do wirtualnej wycieczki wraz z grupą Avengers!
Wizje rozszerzonej rzeczywistości towarzyszą nam od lat w filmach science-fiction czy niektórych teledyskach. Coraz bardziej marzy nam się zanurzenie w zupełnie innym świecie "tu i teraz". Producenci starają się jak najszybciej urzeczywistnić tę technologię, czego dowodem może być coraz większe zainteresowanie rynku goglami wirtualnej rzeczywistości. I taki właśnie sprzęt tym razem zaprezentuje wam Angelika - druga generacja Samsung Gear VR w zestawie ze smartfonem Samsung Galaxy S6. Zapraszamy do wirtualnej wycieczki wraz z grupą Avengers, a po napisach końcowych jak zawsze czeka na was niespodzianka.
- Krótkie podsumowanie -
Jeśli nudzi wam się "świat doczesny" i chcielibyście rozerwać się w zupełnie innej rzeczywistości, oto gadżet dla was. To już nie jest stworzony na potrzeby filmów science-fiction prototyp, a gotowe do użytku narzędzie. Samsung Gear VR to gogle wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym można się zanurzyć w głębinach oceanu, stanąć na szczycie wieży Eiffel'a, podziwiać niesamowite widoki Las Vegas nocą z góry czy poszybować między planetami Układu Słonecznego. Dosłownie.
Ta wersja gogli współpracuje ze smartfonem Samsung Galaxy S6 i niestety tylko z nim. Poprzednia edycja była przeznaczona dla phabletu Note 4. Na dobrą sprawę jednak nikogo nie powinno dziwić to, dlaczego producent zdecydował się na takie ograniczenie. Wyświetlacz telefonu odpowiada za wszystko to, co widzimy w goglach. Soczewki zastosowane w hełmie odpowiednio przetwarzają obraz aby dać nam pełnię wrażeń podczas korzystania z 360-stopniowego wirtualnego świata.
Oprócz preinstalowanych aplikacji dostępnych w oprogramowaniu gogli, do dyspozycji użytkownik otrzymuje sklep, w którym znajdują się kolejne - zarówno płatne, jak i bezpłatne - aplikacje. Do rozpoczęcia z korzystania z usługi konieczne jest założenie konta i potwierdzenia adresu e-mail. Kino? Projektor? Gear VR to coś o wiele więcej niż największe wyświetlacze. To 360-stopniowy obraz, którego operatorami jesteśmy my, a konkretnie nasza głowa i jej ruchy. Swoją pierwszą przygodę z rozszerzoną rzeczywistością należy rozpocząć na siedząco. Nigdy nie wiadomo jak nasz błędnik zareaguje na taki szok. Niestety, osoby noszące okulary korekcyjne muszą je zdjąć - nie mieszczą się one do gogli.
Interfejs jest prosty i intuicyjny, nawigacja odbywa się za pomocą ruchów głowy i dotykowej płytki umieszczonej z lewej strony hełmu. Znajduje się tam również przycisk "wstecz", a pokrętło do regulacji ostrości umieszczono na górze. Niestety, nawet przy idealnie wyregulowanej ostrości da się zauważyć rozmazujący się obraz na krawędziach pola widzenia i siatkę pikseli. Mimo to, Samsung Gear VR zapewnia naprawdę niesamowite wrażenia.
O ile Note 4 strasznie się przegrzewał w parze z Gear VR, S6 radzi sobie całkiem nieźle. Sprzęt wyposażono w regulowane paski podtrzymujące hełm, który wydaje się być nieco ciężki, co szczególnie można odczuć przy dłuższym korzystaniu z gogli. Zbyt długa zabawa może również skutkować czasowym bólem oczu i niewielkim zawrotem głowy, dlatego warto co godzinę zrobić sobie przerwę i powrócić do realnego świata.
Jak kreśli się przyszłość technologii VR? Ciężko to powiedzieć, ponieważ zarówno producenci i deweloperzy mają tutaj bardzo szerokie pole do popisu. Możemy sobie wyobrazić najnowsze produkcje kinowe oglądane w domowym zaciszu w towarzystwie Gear VR, przeprowadzanie szkoleń z użyciem tego sprzętu, wirtualne wycieczki czy nowe oblicze Skype. Jeśli chodzi o aspekt turystyczny, bardzo podobała mi się możliwość stanięcia u podnóża najwyższego wieżowca na świecie - Burj Khalifa, podziwianie pokazu fontann pod hotelem Bellagio w Vegas czy przelot ponad dachami drapaczy chmur w Nowym Jorku. Zdjęć, filmów i panoram z przeróżnych zakątków całego świata znajdziecie w Gear VR mnóstwo i uwierzcie mi - żadne inne zdjęcia nie oddadzą tego, co serwują te gogle.
Dzięki Gear Vr znajdziecie się również w środku lasu w towarzystwie dinozaura, przepłyniecie się wodami oceanów w towarzystwie różnych morskich stworzeń, obejrzycie film w aplikacji Cinema, poznacie ciekawostki Układu Słonecznego szybując kolejno pomiędzy wszystkimi planetami i księżycami i wiele, wiele innych...
Cena gogli to ok. 750 zł, ale należy pamiętać, że współpracują one jedynie z telefonem Samsung Galaxy S6, za którego należy zapłacić od ok. 2500 zł w najtańszej wersji w górę.
_ SŁK _