Tajemniczy klient. Kraj ze wschodu zamówił 100 pojazdów opancerzonych
Amerykańska firma The Armored Group (TAG) otrzymała zamówienie na 100 pojazdów opancerzonych od niewymienionego z nazwy klienta. W komunikacie wskazano jedynie, że maszyny mają wesprzeć siły zbrojne kraju wschodnioeuropejskiego.
09.06.2022 13:02
Pierwsza partia pojazdów ma zostać dostarczona jeszcze w czerwcu. Całkowita kwota zamówienia opiewa na 23,2 mln dolarów (równowartość ponad 99 mln złotych). Jak zauważa serwis Militarnyj, jedynym opancerzonym pojazdem bojowym produkowanym obecnie przez TAG jest BATT UMG, stąd można przypuszczać, że to właśnie on zostanie wysłany na wschód.
Pojazd bojowy BATT UMG
BATT UMG jest wyposażony w systemy nadzoru i łączności na poziomie wojskowym. Konstrukcja opiera się na podwoziu Forda. Dzięki temu pojazd posiada dostęp do jednej z największych na świecie międzynarodowych sieci dystrybucji i może być serwisowany w najodleglejszych częściach świata.
BATT UMG zapewnia ochronę przeciwwybuchową poziomu drugiego. Niestandardowa konstrukcja pojazdu powoduje, że jego ładowność wynosi ok. 4,5 t. Według producenta, BATT UMG jest idealny dla sił specjalnych. Może być wykorzystywany m.in. do transportu wojska lub jako opancerzony ambulans i centrum dowodzenia.
Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 140 km/h, a jego zasięg to ok. 500 km. BATT UMG może pomieścić do 4 w pełni wyposażonych żołnierzy i jest wyposażony w stojak strzelecki z podnośnikiem nożycowym, umożliwiającym dostęp do obrotowej wieżyczki działa. Konstrukcja jest przystosowana do jazdy w terenie i po utwardzonych drogach, zapewniając ochronę osób działających w niebezpiecznych środowiskach operacyjnych.
Chociaż firma nie wskazała, kim jest zamawiający, słowa wiceprezesa wykonawczego TAG, Beau Gailey’a, mogą świadczyć, iż chodzi o Ukrainę: "Pojazdy te zapewniają krytyczną zdolność, jako że mężczyźni i kobiety z sił zbrojnych chronią prawo do decydowania o przyszłości swojego narodu na własnych warunkach" .
Założona w 1992 r. firma TAG ma 30-letnie doświadczenie w inżynierii, produkcji i dostosowywaniu pojazdów opancerzonych do użytku przez agencje rządowe, organizacje wojskowe, organy ścigania i organizacje pozarządowe (NGO). Jest to obecnie jeden z największych dostawców pojazdów opancerzonych na świecie.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski