Tajemnicze szczegóły na fresku Michała Anioła. Przedstawia objawy groźnej choroby
Międzynarodowy zespół ekspertów odkrył, że jedna z postaci na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, wzbogaconej freskami Michała Anioła, przedstawia symbol jednej z chorób, która dotyka znacznego odsetka społeczeństwa. Zdaniem ekspertów uwzględnienie wielu szczegółów na malowidle sugeruje, że wybitny włoski artysta celowo uwiecznił objawy groźnej choroby.
06.11.2024 15:01
Od wieków odwiedzający Kaplicę Sykstyńską, zlokalizowaną w Pałacu Watykańskim, podziwiają monumentalne freski Michała Anioła, nie zdając sobie sprawy, że wśród 300 postaci ukryta jest kobieta z widocznymi objawami raka piersi. Naukowcy z różnych dziedzin, łącząc wiedzę z historii sztuki, medycyny i genetyki, przeanalizowali deformacje w lewej piersi półnagiej kobiety przedstawionej w scenie biblijnego potopu.
Michał Anioł ukrył wiele szczegółów na swoich freskach
Postać ta, z niebieską chustą na głowie symbolizującą jej stan małżeński, wskazuje palcem na ziemię, co może oznaczać jej zbliżający się powrót do prochu. Lekarze zwrócili uwagę na charakterystyczne zaciemnienie wokół otoczki sutkowej, wciągnięcie skóry oraz subtelne obrzęki w górnej części piersi i okolicy pachy – typowe objawy zaawansowanego raka piersi, donosi serwis Science Alert.
Biorąc pod uwagę dogłębną wiedzę Michała Anioła na temat anatomii, zdobywaną m.in. podczas sekcji zwłok, naukowcy są przekonani, że deformacje te nie są przypadkowe. Porównania z innymi postaciami na fresku potwierdzają unikalność tego przedstawienia. Mimo licznych konserwacji sklepienia na przestrzeni wieków oryginalny kształt i cieniowanie piersi nie uległy znaczącym zmianom.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badacze, cytowani przez portal Science Alert, sugerują, że artysta nie odwzorował zniekształcenia z modelu chorego na raka piersi, lecz celowo wprowadził symbolikę śmiertelnej choroby. "Reprezentacja prawdopodobnego raka piersi jest powiązana z koncepcją nietrwałości życia i ma znaczenie kary" – tłumaczą naukowcy na łamach czasopisma "The Breast". Może to być ukryte przesłanie o grzechu i jego konsekwencjach.
To nie jedyny raz, gdy Michał Anioł mógł uwiecznić objawy choroby w swojej twórczości. Podobne deformacje zauważono wcześniej w rzeźbie "Noc" z grobowca Giuliana de' Medici. Odkrycie to podkreśla niezwykłe zdolności artysty do zrozumienia i przedstawienia ludzkiego ciała, a także głębię symboliki w jego dziełach.