Tak w Rosji kończy unikat na skalę światową. Idzie na "żyletki"
Rosyjskie, lokalne media informują o nietypowym losie unikalnego samolotu Ił-76PP. Zgodnie z pojawiającymi się informacjami w Irkucku trwają prace związane z jego demontażem, a ostatecznie - jedyna taka maszyna na świecie - ma zostać zezłomowana.
Na nietypowe doniesienia płynące z Rosji zwrócił uwagę ukraiński serwis Militarny. Zwraca on uwagę, że rosyjskie media informują o trwającym demontażu unikalnego w skali światowej samolotu Ił-76PP. Według Irk.rus powołującego się na naocznych świadków, rozpoczął się on w listopadzie 2024 r. na zlecenie rosyjskiego ministerstwa obrony, które jest właścicielem maszyny i potrwa do końca roku.
Rosjanie pozbywają się Ił-76PP
Działania mają być związane z planami budowy kompleksu mieszkalnego na terenie lotniska dawnej Szkoły Lotniczej w Irkucku. Teren, na którym znajduje się Ił-76PP, nie należy już do ministerstwa, a samego samolotu nie można usunąć ze względu na jego wymiary, zaznacza Militarny.
Ił-76PP to specjalistyczna wersja radzieckiego samolotu transportowego Ił-76, zaprojektowana jako powietrzna platforma walki radioelektronicznej (WRE) w połowie lat 80. XX wieku. Jej głównym zadaniem było zakłócanie i neutralizowanie systemów radarowych oraz komunikacyjnych przeciwnika, co miało kluczowe znaczenie w operacjach wojskowych, zwłaszcza podczas konfliktów zbrojnych, gdzie dominacja w sferze elektronicznej odgrywała istotną rolę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5
Pod względem konstrukcyjnym, Ił-76PP bazował na wojskowym transporcie transportowym Ił-76MD. Został jednak wyposażony w zaawansowane systemy zakłóceń elektronicznych, anteny oraz dodatkowe urządzenia wspierające działania WRE. Mimo tych modyfikacji, zachował podstawowe osiągi charakterystyczne dla serii Ił-76, takie jak maksymalna masa startowa wynosząca ok. 190 ton oraz zasięg rzędu 4000–5000 km, w zależności od obciążenia i warunków operacyjnych.
Ił-76PP był testowany do lat 90. XX w. Jak jednak informuje Militarny, maszyna ostatecznie nie weszła do seryjnej produkcji. Powodem miały być m.in. problemy ze sprzętem radiowym, który okazał się zawodny. Samolot w 1992 r. przeniesiony na teren lotniska wspomnianej Szkoły Lotniczej w Irkucku, gdzie znajdował się aż do teraz.