Tajemnica samolotów Boeing 737 Max. Sprawdź, jak doszło do potwornych katastrof [Wideo]

Jak mogło dojść do katastrofy lotniczej dwóch maszyn należących do linii Lion Air i Ethipian Airlines? Zbyt nowoczesna technologia okazała się poważnym problemem dla nieprzeszkolonej załogi.

Boeing 737 Max
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Do poważnych katastrof lotniczych z udziałem samolotów Boeing 737 Max doszło kilkukrotnie. 29 października 2018 r. po zaledwie 13 minutach od wystartowania z lotniska w Dżakarcie maszyna wpadła do Morza Jawajskiego, przynosząc śmierć 189 osobom. Z kolei 10 marca 2019 sytuacja powtórzyła się przy locie rejsowym z Addis Abeby do Nairobi, który już po 6 minutach runął w dół zabijając 157 osób.

Dwie podobne katastrofy na tym samym nowoczesnym modelu Beoeinga 737 Max sprawiły, że regulatorzy natychmiast postanowili zawiesić wszystkie loty tego typu maszyn. Wynik międzynarodowego dochodzenia jednoznacznie oznajmił, że winny wypadkom jest MCAS (ang. Maneuvering Characteristics Augmentation System) - system poprawy charakterystyki manewrowej.

Wideo, które możecie obejrzeć poniżej, przygotowane przez redakcję zagranicznego serwisu Vox, w zaledwie kilka minut wyjaśnia przyczynę katastrofy:

Winny brak przeszkolenia

Model Boeing 737 Max oferowany był przez producenta jako następca modelu 737-800NG. Rożni się od niego przede wszystkim wielkością silników. Nowszy model posiada je znacznie większe, przez co jednostki napędowe musiały być wyraźnie wysunięte za obrys skrzydeł. Oznacza to zmianę parametrów aerodynamicznych samolotu i sprawienie, że nowa jednostka posiada tendencję do podrywania dzioba.

Ta poważna wada miała być zażegnana przez wprowadzenie systemu MCAS, którego zadaniem byłaby automatyczne wprowadzanie korekcji parametrów lotu. Ten jednak nie został opisany w instrukcji, a więc piloci nie zostali odpowiednio przeszkoleni do jego używania. Zły odczyt czujników działających automatycznie sprawił, że samolot automatycznie zaczął obniżać dziób maszyny zbyt gwałtownie, a piloci nie zdążyli zareagować na tę zmianę, co spowodowało tzw. przeciążenie i maszyny runęły w dół niczym kamień.

Do tej pory większość lotów Boeingów 737 Max wciąż nie zostało wznowione, a Federalna Agencja Lotnictwa musi stawić czoła zarzutom o zbyt szybkim dopuszczeniu tego modelu samolotu do użytku.

Wybrane dla Ciebie
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Prywatny teleskop kosmiczny? Mauve pomoże poszukiwać drugiej Ziemi
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Muffiny z krwią wołową. Tak wpływają na organizm
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje
Dla Rosjan ten system to rewolucja. Wojsko Polskie już takim dysponuje
Kosmiczne osiągnięcie. SpaceX wysłał na orbitę 10 000 Starlinków
Kosmiczne osiągnięcie. SpaceX wysłał na orbitę 10 000 Starlinków