Tajemnica samolotów Boeing 737 Max. Sprawdź, jak doszło do potwornych katastrof [Wideo]

Jak mogło dojść do katastrofy lotniczej dwóch maszyn należących do linii Lion Air i Ethipian Airlines? Zbyt nowoczesna technologia okazała się poważnym problemem dla nieprzeszkolonej załogi.

Boeing 737 Max
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Do poważnych katastrof lotniczych z udziałem samolotów Boeing 737 Max doszło kilkukrotnie. 29 października 2018 r. po zaledwie 13 minutach od wystartowania z lotniska w Dżakarcie maszyna wpadła do Morza Jawajskiego, przynosząc śmierć 189 osobom. Z kolei 10 marca 2019 sytuacja powtórzyła się przy locie rejsowym z Addis Abeby do Nairobi, który już po 6 minutach runął w dół zabijając 157 osób.

Dwie podobne katastrofy na tym samym nowoczesnym modelu Beoeinga 737 Max sprawiły, że regulatorzy natychmiast postanowili zawiesić wszystkie loty tego typu maszyn. Wynik międzynarodowego dochodzenia jednoznacznie oznajmił, że winny wypadkom jest MCAS (ang. Maneuvering Characteristics Augmentation System) - system poprawy charakterystyki manewrowej.

Wideo, które możecie obejrzeć poniżej, przygotowane przez redakcję zagranicznego serwisu Vox, w zaledwie kilka minut wyjaśnia przyczynę katastrofy:

Winny brak przeszkolenia

Model Boeing 737 Max oferowany był przez producenta jako następca modelu 737-800NG. Rożni się od niego przede wszystkim wielkością silników. Nowszy model posiada je znacznie większe, przez co jednostki napędowe musiały być wyraźnie wysunięte za obrys skrzydeł. Oznacza to zmianę parametrów aerodynamicznych samolotu i sprawienie, że nowa jednostka posiada tendencję do podrywania dzioba.

Ta poważna wada miała być zażegnana przez wprowadzenie systemu MCAS, którego zadaniem byłaby automatyczne wprowadzanie korekcji parametrów lotu. Ten jednak nie został opisany w instrukcji, a więc piloci nie zostali odpowiednio przeszkoleni do jego używania. Zły odczyt czujników działających automatycznie sprawił, że samolot automatycznie zaczął obniżać dziób maszyny zbyt gwałtownie, a piloci nie zdążyli zareagować na tę zmianę, co spowodowało tzw. przeciążenie i maszyny runęły w dół niczym kamień.

Do tej pory większość lotów Boeingów 737 Max wciąż nie zostało wznowione, a Federalna Agencja Lotnictwa musi stawić czoła zarzutom o zbyt szybkim dopuszczeniu tego modelu samolotu do użytku.

Problemy rosyjskiej floty podwodnej. Od "kulejącego okrętu" do "pływającej Hiroszimy"
Problemy rosyjskiej floty podwodnej. Od "kulejącego okrętu" do "pływającej Hiroszimy"
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej rozwiązana. Są nowe badania
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej rozwiązana. Są nowe badania
Błędnie zdiagnozowała raka. AI myli się w 7 na 10 przypadków
Błędnie zdiagnozowała raka. AI myli się w 7 na 10 przypadków
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Widowiskowy pokaz świateł z dalekiej północy. Zorza polarna znów nad Polską
Odkryli egipską twierdzę sprzed 3,5 tys. lat. W środku piece i ciasto
Odkryli egipską twierdzę sprzed 3,5 tys. lat. W środku piece i ciasto
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Muchomory modne na Instagramie? Toksykolog: eksperymenty mogą zabić
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Sekret rosyjskiego Su-57 poznany. Oto co pomieści w swoim wnętrzu
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Fascynujące odkrycie na Tytanie. To prawdziwe wyzwanie dla chemików
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Pocisk manewrujący Ragnarök pokazany. To długie ramię dla "Walkirii"
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach
Są starsze niż piramidy w Gizie. Natura stworzyła je w Alpach