Tajemnica kamiennego ołtarza Stonehenge. Obiekt jeszcze bardziej zagadkowy

Pochodzenie Kamienia Ołtarzowego w Stonehenge ma swoje tajemnice
Źródło zdjęć: © Getty Images | Carolin Kertscher

09.09.2024 10:10, aktual.: 09.09.2024 12:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tajemnica kamiennego ołtarza Stonehenge staje się jeszcze bardziej intrygująca. Najnowsze badania wskazują, że pochodzenie tego kluczowego elementu konstrukcji jest o wiele bardziej skomplikowane, niż wcześniej sądzono. Co nowego udało się ustalić naukowcom?

Stonehenge od wieków budzi fascynację i skrywa wiele nierozwiązanych zagadek. Choć badacze od lat starają się odkryć, skąd pochodzą kamienie tworzące ten słynny zabytek, odpowiedzi na najważniejsze pytania wciąż wymykają się naukowej precyzji. Szczególnie interesujący jest kamienny ołtarz Stonehenge, którego pochodzenie przez lata uznawano za rozwiązane. Najnowsze odkrycia stawiają pod znakiem zapytania wcześniejsze teorie i prowadzą do nowych, zaskakujących wniosków.

Kto zapłaci akcyzę za elektryki? Adam Sikorski w Biznes Klasie.

Stonehenge - miejsce pełne tajemnic

Stonehenge od lat fascynuje badaczy i entuzjastów historii. Znane z tajemniczych kamiennych kręgów wciąż kryje wiele zagadek, które pozostają bez odpowiedzi. Kamienny ołtarz Stonehenge, stanowiący centralny element tej konstrukcji, budzi zainteresowanie naukowców z całego świata. Jak dotąd ustalono, że kamienie, z których zbudowano monument, nie pochodzą z okolic Stonehenge, ale z rejonów położonych nawet setki kilometrów dalej. Pomimo licznych badań, wiele pytań nadal pozostaje bez odpowiedzi. Kto i dlaczego postanowił stworzyć ten monumentalny obiekt? I jak udało się przetransportować te ogromne głazy?

Dopiero w ostatnich latach, dzięki nowoczesnym metodom badawczym, jak analiza chemiczna czy spektroskopia, zaczęto stopniowo odkrywać prawdziwą historię kamiennego ołtarza Stonehenge. Wydaje się, że to, co dotąd było uważane za pewnik – pochodzenie kamieni – jest jeszcze bardziej skomplikowane, niż sądzono. Kolejne odkrycia prowadzą nas do coraz bardziej zaskakujących wniosków.

Ołtarz pełen zagadek - co udało się ustalić?

Najnowsze badania nad kamiennym ołtarzem Stonehenge rzucają nowe światło na jego pochodzenie. Przez długi czas zakładano, że kamień, znany jako Ołtarz, pochodził z Walii, podobnie jak wiele innych elementów konstrukcji. Jednak badania przeprowadzone w ostatnich latach zmieniły tę perspektywę. W 2023 roku naukowcy ogłosili sensacyjne odkrycie: kamienny ołtarz Stonehenge w rzeczywistości nie pochodzi z Walii, a z północno-wschodniej Szkocji.

Co więcej, analiza chemiczna oraz mikroskopowa, wspierana nowoczesnymi technikami spektroskopowymi, wykluczyła najbardziej prawdopodobne miejsce pochodzenia – wyspę Orkney, którą wielu ekspertów uważało za źródło kamienia. Wyniki te zaskoczyły nawet samych badaczy, którzy spodziewali się zgodności z innymi megalitycznymi monumentami znajdującymi się na Orkney.

Stonehenge: Solstices, Science, and Spiritualism

Mimo że wykluczenie Orkney mogłoby wydawać się krokiem wstecz, badacze są zgodni, że ten wynik przybliża ich do odkrycia prawdziwego pochodzenia Ołtarza. Jak mówi jeden z autorów badań, dr Rob Ixer:

Życie byłoby znacznie prostsze, gdyby kamień pochodził z Orkney. Jednak to odkrycie jeszcze bardziej podsyca naszą ciekawość i motywuje do dalszych poszukiwań.

Obecnie naukowcy skupiają się na szczegółowej analizie różnych obszarów północno-wschodniej Szkocji, aby precyzyjnie określić, skąd pochodzi ten tajemniczy kamień. Każde kolejne badanie przybliża nas do rozwikłania zagadki, która od wieków fascynuje badaczy z całego świata.