Szczur-cyborg wyszedł z labiryntu. Nie sam - sterował nim człowiek

Szczur-cyborg wyszedł z labiryntu. Nie sam - sterował nim człowiek
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Grzegorz Burtan
18.02.2019 11:47, aktualizacja: 19.02.2019 09:01

"Eksperyment brzmi jak wyjęty z filmu science-fiction" - słyszymy coraz częściej. Postęp nadgania śmiałe koncepcje z książek i filmów. Ale przypadek chińskiego szczura przebija wszystkie ciekawostki, o jakich mogliście ostatnio słyszeć.

Grupa naukowców z chińskiego uniwersytetu Zhejiang wzięła na tapetę interfejs mózg-maszyna (BMI - Brain-Machine Interface). Tego typu system pozwala na zdalne sterowanie urządzeniami poprzez skanowanie aktywności mózgu, który w ten sposób "wydaje" jakieś komendy. Rozwiązanie ma dużą przyszłość dla osób z niepełnosprawnościami czy sparaliżowanych, które w inny sposób nie poradziłyby sobie z obsługą pewnych urządzeń.

Do tego, aby "mocą umysłu" sterować sprzętem, potrzebna jest przede wszystkim jedna rzecz - elektroencefalogram. To specjalny czepek, który monitoruje aktywność naszego mózgu. Przy pomocy uczenia maszynowego komputer "rozpoznaje" pewne schematy myślenia i "tłumaczy" je na wykonywanie pewnej czynności.

Ale do tej pory jeden sprzęt sterował właśnie innym sprzętem. "Zawiadywanie" żywą istotą udawało się okazjonalnie. Dlatego chiński eksperyment, opisany w całości na łamach prestiżowego magazynu Nature, to gigantyczny krok naprzód.

Szczur sterowany człowiekiem - jak to działa?

Naukowcy z uniwersytetu Zhejiang opracowali interfejs mózg-mózg (BBI - Brain-Brain interface). Nie jest to ich autorska technologia, bo inne ośrodki pracowały już wcześniej np. nad tym, by ludzie mogli wymieniać się swoimi myślami. Ba, w jednej próbie badaczowi udało się poruszyć palec swojego kolegi, który znajdował się w innym pomieszczeniu. Wszystko jednak odbywało się w ramach jednego gatunku.