Święto w PZL Mielec. Ukończono pierwszą tylną sekcję kadłuba F‑16 Block 70/72

Koncern Lockheed Martin pochwalił się powstaniem w ulokowanych w Polsce zakładach PZL Mielec pierwszej tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 przeznaczonego na eksport.

Ukończona tylna sekcja kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 wyprodukowana w zakładach PZL Mielec.
Ukończona tylna sekcja kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 wyprodukowana w zakładach PZL Mielec.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lockheed Martin
Przemysław Juraszek

29.08.2023 15:18

Pracownicy PZL Mielec, firmy będącej częścią globalnego koncernu Lockheed Martin i jednego z najstarszych producentów statków powietrznych w Polsce, świętowali zakończenie produkcji pierwszej tylnej sekcji kadłuba dla najnowszej wersji myśliwca F-16 Block 70/72. Jest to wydarzenie symboliczne, ponieważ oznacza powrót PZL Mielec do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych.

Elementy F-16 są produkowane w odnowionej hali, w której ponad dwie dekady temu wytwarzano samoloty szkolno-bojowe. Ukończona sekcja kadłuba F-16, wraz z innymi, mniejszymi komponentami F-16, które również są produkowane w PZL Mielec, zostanie przetransportowana do zakładu Lockheed Martin w Greenville, w Południowej Karolinie. Tam właśnie następuje finalny montaż myśliwców F-16 Block 70/72 produkowanych obecnie dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Produkcja struktur F-16 Block 70/72 w PZL Mielec jest prowadzona w kompleksowo
zmodernizowanej hali, o łącznej powierzchni 14 tysięcy metrów kwadratowych. W przeszłości
produkowano tu wojskowe samoloty odrzutowe. Cieszę się, że Lockheed Martin docenił kompetencje naszych
pracowników oraz potencjał tego miejsca i zdecydował się ulokować tu produkcję struktur F-16.
To także dowód zaangażowania Lockheed Martin w rozwój PZL Mielec i potencjału
przemysłowego naszego kraju.

Janusz ZakręckiPrezes i dyrektor naczelny PZL Mielec

W 2022 r. blisko 50 przedstawicieli PZL Mielec, w tym pracownicy produkcyjni odwiedziło zakłady produkujące F-16 w Greenville w Południowej Karolinie. Przez pół roku, załoga z Mielca pracowała ramię w ramię z zespołem Lockheed Martin, zdobywając doświadczenie i poznając proces produkcji F-16, aby przygotować się do wykonywania swoich zadań w Polsce.

Współpraca przy programie F-16 w Polsce jest świadectwem naszego zaangażowania
we wspieranie potencjału krajowego przemysłu. Dzisiejsze wydarzenie, czyli ukończenie pierwszej struktury tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 jest ukoronowaniem prac, które rozpoczęły się w 2021 roku. Poprzez transfer technologii i rozwój
kompetencji pracowników pomogliśmy PZL Mielec powrócić do tradycji produkcji myśliwców.

Orlando SanchezWiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group w Lockheed Martin

Myśliwce F-16 są strategicznym wyborem dla klientów na całym świecie poszukujących sprawdzonych samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, charakteryzujących się przystępnym kosztem eksploatacji. F-16 przez dekady stanowiły jeden z filarów systemu bezpieczeństwa XX wieku państw NATO i nie tylko, a teraz ich kilkadziesiąt sztuk trafi do Ukrainy, gdzie zgodnie z wolą twórców będą polować na rosyjskie lotnictwo.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)