Święto w PZL Mielec. Ukończono pierwszą tylną sekcję kadłuba F‑16 Block 70/72
Koncern Lockheed Martin pochwalił się powstaniem w ulokowanych w Polsce zakładach PZL Mielec pierwszej tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 przeznaczonego na eksport.
29.08.2023 15:18
Pracownicy PZL Mielec, firmy będącej częścią globalnego koncernu Lockheed Martin i jednego z najstarszych producentów statków powietrznych w Polsce, świętowali zakończenie produkcji pierwszej tylnej sekcji kadłuba dla najnowszej wersji myśliwca F-16 Block 70/72. Jest to wydarzenie symboliczne, ponieważ oznacza powrót PZL Mielec do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych.
Elementy F-16 są produkowane w odnowionej hali, w której ponad dwie dekady temu wytwarzano samoloty szkolno-bojowe. Ukończona sekcja kadłuba F-16, wraz z innymi, mniejszymi komponentami F-16, które również są produkowane w PZL Mielec, zostanie przetransportowana do zakładu Lockheed Martin w Greenville, w Południowej Karolinie. Tam właśnie następuje finalny montaż myśliwców F-16 Block 70/72 produkowanych obecnie dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W 2022 r. blisko 50 przedstawicieli PZL Mielec, w tym pracownicy produkcyjni odwiedziło zakłady produkujące F-16 w Greenville w Południowej Karolinie. Przez pół roku, załoga z Mielca pracowała ramię w ramię z zespołem Lockheed Martin, zdobywając doświadczenie i poznając proces produkcji F-16, aby przygotować się do wykonywania swoich zadań w Polsce.
Myśliwce F-16 są strategicznym wyborem dla klientów na całym świecie poszukujących sprawdzonych samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, charakteryzujących się przystępnym kosztem eksploatacji. F-16 przez dekady stanowiły jeden z filarów systemu bezpieczeństwa XX wieku państw NATO i nie tylko, a teraz ich kilkadziesiąt sztuk trafi do Ukrainy, gdzie zgodnie z wolą twórców będą polować na rosyjskie lotnictwo.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski