Silnik strumieniowy z detonacją obrotową DMRJ. GE Aerospace testuje napęd przyszłości

Amerykański koncern GE Aerospace poinformował o udanym teście nowatorskiego silnika strumieniowego o nazwie DMRJ. Testowane rozwiązanie, wydajniejsze i lżejsze od poprzedników, otwiera drogę do budowy pojazdów hipersonicznych latających z prędkością nawet 6,5 tys. km/h.

Wizualizacja pocisku z napędem hipersonicznymWizualizacja pocisku z napędem hipersonicznym
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | USAF
Łukasz Michalik

Napęd strumieniowy to rozwiązanie, stosowane w rozwijanych obecnie pojazdach hipersonicznych. Napędzane w ten sposób pociski czy przyszłościowe samoloty mogą latać bardzo szybko, ale napęd strumieniowy ma poważne ograniczenia.

Jednym z nich jest konieczność osiągnięcia przez pojazd wysokiej prędkości, pozwalającej – dzięki przepływowi powietrza - na uruchomienie silnika strumieniowego.

Silnik strumieniowy ma również niewielkie możliwości regulacji ciągu – może rozpędzić napędzany pocisk czy samolot do wysokiej prędkości i utrzymywać ją, ale ogranicza możliwość przyspieszania i zwalniania. Właśnie dlatego napęd najszybszego seryjnego samolotu świata – SR-71 Blackbird – był nietypowym połączeniem silnika odrzutowego z silnikiem strumieniowym.

Nowy silnik DMRJ

Ograniczenia te zostały przez GE Aerospace pokonane – testowany silnik DMRJ (dual-mode ramjet) jest według producenta "połączeniem silnika strumieniowego oraz silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania, wykorzystującego detonację obrotową".

Nowa konstrukcja ma pozwalać na osiąganie prędkości rzędu 6,5 tys. km/h. Przełomowa jest w tym przypadku nie tyle sama prędkość maksymalna, ale możliwość jej płynnego i wielokrotnego regulowania.

Napęd dla pojazdów hipersonicznych

W połączeniu z konstrukcyjną prostotą napędu strumieniowego, który jest pozbawiony ruchomych części, pozwala to na zbudowanie bardzo wydajnego, a zarazem lekkiego silnika. Może on napędzać nie tylko różnego rodzaju pociski, ale także bardzo szybkie samoloty. To rozwiązanie, którego - mimo zaawansowania prac nad pojazdami hipersonicznymi - nie zaprezentowali do tej pory Rosjanie ani Chińczycy.

GE Aerospace podkreśla przy tym zaawansowanie prac: udany test przeprowadzony na modelu ma zostać już niebawem – w 2024 roku – powtórzony na pełnowymiarowej wersji nowego silnika.

Wybrane dla Ciebie
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"