Silnik strumieniowy z detonacją obrotową DMRJ. GE Aerospace testuje napęd przyszłości

Amerykański koncern GE Aerospace poinformował o udanym teście nowatorskiego silnika strumieniowego o nazwie DMRJ. Testowane rozwiązanie, wydajniejsze i lżejsze od poprzedników, otwiera drogę do budowy pojazdów hipersonicznych latających z prędkością nawet 6,5 tys. km/h.

Wizualizacja pocisku z napędem hipersonicznymWizualizacja pocisku z napędem hipersonicznym
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | USAF
Łukasz Michalik

Napęd strumieniowy to rozwiązanie, stosowane w rozwijanych obecnie pojazdach hipersonicznych. Napędzane w ten sposób pociski czy przyszłościowe samoloty mogą latać bardzo szybko, ale napęd strumieniowy ma poważne ograniczenia.

Jednym z nich jest konieczność osiągnięcia przez pojazd wysokiej prędkości, pozwalającej – dzięki przepływowi powietrza - na uruchomienie silnika strumieniowego.

Silnik strumieniowy ma również niewielkie możliwości regulacji ciągu – może rozpędzić napędzany pocisk czy samolot do wysokiej prędkości i utrzymywać ją, ale ogranicza możliwość przyspieszania i zwalniania. Właśnie dlatego napęd najszybszego seryjnego samolotu świata – SR-71 Blackbird – był nietypowym połączeniem silnika odrzutowego z silnikiem strumieniowym.

Nowy silnik DMRJ

Ograniczenia te zostały przez GE Aerospace pokonane – testowany silnik DMRJ (dual-mode ramjet) jest według producenta "połączeniem silnika strumieniowego oraz silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania, wykorzystującego detonację obrotową".

Nowa konstrukcja ma pozwalać na osiąganie prędkości rzędu 6,5 tys. km/h. Przełomowa jest w tym przypadku nie tyle sama prędkość maksymalna, ale możliwość jej płynnego i wielokrotnego regulowania.

Napęd dla pojazdów hipersonicznych

W połączeniu z konstrukcyjną prostotą napędu strumieniowego, który jest pozbawiony ruchomych części, pozwala to na zbudowanie bardzo wydajnego, a zarazem lekkiego silnika. Może on napędzać nie tylko różnego rodzaju pociski, ale także bardzo szybkie samoloty. To rozwiązanie, którego - mimo zaawansowania prac nad pojazdami hipersonicznymi - nie zaprezentowali do tej pory Rosjanie ani Chińczycy.

GE Aerospace podkreśla przy tym zaawansowanie prac: udany test przeprowadzony na modelu ma zostać już niebawem – w 2024 roku – powtórzony na pełnowymiarowej wersji nowego silnika.

Wybrane dla Ciebie
Polska ich nie chciała. Sąsiad Rosji zamierza zamawiać kolejne
Polska ich nie chciała. Sąsiad Rosji zamierza zamawiać kolejne
Wraca w Tatry. Jest kluczowym narzędziem ratowników
Wraca w Tatry. Jest kluczowym narzędziem ratowników
Uran zamiast węgla. Jak powstaje prąd w elektrowni jądrowej?
Uran zamiast węgla. Jak powstaje prąd w elektrowni jądrowej?
USA stawiają ultimatum sojusznikowi. W tle rosyjska broń
USA stawiają ultimatum sojusznikowi. W tle rosyjska broń
NASA stawia na MAPP. Autonomiczny łazik pomoże astronautom na Księżycu
NASA stawia na MAPP. Autonomiczny łazik pomoże astronautom na Księżycu
Gdy ludzie polecą na Marsa. Naukowcy pracują już nad celem misji
Gdy ludzie polecą na Marsa. Naukowcy pracują już nad celem misji
Rosjanie ogłaszają sukces. Zapominają o jednym
Rosjanie ogłaszają sukces. Zapominają o jednym
Za Ziemią ciągnie się gigantyczny ogon. Nie widać go gołym okiem
Za Ziemią ciągnie się gigantyczny ogon. Nie widać go gołym okiem
Życie w górach zaskakująco zmienia funkcjonowanie ludzi. Są nowe badania
Życie w górach zaskakująco zmienia funkcjonowanie ludzi. Są nowe badania
Ujawnili rosyjską tajemnicę. Gigant nie pojedzie na front
Ujawnili rosyjską tajemnicę. Gigant nie pojedzie na front
Nowa strategia. Ukraina będzie budować podziemne obiekty
Nowa strategia. Ukraina będzie budować podziemne obiekty
Ta gwiazda wkrótce eksploduje. Będzie widoczna nawet w ciągu dnia
Ta gwiazda wkrótce eksploduje. Będzie widoczna nawet w ciągu dnia
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯