Silnik strumieniowy z detonacją obrotową DMRJ. GE Aerospace testuje napęd przyszłości

Amerykański koncern GE Aerospace poinformował o udanym teście nowatorskiego silnika strumieniowego o nazwie DMRJ. Testowane rozwiązanie, wydajniejsze i lżejsze od poprzedników, otwiera drogę do budowy pojazdów hipersonicznych latających z prędkością nawet 6,5 tys. km/h.

Wizualizacja pocisku z napędem hipersonicznymWizualizacja pocisku z napędem hipersonicznym
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | USAF
Łukasz Michalik

Napęd strumieniowy to rozwiązanie, stosowane w rozwijanych obecnie pojazdach hipersonicznych. Napędzane w ten sposób pociski czy przyszłościowe samoloty mogą latać bardzo szybko, ale napęd strumieniowy ma poważne ograniczenia.

Jednym z nich jest konieczność osiągnięcia przez pojazd wysokiej prędkości, pozwalającej – dzięki przepływowi powietrza - na uruchomienie silnika strumieniowego.

Silnik strumieniowy ma również niewielkie możliwości regulacji ciągu – może rozpędzić napędzany pocisk czy samolot do wysokiej prędkości i utrzymywać ją, ale ogranicza możliwość przyspieszania i zwalniania. Właśnie dlatego napęd najszybszego seryjnego samolotu świata – SR-71 Blackbird – był nietypowym połączeniem silnika odrzutowego z silnikiem strumieniowym.

Nowy silnik DMRJ

Ograniczenia te zostały przez GE Aerospace pokonane – testowany silnik DMRJ (dual-mode ramjet) jest według producenta "połączeniem silnika strumieniowego oraz silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania, wykorzystującego detonację obrotową".

Nowa konstrukcja ma pozwalać na osiąganie prędkości rzędu 6,5 tys. km/h. Przełomowa jest w tym przypadku nie tyle sama prędkość maksymalna, ale możliwość jej płynnego i wielokrotnego regulowania.

Napęd dla pojazdów hipersonicznych

W połączeniu z konstrukcyjną prostotą napędu strumieniowego, który jest pozbawiony ruchomych części, pozwala to na zbudowanie bardzo wydajnego, a zarazem lekkiego silnika. Może on napędzać nie tylko różnego rodzaju pociski, ale także bardzo szybkie samoloty. To rozwiązanie, którego - mimo zaawansowania prac nad pojazdami hipersonicznymi - nie zaprezentowali do tej pory Rosjanie ani Chińczycy.

GE Aerospace podkreśla przy tym zaawansowanie prac: udany test przeprowadzony na modelu ma zostać już niebawem – w 2024 roku – powtórzony na pełnowymiarowej wersji nowego silnika.

Wybrane dla Ciebie
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta