Sikorsky protestuje. Program FLRAA wstrzymany

US Army wybrało Bell V-280 Valor jako swój śmigłowiec przyszłości, ale przegrany Sikorsky będący producentem śmigłowców UH-60 Black Hawk zaskarżył decyzję. Wyjaśniamy, czym jest Bell V-280 Valor i konkurencyjny Defiant X.

Sikorsky-Boeing Defiant X na tle UH-60M Black Hawk.
Sikorsky-Boeing Defiant X na tle UH-60M Black Hawk.
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Sikorsky
Przemysław Juraszek

Program Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) miał za zadanie wyłonić następcę śmigłowców UH-60 Black Hawk, a jego zwycięzcą został zmiennowirnikowiec Bell V-280 Valor. Werdyktem, którego skutkiem będą zamówienia na mld dolarów jest bardzo niezadowolony Sikrosky, który wraz z Boeingiem proponowali śmigłowiec Defiant X.

Protest firmy Sikorsky spowodował wstrzymanie wstępnego kontraktu o wartości 232 mln dolarów do czasu aż agencja Government Accountability Office (GAO) stwierdzi zasadność lub bezzasadność protestu firmy Sikorsky będącej częścią Lockheed Martin.

Złożenie protestu skomentował Paul Lemmo będący prezesem firmy Sikorsky. "Bazując na dogłębnej analizie danych oraz uzasadnienia decyzji przedstawionego przez US Army uważamy, że propozycje nie były poprawnie ocenione w kontekście interesów US Army, żołnierzy i amerykańskich podatników. Krytycznym założeniem programu FLRAA było pozyskanie najskuteczniejszego, korzystnego kosztowo oraz najmniej ryzykownego w implementacji rozwiązania. Jesteśmy przekonani, że Defiant X to odpowiednia maszyna transformacyjna, którego US Army potrzebuje do wykonywania złożonych misji dzisiaj i w przyszłości"

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dodatkowo portal The Warzone przeprowadził wywiad z prezesem Paulem Lemmo w którym uzyskano dodatkowe niuanse dotyczące złożenia protestu. Ten jak się okazało nie był dla kierownictwa łatwą decyzją, ale przy tak ogromnych programach istnieją małe szanse na jego uznanie. Warto zaznaczyć, że obydwie konstrukcje, czyli Defiant X oraz Bell V-280 Valor spełniły zakładane wymagania US Army.

Sikorsky jednak podnosi, że Defiant X był zdolny do lotu na jednym silniku, odbył lot na dystansie 1126 km, był w stanie skręcać pod kątem większym niż 60 stopni oraz przenosić zewnętrznie podwieszony ładunek o masie 2,4 tony.

Defiant X vs V-280 Valor — dwie odmienne koncepcje

Wybrany przez US Army Bell V-280 Valor to zmiennowirnikowiec podobnie jak V-22 Osprey, który jest bardziej samolotem z możliwością lądowania niczym śmigłowiec. Z tego względu ten może osiągać bardzo wysoką prędkość przelotową nawet 280 węzłów (518 km/h), podczas gdy Defiant X osiąga maksymalnie blisko 250 węzłów (463 km/h). Bell też chwali się maksymalnym zasięgiem około 1500 km oraz najprawdopodobniej jest zdolny przewozić więcej żołnierzy i ładunku.

Z kolei Defiant X to bardziej klasyczny śmigłowiec wykorzystujący system przeciwbieżnych wirników głównych jak w rosyjskich śmigłowcach Ka-52 Aligator wsparty śmigłem pchającym. Plusem tego rozwiązania jest mniej rewolucyjna koncepcja oraz wymiarowo Defiant X jest niewiele większy od obecnie wykorzystywanych UH-60 Black Hawk. Ostatni aspekt sprawia, że można wykorzystać już użytkowaną infrastrukturę lotniskową.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)