Samoloty wczesnego ostrzegania dla Polski. Zaprezentowano je w Szwecji

Szef MON-u, Mariusz Błaszczak poinformował za pośrednictwem platformy X (dawniej Twitter) o prezentacji w Szwecji samolotu wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW dla Wojska Polskiego. To jedna z dwóch maszyn, na których dostawy MON podpisało umowę w lipcu br. Samoloty mają wzmocnić możliwości Polski w zakresie wczesnego wykrywania i ostrzegania.

SAAB 340 AEW&C Erieye
SAAB 340 AEW&C Erieye
Źródło zdjęć: © SAAB
Karolina Modzelewska

29.09.2023 | aktual.: 29.09.2023 15:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Umowa na dostawę samolotów Saab 340 AEW dla Wojska Polskiego została podpisana pod koniec lipca br. Mariusz Błaszczak zaznaczał wówczas, że "dzięki temu wschodnia flanka NATO zostanie wzmocniona, a polska przestrzeń powietrzna staje się bezpieczniejsza". Umowa dotyczyła używanych samolotów Saab 340 AEW&C Erieye. Taki wybór uzasadniało m.in. to, że maszyny były dostępne od ręki i od razu gotowe do użytkowania, a Polska nie musi czekać na ich dostawy latami.

Saab 340 AEW&C Erieye dla Polski

Jak pisał już Łukasz Michalik, dziennikarz WP Tech, samoloty Saab 340 AEW, które trafią do naszego kraju, służyły w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a później trafiły do magazynu w Szwecji. Zgodnie z planami zapewnią Polsce dodatkowe wsparcie w zakresie wczesnego wykrywania i ostrzegania. Jest to istotne, ponieważ incydenty w polskiej przestrzeni powietrznej (m.in. z białoruskimi śmigłowcami nad Białowieżą) pokazują, że skuteczne rozwiązania (nawet jeśli będą tylko tymczasową opcją) są potrzebne tu i teraz.

Niewykluczone również, że do decyzji o nabyciu używanych maszyn polskie władze skłoniły zdarzenia związane z rosyjską rakietą Ch-55 pod Bydgoszczą czy niezidentyfikowanymi balonami i dronami, które co jakiś czas pojawiają się nad krajem. Jeden z takich obiektów, będący najprawdopodobniej balonem obserwacyjnym, przyleciał do Polski z kierunku Białorusi w maju br.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SAAB 340 AEW&C to samolot wczesnego ostrzegania i kontroli, zbudowany na bazie pasażerskiego Saaba 340. Maszyna ma długość blisko 21 m, rozpiętość skrzydeł ok. 22 m i wysokość prawie 7 m. Jej wytrzymałość w powietrzu szacuje się na 7 godzin, z kolei maksymalną prędkość przelotową na 300 km/h. Można powiedzieć, że sercem tego samolotu jest radar z elektronicznym skanowaniem fazowym Erieye AESA (Active Electronically Scanned Array).

Dzięki niemu możliwe jest szybkie, wielokierunkowe i dokładne skanowanie m.in. przestrzeni powietrznej. Jego wyniesienie w górę w połączeniu z sensorami i innymi zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami sprawia, że jest on w stanie "widzieć" więcej niż radary znajdujące się na ziemi. Radar może wykrywać samoloty myśliwskie z odległości ok. 350 km. Posiada także tryb obserwacji morza.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Komentarze (51)