Przyszły system rozpoznania i dowodzenia NATO. Pośród gigantów jest firma z Polski

Z początkiem listopada firmy Northrop Grumman Corporation i Airbus Defence and Space wraz z siedmioma innymi podmiotami przemysłowymi powołały ASPAARO - Atlantyckie Partnerstwo Strategiczne na rzecz Zaawansowanych Operacji we Wszystkich Domenach.

Wielodomenowa koncepcja pola bitwy-wizualizacja
Wielodomenowa koncepcja pola bitwy-wizualizacja
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Airbus Defence and Space
Przemysław Juraszek

15.11.2021 20:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przyszłość systemu AWACS

ASPAARO chce wziąć udział w przetargu na wykonanie Studiów Ograniczenia Ryzyka i Wykonalności (RRFS) dla Agencji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO na rzecz programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Ten ma wspomóc państwa NATO w opracowaniu przyszłego wspólnego systemu rozpoznania taktycznego i kierowania, który po 2035 roku ma zastąpić obecną flotę samolotów AWACS, które czasem możemy zobaczyć nad Polską.

Po dostarczeniu w 2020 r. koncepcji technicznej wysokiego poziomu przez trzech członków zespołu (Airbus, Lockheed Martin i MDA Ltd.), Airbus nadal wspiera NATO w fazie koncepcyjnej programu AFSC, współpracując z Northropem Grummanem i silnym zespołem transatlantyckim, obejmującym takie podmioty jak: BAE Systems (Wielka Brytania), Kongsberg (Norwegia), GMV (Hiszpania), Exence (Polska) i IBM (USA).

Wrocławska firma informatyczna Exence jest jedną z niewielu w Polsce, która ma dostęp do informacji na poziomie tajne w ramach NATO oraz ma klientów pokroju np. Raytheona, Leonardo bądź Northrop Grummana.

Międzynarodowy zespół wykorzysta wielodomenowe koncepcje, zaawansowane technologie i zintegrowane projekty, aby utorować drogę do w pełni interoperacyjnej architektury systemu, łączącej państwa NATO, a jednocześnie by dalej wprowadzać innowacje dzięki wspólnemu dostępowi, inwestycjom i doświadczeniu.

Nowoczesne systemy rozpoznania i kierowania są podstawą trwałego sukcesu operacyjnego NATO. Czujemy się uprzywilejowani, mogąc wspierać strategiczny dla NATO program, wykorzystując posiadane doświadczenie i zdolności w operacjach wielodomenowych, obserwacji i rozpoznaniu. Dzięki transatlantyckiemu składowi zespołu zobowiązujemy się do zapewnienia NATO najpotężniejszych rozwiązań, zapewniających przewagę w przyszłych operacjach wielodomenowych.

Michael SchoellhornDyrektor generalny Airbus Defence and Space

Czasu coraz mniej

Podwaliny aktualnie wykorzystywanego systemu AWACS sięgają grudnia 1978 roku, kiedy to Komitet Planowania Obronnego NATO zatwierdził wspólne nabycie 18 samolotów Boeing E-3A Sentry. Te pozwalają na śledzenie celów oddalonych nawet o 400 km, ale stan floty mimo remontów oraz modernizacji się pogarsza.

Aktualnie na stanie jest 17 maszyn, które po 2035 roku mają zostać zastąpione rozwiązaniem powstałym w ramach programu AFSC. Decyzja o przyznaniu kontraktu na wykonanie studium ograniczenia ryzyka i studium wykonalności dla NATO AFSC spodziewana jest w 2022 roku.

Źródło artykułu:WP Tech
Komentarze (0)