Przyszły system rozpoznania i dowodzenia NATO. Pośród gigantów jest firma z Polski
Z początkiem listopada firmy Northrop Grumman Corporation i Airbus Defence and Space wraz z siedmioma innymi podmiotami przemysłowymi powołały ASPAARO - Atlantyckie Partnerstwo Strategiczne na rzecz Zaawansowanych Operacji we Wszystkich Domenach.
15.11.2021 20:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przyszłość systemu AWACS
ASPAARO chce wziąć udział w przetargu na wykonanie Studiów Ograniczenia Ryzyka i Wykonalności (RRFS) dla Agencji Wsparcia i Zaopatrzenia NATO na rzecz programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Ten ma wspomóc państwa NATO w opracowaniu przyszłego wspólnego systemu rozpoznania taktycznego i kierowania, który po 2035 roku ma zastąpić obecną flotę samolotów AWACS, które czasem możemy zobaczyć nad Polską.
Po dostarczeniu w 2020 r. koncepcji technicznej wysokiego poziomu przez trzech członków zespołu (Airbus, Lockheed Martin i MDA Ltd.), Airbus nadal wspiera NATO w fazie koncepcyjnej programu AFSC, współpracując z Northropem Grummanem i silnym zespołem transatlantyckim, obejmującym takie podmioty jak: BAE Systems (Wielka Brytania), Kongsberg (Norwegia), GMV (Hiszpania), Exence (Polska) i IBM (USA).
Wrocławska firma informatyczna Exence jest jedną z niewielu w Polsce, która ma dostęp do informacji na poziomie tajne w ramach NATO oraz ma klientów pokroju np. Raytheona, Leonardo bądź Northrop Grummana.
Międzynarodowy zespół wykorzysta wielodomenowe koncepcje, zaawansowane technologie i zintegrowane projekty, aby utorować drogę do w pełni interoperacyjnej architektury systemu, łączącej państwa NATO, a jednocześnie by dalej wprowadzać innowacje dzięki wspólnemu dostępowi, inwestycjom i doświadczeniu.
Czasu coraz mniej
Podwaliny aktualnie wykorzystywanego systemu AWACS sięgają grudnia 1978 roku, kiedy to Komitet Planowania Obronnego NATO zatwierdził wspólne nabycie 18 samolotów Boeing E-3A Sentry. Te pozwalają na śledzenie celów oddalonych nawet o 400 km, ale stan floty mimo remontów oraz modernizacji się pogarsza.
Aktualnie na stanie jest 17 maszyn, które po 2035 roku mają zostać zastąpione rozwiązaniem powstałym w ramach programu AFSC. Decyzja o przyznaniu kontraktu na wykonanie studium ograniczenia ryzyka i studium wykonalności dla NATO AFSC spodziewana jest w 2022 roku.