Samolot Comac C919. Chiny rzucają wyzwanie USA i Europie

Dwaj giganci branży samolotów pasażerskich – europejski Airbus i amerykański Boeing – mają groźnego konkurenta. Jest nim chińska firma Comac z samolotem C919. Choć jego pierwszy komercyjny lot odbył się w 2023 roku, Chińczycy zdobyli już ponad 900 zamówień na swoją maszynę.

HANGZHOU, CHINA - SEPTEMBER 21 2024: A C919 passenger jet operated by China Southern takes off at the airport in Hangzhou in east China's Zhejiang province Saturday, Sept. 21, 2024. The China Southern Airlines will put its first C919 plane onto the link between Guangzhou and Hangzhou. (Photo credit should read LONG WEI / Feature China/Future Publishing via Getty Images)Chiński samolot pasażerski Comac C919
Źródło zdjęć: © GETTY | Feature China
Łukasz Michalik

Przez długie dekady światowy rynek samolotów pasażerskich był podzielony pomiędzy dwóch głównych producentów – Airbusa i Boeinga. Ten duopol może niebawem zostać rozbity przez firmę z Chin. Po długim okresie projektowania swojego nowego samolotu firma Comac chce podbić światowe rynki modelem C919.

Prototyp tej maszyny został oblatany w 2017 roku, a pierwszy komercyjny lot odbył się w roku 2023. Choć C919 nie zdążył zdobyć renomy zbliżonej do konkurentów z Europy i Stanów Zjednoczonych, już teraz jest sprzedażowym hitem – portfel zamówień z kilkudziesięciu linii lotniczych to ponad 900 samolotów, z opcją na ponad 100 kolejnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak (czy) technologia wpływa na relacje międzyludzkie? - Historie Jutra napędza PLAY #1

Do tej pory powstało zaledwie kilkanaście egzemplarzy tej maszyny, a aktualne moce produkcyjne chińskiego producenta to 10 samolotów rocznie, jednak ambitny plan rozwoju zakłada szybki wzrost skali produkcji. Według Chińczyków już od 2031 roku linię montażową firmy Comac ma opuszczać 20 samolotów C919 miesięcznie.

Szpiegostwo przemysłowe i problem z silnikami

Comac C919 to chiński odpowiednik Boeinga 737 i Airbusa A320. Dwusilnikowa, wąskokadłubowa maszyna może pomieścić, w zależności od wersji, od 150 do 198 pasażerów. Samolot ma 39 metrów długości, skrzydła o rozpiętości 36 metrów i zasięg od około 4 do 5,5 tysiąca kilometrów.

Powstawaniu maszyny towarzyszył skandal związany z chińskim szpiegostwem przemysłowym i kradzieżą technologii lotniczych, co zakończyło się w USA procesami i wyrokami skazującymi. Mimo tego Chiny przedstawiają C919 jako dzieło chińskiego przemysłu i maszynę zaprojektowaną i wykonaną w całości w Chinach.

Nie jest to prawdą – choć płatowiec jest dziełem chińskiej firmy Avic, maszyna wykorzystuje także zachodnie podzespoły. Są one produkowana i dostarczane za pomocą zarejestrowanych w Chiunach spółek joint-venture.

HANGZHOU, CHINA - SEPTEMBER 21 2024: A C919 passenger jet operated by China Southern lands at the airport in Hangzhou in east China's Zhejiang province Saturday, Sept. 21, 2024. The China Southern Airlines will put its first C919 plane onto the link between Guangzhou and Hangzhou. (Photo credit should read LONG WEI / Feature China/Future Publishing via Getty Images)
Chiński samolot pasażerski Comac C919 © GETTY | Feature China

Zagraniczne pochodzenie ma także kluczowy element – napęd samolotu. Zapewniają go dwa silniki LEAP-1C, produkowane przez firmę CFM, będącą wspólnym przedsięwzięciem amerykańskiego koncernu GE Aerospace i francuskiego Safran Aircraft Engines.

Sprzedaż tych silników była początkowo blokowana przez Stany Zjednoczone, które zgodziły się na nią dopiero w 2020 roku. Docelowo chiński producent planuje zastąpienie wszystkich elementów objętych amerykańską kontrolą eksportu rodzimymi odpowiednikami.

Wybrane dla Ciebie
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
Zginęło ponad 200 delfinów. Temperatura jezior sięgnęłą 41°C
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
IRIS-T dla Ukrainy. Niemcy wzmacniają tarczę powietrzną
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Wyjątkowe zjawisko. Zamiast ogona wyrosła druga głowa
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Bardzo dobra wiadomość. Enceladus traci ciepło na obu biegunach
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Rosja przerzuca sprzęt. Ukraińcy nie mają wątpliwości, jaki jest powód
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Podwodne wysypisko śmieci. Odpady na głębokości 5 km
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Tu może uderzyć obiekt międzygwiezdny. Najwyższe ryzyko
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Nowe czołgi T-80BWM. Rosjanin mówi prawdę o jakości maszyn
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Duże straty Rosjan. Zdjęcia satelitarne nie zostawiają złudzeń
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Rosyjskie "mini-Sonciepioki" jadą na front. Co kryje ta nazwa?
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Kluczowy test zaliczony. Indie testują spadochrony kapsuły Gaganyaan
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"
Tak wjeżdżają do Pokrowska. Byli uważani za "drugą armię świata"