Saab oferuje NATO nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia

Szwedzka spółka Saab Defence and Security zaoferowała NATO samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye w programie Alliance Future Surveillance and Control na następcę floty 14 E-3A Sentry AWACS.

Samolot GlobalEyeSamolot GlobalEye
Źródło zdjęć: © Saab Defence and Security

21 lutego br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że wysłała odpowiedź na badanie rynku dotyczące nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia NATO w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC) oferując samolot GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control) jako potencjalnego następcę floty 14 E-3A Sentry AWACS.

Saab produkuje samoloty dla NATO

Saab jest sprawdzoną i zaufaną częścią bazy przemysłowej NATO w dziedzinie obronności i jesteśmy obecni w ponad dwóch trzecich państw członkowskich Sojuszu. Nasze rozwiązania, w tym GlobalEye, są od samego początku opracowywane w celu spełnienia wymagań NATO. Jestem przekonany, że możemy przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa dzięki ważnym zdolnościom, które wzmocnią NATO i przyniosą korzyści państwom członkowskim – powiedział Carl-Johan Bergholm, dyrektor działu Surveillance w Saab Defence and Security.

GlobalEye, opracowany pierwotnie na zamówienie wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (na mocy trzech umów z 2015, 2017 i 2021 – 5 samolotów), został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Radar na grzbiecie to nie wszystko

Pozostałe wyposażenie to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT. 30 czerwca ub. r. dwa samoloty zamówiła także Szwecja.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Program AFSC ma swoje korzenie w 2019, gdy pojawiły się sygnały o konieczności wymiany natowskich E-3A Sentry po 2035, ale został formalnie zapoczątkowany w kwietniu 2022 przez agencję NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation). Samoloty te przechodzą drugą już w ostatnich latach modernizację o kryptonimie FLEP (Final Lifetime Extension Programme), ale będzie konieczna wymiana platformy jako takiej.

Jednostki podelgają dowództwu NATO

Flota natowskich E-3A to pierwsza międzynarodowa jednostka podlegająca dowództwu Sojuszu, począwszy od stycznia 1982. Dwie eskadry (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) są złożone z 20 międzynarodowych załóg wydzielonych z sił zbrojnych 15 państw NATO, w tym z Polski. Stacjonują w niemieckim Geilenkirchen. Ponadto, zostały wydzielone wysunięte bazy operacyjne w Konya (Turcja), Preweza/Aktion (Grecja) and Trapani-Birgi (Włochy) i wysunięta lokalizacja operacyjna w Ørland (Norwegia). Obecnie dwa samoloty pełnią dyżur nad wschodnią flanką NATO z Rumunii.

Zainteresowanie udziałem w programie AFSC wyrażają także spółki Boeing, Northrop Grumman, Airbus czy General Atomics. Jednak z tego grona gotowym systemem tej klasy dysponuje ta pierwsza – E-7A Wedgetail, który może być faworytem w programie. Obecnie jest użytkowany w Australii (6 egzemplarzy), Turcji (4 jako Peace Eagle) i Korei Południowej (4 jako Peace Eye + 2 planowane), a 3 egzemplarze są budowane dla Wielkiej Brytanii. Ponadto, w kwietniu ub. r. konstrukcja ta została wskazana jako następca E-3G Sentry w amerykańskich wojskach lotniczych (US Air Force, USAF) – docelowo planowany jest zakup ok. 30 egzemplarzy.

Rafał Muczyński, dziennikarz milmag.pl

Źródło artykułu: milmag.pl

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy chcą zrobić z Eurofightera pogromcę dronów. Biorą przykład z USA
Brytyjczycy chcą zrobić z Eurofightera pogromcę dronów. Biorą przykład z USA
Ultratanie ukraińskie kontrdrony w akcji. Powstały dzięki darczyńcom
Ultratanie ukraińskie kontrdrony w akcji. Powstały dzięki darczyńcom
Są poplecznikiem Rosji. Mają nieznaną wcześniej broń
Są poplecznikiem Rosji. Mają nieznaną wcześniej broń
Pokazali to w rosyjskich mediach. Zdradzili tajemnicę wojskową Moskwy
Pokazali to w rosyjskich mediach. Zdradzili tajemnicę wojskową Moskwy
18. Dywizja Zmechanizowana. Jednostka TIER 1 na straży przesmyku suwalskiego
18. Dywizja Zmechanizowana. Jednostka TIER 1 na straży przesmyku suwalskiego
Hekatomba rosyjskich motocyklistów szturmowych. Ukraińcy użyli broni z USA
Hekatomba rosyjskich motocyklistów szturmowych. Ukraińcy użyli broni z USA
Fizyk z Harvardu mówi o statku obcych. NASA stanowczo zaprzecza
Fizyk z Harvardu mówi o statku obcych. NASA stanowczo zaprzecza
Zagraża ekosystemom. Naukowcy próbują usprawnić recykling plastiku
Zagraża ekosystemom. Naukowcy próbują usprawnić recykling plastiku
Przełom dla Pjongjangu. Rosyjskie moduły do atomowych okrętów podwodnych
Przełom dla Pjongjangu. Rosyjskie moduły do atomowych okrętów podwodnych
Wypadek w Chinach. Zderzyły się latające samochody
Wypadek w Chinach. Zderzyły się latające samochody
Mogą przestać istnieć. Czy rafy koralowe przetrwają XXI wiek?
Mogą przestać istnieć. Czy rafy koralowe przetrwają XXI wiek?
Ryś iberyjski pokonał 1000 km i dotarł do Pirenejów. Pierwszy raz
Ryś iberyjski pokonał 1000 km i dotarł do Pirenejów. Pierwszy raz