Trzeci F-15EX Eagle II ukończony

Z linii montażowej amerykańskiej spółki Boeing w St. Louis zjechał trzeci egzemplarz najnowszego samolotu wielozadaniowego F-15EX Eagle II – ze znacznym opóźnieniem.

Trzeci F-15EX Eagle II ukończonyTrzeci F-15EX Eagle II ukończony
Źródło zdjęć: © Boeing

W środę, 16 sierpnia br., amerykańska spółka Boeing poinformowała w mediach społecznościowych, że z jej linii montażowej w St. Louis w stanie Missouri zjechał trzeci egzemplarz najnowszego samolotu wielozadaniowego F-15EX Eagle II. Nie byłoby nic w tym nadzwyczajnego, gdyby nie znaczne opóźnienie planowanego przekazania amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF) obecnie wskazywane na koniec 2023, zamiast zakładanego w harmonogramie terminu do grudnia 2022.

Jak wskazuje fotografia, samolot oznaczony jako EX3, nie został jeszcze ukończony (z zewnętrznych cech które można zauważyć: brakuje owiewki i docelowego malowania USAF). Pierwsze dwa egzemplarze testowe zostały przekazane zamawiającemu w marcu i kwietniu 2021. Trzeci miał trafić do grudnia 2022 – tak się nie stało. Oczekiwano również, że do końca 2023 Boeing dostarczy USAF pozostałe pięć egzemplarzy F-15EX Eagle II, zamówione w ramach I partii produkcyjnej 13 lipca 2020.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samoloty, które miały być zbudowane w ramach 2. i 3. serii produkcyjnej w latach 2024 i 2025, mają trafić do dziewięciu eskadr: trzech USAF (pierwszą operacyjną będzie 123. Eskadra) i sześciu lotnictwa Gwardii Narodowej, rozlokowanych na Florydzie i w Oregonie (173. Skrzydła Gwardii w bazie Kingsley Field oraz 142. Skrzydła w Portland).

Tymczasem, zgodnie z raportem Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) z czerwca 2023, opóźnienie dostaw kolejnych egzemplarzy stwarza ryzyko, że Boeing może nie osiągnąć pozostałych celów harmonogramu programu, w tym uzyskania przez te samoloty statusu wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC). A we wniosku USAF na rok fiskalny 2024 w budżecie NDAA zaplanowano zamówienie kolejnych 24 egzemplarzy. USAF planują zakup łącznie 104 samolotów F-15EX Eagle II – zamiast wcześniej deklarowanych 144 egzemplarzy.

Jeśli chodzi o program testowy dwóch pierwszych egzemplarzy, w nieco innej konfiguracji niż trzeci, to 29 listopada 2022 przeprowadzono strzelania pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder z nowych pylonów uzbrojenia (odpowiednio nr 1 i 9). Było to następstwo pierwszych strzelań rakietowych przeprowadzonych 25 stycznia 2022. Wcześniej, brały one udział w ćwiczeniu Northern Edge 21 (3-14 maja 2021), a następnie zrealizowano pierwsze próby operacyjne w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie, w kooperacji wraz ze starszymi wielozadaniowymi F-15E Strike Eagle i przewagi powietrznej F-15C Eagle (18-25 października 2021).

Z kolei jak informował portal branżowy Breaking Defense 19 stycznia br. i następnie dziennik The Jerusalem Post, 21 stycznia br., rząd izraelski miał wnioskować o możliwość zakupu 25 F-15EX Eagle II, które otrzymałyby oznaczenie F-15IA (Israel Advanced) z możliwością zwiększenia do 50 (wnioskowano też o modernizację 25 F-15I Ra’am). Jednak dotąd nie było oficjalnego potwierdzenia, natomiast 2 lipca br. Ministerstwo Obrony Izraela zatwierdziło zakup kolejnych 25 F-35I Adir (zainteresowanie najnowszą odmianą F-15 w Izraelu sięga listopada 2018).

F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę. Samolot wyposażono także w nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System).

Źródło artykułu: milmag.pl
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Mają na pieńku z USA.Amerykanie obawiają się ich broni
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Zrobili to pierwszy raz. Mocarstwo NATO kopiuje rozwiązanie z Ukrainy
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu