Pierwszy polski FA‑50 oblatany
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o oblocie pierwszego lekkiego samolotu bojowego FA-50 Fighting Eagle w konfiguracji FA-50GF dla Sił Powietrznych RP.
05.04.2023 | aktual.: 05.05.2023 09:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
2 kwietnia br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych o oblocie pierwszego lekkiego samolotu bojowego FA-50 Fighting Eagle w konfiguracji FA-50GF dla Sił Powietrznych RP.
"Polski FA-50 w powietrzu. Polscy piloci i personel techniczny kontynuują szkolenie w Korei Południowej, aby być gotowym na przyjęcie maszyn w III kwartale 2023 roku. Polska podpisała dwie umowy na zakup samolotów FA-50" – czytamy na oficjalnym profilu DG RSZ na Twitterze.
Egzemplarz na upublicznionej fotografii to FA-50GF (Gap Filler) Block 10 o numerze taktycznym 5002, ujawniony 9 marca br. przez południowokoreańską spółkę Korea Aerospace Industries (KAI), producenta tych samolotów. Numer sugeruje, że jest to faktycznie drugi wyprodukowany dla Polski egzemplarz, który zszedł z linii montażowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
24 marca br. na lotnisku 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego im. kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. Stanisława Wigury w Radomiu, wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak oraz wiceminister Wojciech Skurkiewicz zaprezentowali informacje dotyczące Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach. Zgodnie z nimi, 26 i 27 sierpnia br. na tej imprezie po raz pierwszy publicznie zadebiutuje FA-50.
Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w południowokoreańskiej spółce Korea Aerospace Industries (KAI) 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), których dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w połowie bieżącego roku.
Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu.
Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów.
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL, dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028. Zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych.
Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t.
Rafał Muczyński, dziennikarz milmag.pl