Te myśliwce są bezcenne. Naprawa jednego trwała 5 lat

W 2018 r. w bazie Fallon w Newadzie doszło do wypadku myśliwca F-22A Raptor należącego do 3. Skrzydła Myśliwskiego stacjonującego na Alasce. Jest to najbardziej zaawansowany amerykański myśliwiec przewagi powietrznej. Wyprodukowano jedynie 187 egzemplarzy i każdy z nich jest na wagę złota. Dlatego nie szczędząc sił i środków po 5 długich latach remontu i odbudowy myśliwiec przywrócono do służby.

Myśliwiec F-22 RaptorMyśliwiec F-22 Raptor
Źródło zdjęć: © USAF

Do wypadku doszło 13 kwietnia 2018 r. w czasie egzaminu końcowego na kursie pilotów myśliwskich TOPGUN. F-22 miał być wykorzystany jako przeciwnik dla uczestniczących w kursie pilotów marynarki wojennej latających na F/A-18 Super Hornetach. W czasie startu pilot rozpędził samolot do 220 km/h po czym wciągnął podwozie sądząc, że maszyna jest już w powietrzu. Było jednak inaczej. Zaraz po schowaniu podwozia brzuch samolotu uderzył o pas startowy i z dużą prędkością ślizgał się po nim na dystansie 1985 m.

Komisja badania wypadków lotniczych uznała, że wypadek spowodowała kombinacja błędów w komputerze pokładowym, systemie sterowania silnika, niewłaściwej odprawy przed lotem i przedwczesnego schowania podwozia przez pilota. Chociaż nikomu nic się nie stało, samolot doznał poważnych uszkodzeń.

Naprawa

Po zakończeniu badania przyczyn wypadku przystąpiono do odbudowy myśliwca piątej generacji. Najpierw grupa techników z 3. Skrzydła Myśliwskiego udała się do bazy Fallon aby rozmontować uszkodzony samolot na części i przygotować go do transportu do bazy macierzystej. Te prace zajęły miesiąc. Na Alaskę F-22 został przetransportowany na pokładzie samolotu transportowego C-5 Galaxy.

Samolot w czasie remontu
Samolot w czasie remontu © USAF

– Musieliśmy zmieścić samolot do ładowni C-5, więc zdemontowaliśmy wszystkie elementy uszkodzone i zbyt duże. Usunęliśmy skrzydła, stateczniki pionowe i cały spód kadłuba, gdzie poszycie było spalone i zniszczone. Nie mogliśmy pozwolić, aby luźne elementy poszycia sobie dyndały lub odpadły i walały się po samolocie w czasie transportu – powiedział mechanik, sierżant sztabowy Ethan Rentz.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Po przybyciu do bazy Joint Base Elmendorf-Richardson samolot poddano kolejnym oględzinom, żeby ocenić czy w ogóle nadaje się do naprawy czy jedynie na złom. Komputerowe symulacje i oględziny wykazały zasadność odbudowy. Samolot postawiono na stojakach w hangarze w styczniu 2020 r. i wtedy rozpoczął się kompletny demontaż całego kadłuba. Zdjęto wszystkie panele poszycie, przewody, instalacje, a także zdemontowano poszczególne wręgi.

F-22 na pasie startowym po wypadku z 2018 r.
F-22 na pasie startowym po wypadku z 2018 r. © USAF

Mechanicy z bazy oraz pracownicy zakontraktowanych przedsiębiorstw spędzili około 16 miesięcy nad całkowitą rekonstrukcją spodu kadłuba. Głównym zmartwieniem mechaników był brak części zamiennych, ponieważ, jak wspomniano, Lockheed Martin wyprodukował tylko 187 egzemplarzy, a linia produkcyjna tych samolotów została zamknięta w 2011 r. Przez to części do F-22 są produkowane właściwie na zasadzie manufaktury i czas oczekiwania jest bardzo długi. Brakowało między innymi niektórych powierzchni sterowych, fotela wyrzucanego, a nawet silników.

Naprawa wymagała całkowitej rekonstrukcji dolnej części kadłuba
Naprawa wymagała całkowitej rekonstrukcji dolnej części kadłuba © USAF

Być może myśliwiec nie zostałby naprawiony do tej pory, gdyby nie wypadek innego F-22, do którego doszło 22 maca 2022 r. w bazie Eglin na Florydzie. Wymontowano z niego nieuszkodzone części, na które czekali mechanicy na Alasce i wstawiono do naprawianego F-22.

Znowu w służbie

Pięcioletnia naprawa zakończyła się sukcesem 4 maja tego roku, gdy samolot wykonał pierwszy lot od czasu wypadku. Pilotem był podpułkownik Philip Johnson, pilot oblatywacz z 514. Eskadry Doświadczalnej. Obecnie samolot pełni już służbę liniową w 3. Skrzydle Myśliwskim.

– Przy tym samolocie wykonano doskonałą pracę. W czasie lotu natrafiłem na pewne drobne niedociągnięcia, ale zostaną one poprawione przez mechaników na miejscu. Dobrze, że samolot powrócił do służby operacyjnej – powiedział po locie Philip Johnson.

F-22 uszkodzony w 2022 r. Jego części posłużyły do naprawy egzemplarza z Alaski
F-22 uszkodzony w 2022 r. Jego części posłużyły do naprawy egzemplarza z Alaski © USAF

Chociaż w ten sposób opóźniono naprawę maszyny uszkodzonej w 2022 r., to szybciej przywrócono do służby samolot uszkodzony w 2018 r. Dzięki temu amerykańskim siłom powietrznym brakuje tylko jednego samolotu, a nie dwóch czekających na wyprodukowanie odpowiednich części zamiennych. Ze względu na swoje możliwości bojowe każdy myśliwiec tego typu jest niezwykle cenny dla dowództwa amerykańskich sił powietrznych.

Autor: Marcin Wołoszyk

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?