Nikt takiego nie ma. Amerykanie pokazują nowy wóz do zwalczania dronów

Firma BAE Systems pokazała na wystawie AUSA 2023 nową odmianę transportera opancerzonego AMPV CUAS (Counter UAS). Wóz został wyposażony w system zwalczania bezzałogowych statków powietrznych zainstalowany na tym samym podwoziu, co istniejące już warianty tej rodziny pojazdów.

Amerykanie pokazują nowy wóz do zwalczania dronów
Amerykanie pokazują nowy wóz do zwalczania dronów
Źródło zdjęć: © BAE Systems

17.10.2023 14:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prototyp AMPV w wariancie do zwalczania bezzałogowych systemów latających, ale również klasycznych nisko lecących środków napadu powietrznego (samolotów i śmigłowców) otrzymał wieżę Reconfigurable Integrated-Weapons Platform (RIwP) firmy Moog, stosowaną już w mobilnym systemie obrony powietrznej krótkiego zasięgu amerykańskich wojsk lądowych M-SHORAD. RIwP to modułowa i zdalnie sterowana wieża, która zapewnia obronę powietrzną, przeciwpancerną lub wielozadaniowość poprzez precyzyjny ogień średniego kalibru i ogień pośredni.

Zgodnie z nazwą uzbrojenie jest montowane w modułach i może być rekonfigurowane w zależności od potrzeb misji i uwarunkowań teatru działań. Podstawowym środkiem zwalczania celów latających jest poczwórna wyrzutnia samonaprowadzających pocisków przeciwlotniczych FIM-92J Stinger. Mają one zapalniki zbliżeniowe, dzięki czemu szansa na zniszczenie lub uszkodzenie drona jest bardzo wysoka.

Ponadto w wieży mogą być zainstalowane wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwpancernych AGM-114L Hellfire Longbow. Pociski te mogą być wykorzystane do zwalczania powolnych celów latających lub do samoobrony w razie napotkania wozów opancerzonych przeciwnika. W przyszłości te pociski zostaną zastąpione nowocześniejszymi AGM-179 JAGM o takim samym przeznaczeniu. Uzbrojenie strzeleckie składa się z działka M230LF kal. 30 mm i karabinu maszynowego kal. 7,62 mm.

Rodzina transporterów opancerzonych AMPV
Rodzina transporterów opancerzonych AMPV© BAE Systems

AMPV CUAS jest również wyposażony w systemy dowodzenia i kierowania ogniem, wykraczające poza to, co jest dostępne w obecnej flocie AMPV. Uzbrojenie jest naprowadzane za pomocą głowicy optoelektronicznej L3Harris Wescam MX-GCS wyposażonej w kamerę światła dziennego, kamerę termowizyjną, dalmierz laserowy i system automatycznego śledzenia celu. Ponadto w M-SHORAD na pojeździe zainstalowano cztery radary RPS-42 Multi-Mission Hemispheric Radar, z których każdy obserwuje jedną ćwiartkę przestrzeni powietrznej wokół pojazdu. Radar może wykryć cel wielkości mini bsl z odległości 5 km, a śmigłowiec z 25 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inną nowością zaprezentowaną w AMPV CUAS jest wymienna płyta stropu kadłuba ExMEP. Wzmacnia ona konstrukcję kadłuba transportera i umożliwia szybką instalację innego wyposażenia zadaniowego. Zastosowane modułowe podejście umożliwia wdrożenie nowych wariantów wieżowych pojazdów AMPV, których przykładem jest CUAS.

– Opancerzony pojazd wielozadaniowy AMPV to rozwiązanie na nadchodzące dekady. Zaprojektowaliśmy go z myślą o modułowości i elastyczności, tworząc gotową i łatwą do rozwoju platformę. Pokazanie na wystawie AUSA szerokiego spektrum zastosowań dzięki ulepszeniom ExMEP i wersji CUAS to dopiero początek możliwości wykraczających poza obecną rodzinę pojazdów. Pojazd ten będzie zapewniał żołnierzom wsparcie w walce, niezależnie od postawionych zadań – powiedział Bill Sheehy, dyrektor programu AMPV w BAE Systems.

Wieża RIwP z poczwórną wyrzutnią pocisków przeciwlotniczych Stinger (po lewej) i podwójną wyrzutnią pocisków AGM-114L (po prawej)
Wieża RIwP z poczwórną wyrzutnią pocisków przeciwlotniczych Stinger (po lewej) i podwójną wyrzutnią pocisków AGM-114L (po prawej)© Maciej Hypś

Następca M113

AMPV w ciągu kilku lat stanie się podstawowym transporterem opancerzonym US Army i zastąpi w tej roli transportery M113 wywodzące się z lat 60-tych. W porównaniu do poprzednika AMPV oferuje większą mobilność taktyczną, większą ochronę załogi i przeżywalność oraz znacznie większy zapas mocy pozwalający na instalację dodatkowych systemów i uzbrojenia.

W zależności od wariantu i zainstalowanego wyposażenia specjalistycznego masa całkowita AMPV sięga niecałych 40 t. Wóz rozpędza się do 60 km/h. Przy średniej prędkości 48 km/h zasięg wynosi 360 km. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Cummins VTA903 o mocy 675 KM. Taki sam silnik jest używany w bwp Bradley i samobieżnych armatohaubicach M109 Paladin.

W tej chwili opracowano pięć wariantów transportera AMPV: ogólnego przeznaczenia M1183 GP, nosiciela moździerza M1287 MCP, wozu dowodzenia M1286 MC, wozu ewakuacji medycznej M1284 MEV i ambulansu M1285 MTV. Dotychczasowe plany mówią o zamówieniu co najmniej 522 pojazdów ogólnego przeznaczenia, 386 moździerzy, 993 wozów dowodzenia, 790 wozów ewakuacji medycznej i 216 ambulansów.

Transporter opancerzony AMPV
Transporter opancerzony AMPV© BAE Systems

Produkcja niskoseryjna ruszyła w 2019 r., a pierwsze pojazdy dostarczono do 1. Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego 3. Dywizji Piechoty w marcu bieżącego roku. W tym samym miesiącu BAE Systems otrzymał kontrakt za zakup materiałów do produkcji wozów seryjnych. W roku budżetowym 2024 US Army planuje kupić 91 AMPV w różnych wersjach. Liczba ta może się zwiększyć, ponieważ Kongres może przeznaczyć na ten cel dodatkowe środki ze specjalnego funduszu na wsparcie Ukrainy. US Army przekazała Ukrainie 400 M113, a w ich miejsce możliwe jest zakupienie dodatkowych 154 AMPV. Po rozkręceniu produkcji seryjnej tempo wytwarzania ma sięgnąć 16 AMPV miesięcznie.

Autor: Maciej Hypś

Źródło artykułu:konflikty.pl
Komentarze (4)