Myśliwiec 6. generacji. Zbudowany z materiałów sprzed pół wieku

W ramach innowacyjnego programu "Tornado 2 Tempest" brytyjskie siły zbrojne realizują niecodzienny projekt, który łączy przeszłość z przyszłością lotnictwa wojskowego.

Wizualizacja myśliwca, który ma powstać w ramach programu GCAPWizualizacja myśliwca, który ma powstać w ramach programu GCAP
Źródło zdjęć: © Crown Copyright 2025

Z wycofanych samolotów Panavia Tornado pozyskiwane są strategiczne surowce, przede wszystkim tytan, który następnie wykorzystywany jest do druku 3D komponentów dla nowego myśliwca szóstej generacji – Tempest. Projekt ten wpisuje się w szerszy międzynarodowy program Global Combat Air Programme, którego celem jest stworzenie kompleksowego systemu walki powietrznej nowej generacji.

Panavia Tornado to samolot wielozadaniowy opracowany w ramach międzynarodowej współpracy Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch w latach 70. Na bazie jednej platformy powstały wyspecjalizowane wersje: uderzeniowa, myśliwska, rozpoznawcza i zwalczania obrony przeciwlotniczej. Jego charakterystyczne skrzydła o zmiennej geometrii umożliwiały dostosowanie konfiguracji do różnych warunków lotu – od niskich prędkości przy starcie i lądowaniu po szybkie przeloty na dużych wysokościach.

Samolot uderzeniowy Tornado w barwach Royal Air Force
Samolot uderzeniowy Tornado w barwach Royal Air Force © Licencjodawca

Tornado odegrał kluczową rolę w wielu konfliktach zbrojnych, m.in. w obu wojnach w Zatoce Perskiej, na Bałkanach, w Iraku, Afganistanie, Libii, Syrii i Jemenie. Dzięki wykorzystaniu radaru z opcją wykonywania lotu według rzeźby terenu, Tornado był przystosowany do lotów na bardzo małej wysokości, co umożliwiało dolot do celu bez wykrycia przez radary przeciwnika. Samoloty zasłynęły przede wszystkim z wykonywanych na minimalnej wysokości uderzeń na irackie lotniska. Obecnie samoloty tego typu pozostają w służbie Niemiec, Włoch i Arabii Saudyjskiej, ale w Wielkiej Brytanii zostały wycofane w 2019 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zamiast jednak trafić na złomowisko, jak większość wycofanych samolotów wojskowych, Tornado otrzymały drugie życie. W ramach programu "Tornado 2 Tempest" elementy wycofanych samolotów – w tym łopatki sprężarki silnika – są oczyszczane, atomizowane i przekształcane w proszek, który służy jako materiał (feedstock) do druku 3D nowych części. Technologia addytywna pozwala na produkcję komponentów lżejszych, wytrzymalszych i bardziej trwałych niż te wytwarzane tradycyjnymi metodami obróbki metali. Przykładem sukcesu programu "Tornado 2 Tempest" jest wydrukowany w 3D stożek nosa, który został zamontowany na testowym silniku Orpheus – koncepcji Rolls-Royce’a w ramach programu Global Combat Air Programme.

Program "Tornado 2 Tempest" wpisuje się również w trendy proekologiczne udowadniając, że innowacje technologiczne mogą iść w parze z odpowiedzialnym zarządzaniem zasobami. Recykling tytanu i innych metali z wycofanych maszyn nie tylko obniża koszty, ale także wzmacnia niezależność strategiczną i odporność na zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw.

Tornado powstały w latach 70. XX wieku
Tornado powstały w latach 1970-tych i w Wielkiej Brytanii zostały wycofane w 2019 r., ale ich elementy mogą zostać wykorzystane w myśliwcu nowej generacji © Licencjodawca

Global Combat Air Programme to międzynarodowy program obronny realizowany przez Wielką Brytanię, Włochy i Japonię. Powstał w wyniku połączenia brytyjsko-włoskiego programu Tempest z japońskim F-X. Jego celem jest stworzenie "systemu systemów" – zintegrowanego środowiska bojowego, w którym załogowe myśliwce szóstej generacji będą współdziałać z bezzałogowymi nosicielami efektorów (Remote Carriers), satelitami, systemami naziemnymi i morskimi, a wszystko to połączone za pomocą chmury danych.

Przyszły brytyjski Tempest ma być zdolny do działania w środowisku sieciocentrycznym, zintegrowany z systemami bezzałogowymi, wyposażony w zaawansowaną awionikę, technologie stealth, sensory multispektralne i autonomiczne systemy decyzyjne. Jego konstrukcja ma umożliwiać współdziałanie z dronami bojowymi, które będą pełnić funkcje zwiadowcze, walki elektronicznej, uderzeniowe i myśliwskie.

W ramach programu GCAP przewiduje się, że pierwsze testy demonstratora technologii odbędą się około 2027 roku, a gotowość operacyjna zostanie osiągnięta do 2040 roku. System będzie skalowalny i otwarty na integrację z przyszłymi platformami, co zapewni jego długowieczność i elastyczność w zmieniającym się środowisku geopolitycznym.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy