WAŻNE
TERAZ

Ależ sensacja! Blamaż Legii przy Łazienkowskiej

Mobilna wieża kontroli. Lotnisko może być gdziekolwiek

W czasie wzrastającego zagrożenia dla stałych baz lotniczych, siły powietrzne poszukują dróg na zwiększenie przeżywalności swoich samolotów poprzez prowadzenie operacji rozproszonych z lotnisk polowych lub zapasowych. Takie bazy bardzo często są niczym więcej niż pasem startowym otoczonym lasem i nie dysponują żadnym zapleczem usprawniającym prowadzenie operacji lotniczych. Dostrzegając tę lukę Saab opracował mobilną, bezzałogową wieżę kontroli lotów r-TWR Deployable. Sprowadziliśmy jej możliwości.

Wizualizacja zastosowania r-TWR Deployable na lotnisku polowymWizualizacja zastosowania r-TWR Deployable na lotnisku polowym
Źródło zdjęć: © Saab

r-TWR to cyfrowe wieże lotnicze umożliwiające zdalne korzystanie z usług kontroli ruchu lotniczego (ATS) z dowolnego miejsca. Funkcje r-TWR mogą być zintegrowane z tradycyjną wieżą jako rozwiązanie hybrydowe i mogą obsługiwać zarządzanie płytą lotniska, korzystając z tych samych informacji. Może także pełnić tylko funkcję zapasową lub awaryjną i być uruchomiona w razie potrzeby. Dzięki wykorzystaniu cyfrowej technologii kamer i czujników operatorzy mogą skutecznie zarządzać ruchem lotniczym zdalnie, opierając się na obserwacji wizualnej. Eliminuje to konieczność obecności na miejscu i zajmowania istotnej przestrzeni na lotnisku na rzecz wybranej lokalizacji.

Jak to wygląda i jak to transportować?

– Cieszymy się, że możemy w tym roku zaoferować mobilną cyfrową wieżę kontrolną do zastosowań wojskowych i reagowania kryzysowego, wszędzie tam, gdzie liczy się czas reakcji. Nasze doświadczenie z zakresie kontroli ruchu lotniczego i rozwiązań dla wojska pozwoliło nam opracować urządzenie o nowych możliwościach, które nazwaliśmy r-TWR Deployable – powiedział Peter Engberg z Saaba.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cały system mieści się w dwóch standardowych kontenerach dwudziestostopowych, dzięki czemu jest łatwy w transporcie drogowym, morskim i lotniczym. r-TWR Deployable to zestaw masztów, urządzeń i sensorów pozwalających na prowadzenie kontroli ruchu lotniczego z zachowaniem standardów bezpieczeństwa typowych dla zwykłych wież kontrolnych na lotniskach. System może być obsługiwany przez kontrolerów ruchu lotniczego pracujących na miejscu lub może być wykorzystywany zdalnie przez kontrolerów znajdujących się w bezpiecznym miejscu setki kilometrów od mobilnej wieży kontrolnej.

  • Kontener i podnoszony hydraulicznie maszt w pozycji rozłożonej
  • Cały zestaw może być transportowany jedną ciężarówką z przyczepą
[1/2] Kontener i podnoszony hydraulicznie maszt w pozycji rozłożonej Źródło zdjęć: Saab |

W jednym kontenerze znajdują się dwa maszty wraz z podporami stabilizującymi: jeden z anteną radiową, a drugi, o wysokości 25 m, z zestawem kamer wysokiej rozdzielczości zapewniających widoczność w zakresie 360 stopni. Kamery są wyposażone w system Dual PTZ co oznacza, że mogą śledzić jakiś obiekt lub wycinek pola w dużym przybliżeniu jednocześnie zachowując podgląd całości dozorowanego obszaru. W drugim kontenerze znajduje się moduł kontroli ze stanowiskami kontrolerów ruchu lotniczego, komputerami i innym wyposażeniem niezbędnym do realizacji misji. W skład zestawu wchodzi również wbudowany generator prądu oraz zasilacz awaryjny UPS. Dodatkowo r-TWR Deployable zawiera pomoce nawigacyjne i stację meteorologiczną.

Łączność z samolotami

– Jesteśmy zaszczyceni mogąc współpracować z Saabem i dostarczając na potrzeby tego projektu nasze mobilne i wytrzymałe kontenery z najnowszym rozwiązaniem w postaci hydraulicznego masztu – dodał Juha Moisio z firmy Conlog Oy, która współpracuje z Saabem przy projekcie r-TWR Deployable.

Łączność z samolotami jest realizowana poprzez system TactiCall Voice Communication System (VCS) wykorzystujący technikę VoIP. Umożliwia on bezpieczną łączność z samolotami w powietrzu jak i pojazdami na ziemi. System umożliwia prowadzenie łączności cywilnej jak i wojskowej – szyfrowanej zgodnej ze standardami NATO lub wybranego państwa. System spełnia także wymagania normy TEMPEST SDIP-29, SDIP-27 i TEMPEST A dotyczące ochrony przed nieuprawnionym przechwyceniem sygnału.

  • Zbliżenie na szczyt masztu z zestawem stałych i ruchomych kamer
  • Stanowisko kontrolera ruchu lotniczego
[1/2] Zbliżenie na szczyt masztu z zestawem stałych i ruchomych kamer Źródło zdjęć: Saab |

r-TWR Deployable jest systemem modułowym i na życzenie użytkownika może być rozbudowany o dodatkowe wyposażenie i funkcje. Znacznym zwiększeniem możliwości systemu jest dodanie radaru trójwspółrzędnego Giraffe 1X. Pracuje on w paśmie X (8-12,5 GHz) i ma zasięg instrumentalny do 100 km. Oprogramowanie radaru pozwala na wykrywanie również niewielkich dronów, a nawet ptaków, które są jednym z głównych czynników ryzyka w rejonach lotnisk. Radar Giraffe 1X może być zainstalowany na furgonetce.

Zastosowanie w terenie

Świadomość sytuacyjną można zwiększyć również poprzez zastosowanie pasywnych wykrywaczy emisji Sirius Compact. Lekki, ważący jedynie 3 kg czujnik, może być instalowany na różnego rodzaju pojazdach lub lekkim maszcie. Urządzenie wykrywa, ocenia i nadaje priorytety transmisjom radarowym i transmisji danych. Jego autonomiczne systemy mogą precyzyjnie określać namiary na potencjalnie wrogie sygnały lub triangulować dane z innymi jednostkami w celu zlokalizowania nadajników.

Ponadto cały zestaw można zabezpieczyć zarówno balistycznie jak i przed skutkami użycia broni atomowej, biologicznej i chemicznej. Natomiast dla utrudnienia wykrycia można zastosować multispektralny kamuflaż Barracuda nie tylko utrudniający wzrokowe wykrycie r-TWR, ale również zmniejszając szansę na jego wykrycie w podczerwieni.

Autor: Marcin Wołoszyk

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀