Mobilna wieża kontroli. Lotnisko może być gdziekolwiek
W czasie wzrastającego zagrożenia dla stałych baz lotniczych, si ły powietrzne poszukują dróg na zwiększenie przeżywalności swoich samolotów poprzez prowadzenie operacji rozproszonych z lotnisk polowych lub zapasowych. Takie bazy bardzo często są niczym więcej niż pasem startowym otoczonym lasem i nie dysponują żadnym zapleczem usprawniającym prowadzenie operacji lotniczych. Dostrzegając tę lukę Saab opracował mobilną, bezzałogową wieżę kontroli lotów r-TWR Deployable. Sprowadziliśmy jej możliwości.
r-TWR to cyfrowe wieże lotnicze umożliwiające zdalne korzystanie z usług kontroli ruchu lotniczego (ATS) z dowolnego miejsca. Funkcje r-TWR mogą być zintegrowane z tradycyjną wieżą jako rozwiązanie hybrydowe i mogą obsługiwać zarządzanie płytą lotniska, korzystając z tych samych informacji. Może także pełnić tylko funkcję zapasową lub awaryjną i być uruchomiona w razie potrzeby. Dzięki wykorzystaniu cyfrowej technologii kamer i czujników operatorzy mogą skutecznie zarządzać ruchem lotniczym zdalnie, opierając się na obserwacji wizualnej. Eliminuje to konieczność obecności na miejscu i zajmowania istotnej przestrzeni na lotnisku na rzecz wybranej lokalizacji.
Jak to wygląda i jak to transportować?
– Cieszymy się, że możemy w tym roku zaoferować mobilną cyfrową wieżę kontrolną do zastosowań wojskowych i reagowania kryzysowego, wszędzie tam, gdzie liczy się czas reakcji. Nasze doświadczenie z zakresie kontroli ruchu lotniczego i rozwiązań dla wojska pozwoliło nam opracować urządzenie o nowych możliwościach, które nazwaliśmy r-TWR Deployable – powiedział Peter Engberg z Saaba.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Cały system mieści się w dwóch standardowych kontenerach dwudziestostopowych, dzięki czemu jest łatwy w transporcie drogowym, morskim i lotniczym. r-TWR Deployable to zestaw masztów, urządzeń i sensorów pozwalających na prowadzenie kontroli ruchu lotniczego z zachowaniem standardów bezpieczeństwa typowych dla zwykłych wież kontrolnych na lotniskach. System może być obsługiwany przez kontrolerów ruchu lotniczego pracujących na miejscu lub może być wykorzystywany zdalnie przez kontrolerów znajdujących się w bezpiecznym miejscu setki kilometrów od mobilnej wieży kontrolnej.
W jednym kontenerze znajdują się dwa maszty wraz z podporami stabilizującymi: jeden z anteną radiową, a drugi, o wysokości 25 m, z zestawem kamer wysokiej rozdzielczości zapewniających widoczność w zakresie 360 stopni. Kamery są wyposażone w system Dual PTZ co oznacza, że mogą śledzić jakiś obiekt lub wycinek pola w dużym przybliżeniu jednocześnie zachowując podgląd całości dozorowanego obszaru. W drugim kontenerze znajduje się moduł kontroli ze stanowiskami kontrolerów ruchu lotniczego, komputerami i innym wyposażeniem niezbędnym do realizacji misji. W skład zestawu wchodzi również wbudowany generator prądu oraz zasilacz awaryjny UPS. Dodatkowo r-TWR Deployable zawiera pomoce nawigacyjne i stację meteorologiczną.
Łączność z samolotami
– Jesteśmy zaszczyceni mogąc współpracować z Saabem i dostarczając na potrzeby tego projektu nasze mobilne i wytrzymałe kontenery z najnowszym rozwiązaniem w postaci hydraulicznego masztu – dodał Juha Moisio z firmy Conlog Oy, która współpracuje z Saabem przy projekcie r-TWR Deployable.
Łączność z samolotami jest realizowana poprzez system TactiCall Voice Communication System (VCS) wykorzystujący technikę VoIP. Umożliwia on bezpieczną łączność z samolotami w powietrzu jak i pojazdami na ziemi. System umożliwia prowadzenie łączności cywilnej jak i wojskowej – szyfrowanej zgodnej ze standardami NATO lub wybranego państwa. System spełnia także wymagania normy TEMPEST SDIP-29, SDIP-27 i TEMPEST A dotyczące ochrony przed nieuprawnionym przechwyceniem sygnału.
r-TWR Deployable jest systemem modułowym i na życzenie użytkownika może być rozbudowany o dodatkowe wyposażenie i funkcje. Znacznym zwiększeniem możliwości systemu jest dodanie radaru trójwspółrzędnego Giraffe 1X. Pracuje on w paśmie X (8-12,5 GHz) i ma zasięg instrumentalny do 100 km. Oprogramowanie radaru pozwala na wykrywanie również niewielkich dronów, a nawet ptaków, które są jednym z głównych czynników ryzyka w rejonach lotnisk. Radar Giraffe 1X może być zainstalowany na furgonetce.
Zastosowanie w terenie
Świadomość sytuacyjną można zwiększyć również poprzez zastosowanie pasywnych wykrywaczy emisji Sirius Compact. Lekki, ważący jedynie 3 kg czujnik, może być instalowany na różnego rodzaju pojazdach lub lekkim maszcie. Urządzenie wykrywa, ocenia i nadaje priorytety transmisjom radarowym i transmisji danych. Jego autonomiczne systemy mogą precyzyjnie określać namiary na potencjalnie wrogie sygnały lub triangulować dane z innymi jednostkami w celu zlokalizowania nadajników.
Ponadto cały zestaw można zabezpieczyć zarówno balistycznie jak i przed skutkami użycia broni atomowej, biologicznej i chemicznej. Natomiast dla utrudnienia wykrycia można zastosować multispektralny kamuflaż Barracuda nie tylko utrudniający wzrokowe wykrycie r-TWR, ale również zmniejszając szansę na jego wykrycie w podczerwieni.
Autor: Marcin Wołoszyk