FA-50 z potężnym wsparciem bojowym. Test radarów do polskich samolotów

W Stanach Zjednoczonych koncern Raytheon rozpoczął testy w powietrzu radaru PhantomStrike. Po zakończeniu fazy projektowania i wdrażania, radary tego typu znajdą zastosowanie w zamówionych przez Polskę lekkich samolotach bojowych FA-50PL.

FA-50FA-50
Źródło zdjęć: © wojsko-polskie

PhantomStrike to niewielki i lekki radar wykorzystujący najnowsze technologie, jak antena z elektronicznym skanowaniem fazowym czy moduły nadawczo-odbiorcze oparte na azotku galu. Tego typu urządzenia znajdą zastosowanie w zamówionych przez Polskę lekkich samolotach bojowych FA-50PL.

Pierwsze testy nowoczesnego radaru już za nami

Wizualizacja montażu radaru PhantomStrike w FA-50PL
Wizualizacja montażu radaru PhantomStrike w FA-50PL © Raytheon

Pierwszy test w powietrzu odbył się nad Kalifornią. W roli nosiciela radaru wykorzystano latające laboratorium badawcze Multi-Program Testbed. Jest to samolot pasażerski Boeing 727 przebudowany w taki sposób, aby można było na nim łatwo instalować testowane wyposażenie, a w kabinie pasażerskiej znajdują się urządzenia badawcze i inżynierowie nadzorujący pracę badanych obiektów – w tym przypadku radaru. W wydanym oświadczeniu Raytheon stwierdził, że w czasie lotu doświadczalnego radar z powodzeniem śledził kilkanaście celów powietrznych oraz dokładnie mapował powierzchnię terenu.

Spośród innych zaawansowanych radarów z anteną AESA PhantomStrike wyróżnia się niską masą – waży jedynie około 75 kg. Jest to około dwa razy mniej od typowych modeli. Inną cechą charakterystyczną jest układ chłodzenia powietrzem. Zwykle radary wykorzystują ciecz chłodzącą. Zastosowanie chłodzenia powietrzem i rezygnacja z mechanicznego układu chłodzenia pozwoliły obniżyć masę, zmniejszyć rozmiary i uprościć konstrukcję tworząc radar łatwiejszy do integracji z wieloma różniącymi się od siebie platformami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opisywany radar zalicza się również do rosnącej grupy urządzeń tego typu wykorzystujących półprzewodniki oparte na azotku-galu. Komponenty tego typu generują mniej ciepła i mogą pracować przy wyższym napięciu prądu, co oznacza, że przy mniejszych rozmiarach radar może generować silniejszy sygnał. Jest to kolejna cecha redukująca masę, rozmiary, a także zapotrzebowanie na energię elektryczną.

PhantomStrike będzie o połowę tańszy od typowych radarów

Latające stanowisko badawcze Multi-Program Testbed
Latające stanowisko badawcze Multi-Program Testbed, na którym testuje się radar Multi-Program Testbed © US Air Force

Prostsza konstrukcja i mniejsza antena przekładają się również na niższą cenę. Według producenta, PhantomStrike będzie niemal o połowę tańszy w porównaniu do typowych radarów klasy AESA. Dla ilustracji, o jakich kosztach mowa można wspomnieć, że w 2022 roku radar Northrop Grumman AN/APG-83 SABR instalowany w modernizowanych F-16 został wyceniony na około 2,8 mln dolarów za sztukę wliczając w to koszty montażu.

PhantomStrike jak wszystkie radary AESA oferuje większe możliwości w porównaniu do radarów z antenami mechanicznymi. Opisując różnicę w działaniu radarów obu rodzajów, w uproszczeniu można powiedzieć, że w klasycznych radarach antena jest jedna, natomiast antena radaru AESA składa się z setek oddzielnych modułów nadawczo-odbiorczych, z których każdy jest jakby osobnym radarem i każdym takim modułem lub grupą modułów można osobno sterować, na przykład przydzielając im różne sektory obserwacji.

Dzięki temu radar AESA może na przykład jednocześnie śledzić cele powietrzne i skanować powierzchnię ziemi. Takie radary charakteryzują się również większym zasięgiem wykrywania, lepszym rozróżnianiem celów i ich identyfikacją czy lepszym wykrywaniem celów niskolecących, w tym tych o zmniejszonej sygnaturze radarowej, jak pociski manewrujące czy drony. Do tego radary AESA są bardziej odporne na zakłócenia i mniej podatne na awarie, ponieważ ich antena jest nieruchoma.

Polskie FA-50 z nowym radarem będą pierwszymi na świecie

Polski lekki samolot bojowy FA-50
Polski lekki samolot bojowy FA-50. Maszyny tego typu zostaną wyposażone w radar PhantomStrike jako pierwsze na świecie © Licencjodawca

Polskie FA-50 będą pierwszymi na świecie samolotami bojowymi wyposażonymi w radary PhantomStrike. Kontrakt na 48 maszyn tego typu podpisano w 2023 r. W celu przyspieszenia dostaw realizację zamówienia podzielono na dwa etapy. W pierwszym etapie do Polski dostarczono 12 FA-50 Block 10, samolotów w standardowej konfiguracji będącej w danym momencie w produkcji.

Natomiast druga partia 36 samolotów zostanie dostarczona w wersji FA-50PL, która będzie już wyposażona w radary PhantomStrike, łącze danych Link 16 i zintegrowana z zasobnikami celowniczymi Sniper i pociskami powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder. W kolejnych latach do tego standardu zostaną doprowadzone również samoloty FA-50 Block 10. Wyposażenie FA-50 w radar PhantomStrike otwiera w przyszłości drogę do zintegrowania z nimi pocisków powietrze-powietrze średniego lub dalekiego zasięgu.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km