FA-50 z potężnym wsparciem bojowym. Test radarów do polskich samolotów

W Stanach Zjednoczonych koncern Raytheon rozpoczął testy w powietrzu radaru PhantomStrike. Po zakończeniu fazy projektowania i wdrażania, radary tego typu znajdą zastosowanie w zamówionych przez Polskę lekkich samolotach bojowych FA-50PL.

FA-50FA-50
Źródło zdjęć: © wojsko-polskie

PhantomStrike to niewielki i lekki radar wykorzystujący najnowsze technologie, jak antena z elektronicznym skanowaniem fazowym czy moduły nadawczo-odbiorcze oparte na azotku galu. Tego typu urządzenia znajdą zastosowanie w zamówionych przez Polskę lekkich samolotach bojowych FA-50PL.

Pierwsze testy nowoczesnego radaru już za nami

Wizualizacja montażu radaru PhantomStrike w FA-50PL
Wizualizacja montażu radaru PhantomStrike w FA-50PL © Raytheon

Pierwszy test w powietrzu odbył się nad Kalifornią. W roli nosiciela radaru wykorzystano latające laboratorium badawcze Multi-Program Testbed. Jest to samolot pasażerski Boeing 727 przebudowany w taki sposób, aby można było na nim łatwo instalować testowane wyposażenie, a w kabinie pasażerskiej znajdują się urządzenia badawcze i inżynierowie nadzorujący pracę badanych obiektów – w tym przypadku radaru. W wydanym oświadczeniu Raytheon stwierdził, że w czasie lotu doświadczalnego radar z powodzeniem śledził kilkanaście celów powietrznych oraz dokładnie mapował powierzchnię terenu.

Spośród innych zaawansowanych radarów z anteną AESA PhantomStrike wyróżnia się niską masą – waży jedynie około 75 kg. Jest to około dwa razy mniej od typowych modeli. Inną cechą charakterystyczną jest układ chłodzenia powietrzem. Zwykle radary wykorzystują ciecz chłodzącą. Zastosowanie chłodzenia powietrzem i rezygnacja z mechanicznego układu chłodzenia pozwoliły obniżyć masę, zmniejszyć rozmiary i uprościć konstrukcję tworząc radar łatwiejszy do integracji z wieloma różniącymi się od siebie platformami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opisywany radar zalicza się również do rosnącej grupy urządzeń tego typu wykorzystujących półprzewodniki oparte na azotku-galu. Komponenty tego typu generują mniej ciepła i mogą pracować przy wyższym napięciu prądu, co oznacza, że przy mniejszych rozmiarach radar może generować silniejszy sygnał. Jest to kolejna cecha redukująca masę, rozmiary, a także zapotrzebowanie na energię elektryczną.

PhantomStrike będzie o połowę tańszy od typowych radarów

Latające stanowisko badawcze Multi-Program Testbed
Latające stanowisko badawcze Multi-Program Testbed, na którym testuje się radar Multi-Program Testbed © US Air Force

Prostsza konstrukcja i mniejsza antena przekładają się również na niższą cenę. Według producenta, PhantomStrike będzie niemal o połowę tańszy w porównaniu do typowych radarów klasy AESA. Dla ilustracji, o jakich kosztach mowa można wspomnieć, że w 2022 roku radar Northrop Grumman AN/APG-83 SABR instalowany w modernizowanych F-16 został wyceniony na około 2,8 mln dolarów za sztukę wliczając w to koszty montażu.

PhantomStrike jak wszystkie radary AESA oferuje większe możliwości w porównaniu do radarów z antenami mechanicznymi. Opisując różnicę w działaniu radarów obu rodzajów, w uproszczeniu można powiedzieć, że w klasycznych radarach antena jest jedna, natomiast antena radaru AESA składa się z setek oddzielnych modułów nadawczo-odbiorczych, z których każdy jest jakby osobnym radarem i każdym takim modułem lub grupą modułów można osobno sterować, na przykład przydzielając im różne sektory obserwacji.

Dzięki temu radar AESA może na przykład jednocześnie śledzić cele powietrzne i skanować powierzchnię ziemi. Takie radary charakteryzują się również większym zasięgiem wykrywania, lepszym rozróżnianiem celów i ich identyfikacją czy lepszym wykrywaniem celów niskolecących, w tym tych o zmniejszonej sygnaturze radarowej, jak pociski manewrujące czy drony. Do tego radary AESA są bardziej odporne na zakłócenia i mniej podatne na awarie, ponieważ ich antena jest nieruchoma.

Polskie FA-50 z nowym radarem będą pierwszymi na świecie

Polski lekki samolot bojowy FA-50
Polski lekki samolot bojowy FA-50. Maszyny tego typu zostaną wyposażone w radar PhantomStrike jako pierwsze na świecie © Licencjodawca

Polskie FA-50 będą pierwszymi na świecie samolotami bojowymi wyposażonymi w radary PhantomStrike. Kontrakt na 48 maszyn tego typu podpisano w 2023 r. W celu przyspieszenia dostaw realizację zamówienia podzielono na dwa etapy. W pierwszym etapie do Polski dostarczono 12 FA-50 Block 10, samolotów w standardowej konfiguracji będącej w danym momencie w produkcji.

Natomiast druga partia 36 samolotów zostanie dostarczona w wersji FA-50PL, która będzie już wyposażona w radary PhantomStrike, łącze danych Link 16 i zintegrowana z zasobnikami celowniczymi Sniper i pociskami powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder. W kolejnych latach do tego standardu zostaną doprowadzone również samoloty FA-50 Block 10. Wyposażenie FA-50 w radar PhantomStrike otwiera w przyszłości drogę do zintegrowania z nimi pocisków powietrze-powietrze średniego lub dalekiego zasięgu.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Wybrane dla Ciebie
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
Pochodzi z 1944 r. Dostrzegli ją na froncie w Ukrainie
Pochodzi z 1944 r. Dostrzegli ją na froncie w Ukrainie
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Dystansowały się podczas COVID-19. To ich sprawdzona taktyka
Miała spaść w Ukrainie. Rosyjska bomba zgubiła drogę
Miała spaść w Ukrainie. Rosyjska bomba zgubiła drogę
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Stworzyli prognozę wybuchu Etny. Znaleźli kluczowy współczynnik
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Odebrali pierwszą sztukę. Nikt inny na świecie nie ma takiego myśliwca
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko