Historyczny lot. To koniec poradzieckich samolotów w polskiej armii

Na 2025 r. zaplanowano ostateczne wycofanie ze służby w polskiej armii poradzieckich Su-22. Z okazji jednego z ostatnich lotów tych maszyn zorganizowano im pożegnalną sesję zdjęciową. Su-22 towarzyszyły w niej nowe, pozyskiwane z Korei Południowej FA-50.

Pożegnalny lot polskich Su-22Pożegnalny lot polskich Su-22
Źródło zdjęć: © X, @DGeneralneRSZ | Sławek Krajniewski Hesja
Mateusz Tomczak

"Legendarne Su-22 oraz FA-50, które symbolizują różne etapy rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego" - napisano na oficjalnym profilu Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych serwisie X, gdzie opublikowano też zdjęcia, na których uwieczniono historyczny lot.

Ostatni lot polskich Su-22

Su-22 to najstarsze samoloty bojowe (myśliwsko-bombowe), jakie służą w polskiej armii. Pozostało kilkanaście sztuk, ale swojego czasu Polska zakupiła łącznie 90 egzemplarzy w wersji operacyjnej Su-22M4 oraz 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Trafiały do naszego kraju od 1984 r., aczkolwiek historia Su-22 (w istocie będącego eksportową wersją Su-17) sięga lata 60. zeszłego wieku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Piloci przesiadają się na nowocześniejsze FA-50

Chociaż w momencie wchodzenia do służby była to konstrukcja wyróżniająca się kilkoma ciekawymi rozwiązaniami (np. zmienną geometrię skrzydeł), obecnie Su-22 jest całkowicie przestarzały i zupełnie nie pasuje do wyposażenia nowoczesnej armii NATO (tym bardziej, że przez lata nie przeszedł w Polsce znaczących modernizacji).

Obecnie trzon lotnictwa bojowego w Polsce stanowią myśliwce F-16, do których wkrótce zaczną dołączać produkowane już F-35. Obydwa są produkcji amerykańskiej.

Tworzące Su-22 podczas jednego z ostatnich lotów FA-50 to z kolei sprzęt południowokoreański. Docelowo Polska ma otrzymać 36 takich maszyn - lekkich samolotów bojowych, które zostaną zintegrowane m.in. z najnowszą wersją pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder czy z pociskami średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, a także z systemami Link-16 i identyfikacji "swój-obcy" (IFF) charakterystycznymi dla lotnictwa NATO. Prędkość maksymalna FA-50 wynosi 1,5 Ma (ok. 1800 km/h), a zasięg operacyjny ok. 1800 km.

Wybrane dla Ciebie
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki