Historyczny lot. To koniec poradzieckich samolotów w polskiej armii

Na 2025 r. zaplanowano ostateczne wycofanie ze służby w polskiej armii poradzieckich Su-22. Z okazji jednego z ostatnich lotów tych maszyn zorganizowano im pożegnalną sesję zdjęciową. Su-22 towarzyszyły w niej nowe, pozyskiwane z Korei Południowej FA-50.

Pożegnalny lot polskich Su-22Pożegnalny lot polskich Su-22
Źródło zdjęć: © X, @DGeneralneRSZ | Sławek Krajniewski Hesja
Mateusz Tomczak

"Legendarne Su-22 oraz FA-50, które symbolizują różne etapy rozwoju polskiego lotnictwa wojskowego" - napisano na oficjalnym profilu Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych serwisie X, gdzie opublikowano też zdjęcia, na których uwieczniono historyczny lot.

Ostatni lot polskich Su-22

Su-22 to najstarsze samoloty bojowe (myśliwsko-bombowe), jakie służą w polskiej armii. Pozostało kilkanaście sztuk, ale swojego czasu Polska zakupiła łącznie 90 egzemplarzy w wersji operacyjnej Su-22M4 oraz 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Trafiały do naszego kraju od 1984 r., aczkolwiek historia Su-22 (w istocie będącego eksportową wersją Su-17) sięga lata 60. zeszłego wieku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Piloci przesiadają się na nowocześniejsze FA-50

Chociaż w momencie wchodzenia do służby była to konstrukcja wyróżniająca się kilkoma ciekawymi rozwiązaniami (np. zmienną geometrię skrzydeł), obecnie Su-22 jest całkowicie przestarzały i zupełnie nie pasuje do wyposażenia nowoczesnej armii NATO (tym bardziej, że przez lata nie przeszedł w Polsce znaczących modernizacji).

Obecnie trzon lotnictwa bojowego w Polsce stanowią myśliwce F-16, do których wkrótce zaczną dołączać produkowane już F-35. Obydwa są produkcji amerykańskiej.

Tworzące Su-22 podczas jednego z ostatnich lotów FA-50 to z kolei sprzęt południowokoreański. Docelowo Polska ma otrzymać 36 takich maszyn - lekkich samolotów bojowych, które zostaną zintegrowane m.in. z najnowszą wersją pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder czy z pociskami średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, a także z systemami Link-16 i identyfikacji "swój-obcy" (IFF) charakterystycznymi dla lotnictwa NATO. Prędkość maksymalna FA-50 wynosi 1,5 Ma (ok. 1800 km/h), a zasięg operacyjny ok. 1800 km.

Wybrane dla Ciebie

Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie