Amerykanie dostaną w tym roku nowe śmigłowce
Boeing ukończył produkcję pierwszego seryjnego egzemplarza śmigłowca MH-139A Grey Wolf dla US Air Force. Śmigłowce tego typu będą pełniły kluczową rolę w amerykańskich siłach powietrznych stanowiąc część systemu ochrony baz z rakietami balistycznymi z głowicami jądrowymi.
26.03.2024 | aktual.: 02.04.2024 09:24
Informacja o ukończeniu montażu pierwszego egzemplarza seryjnego została ujawniona dopiero teraz, chociaż wydarzenie miało miejsce już pod koniec grudnia zeszłego roku. Wkrótce po opuszczeniu fabryki śmigłowiec wykonał pierwszy lot w ramach zaplanowanego cyklu prób. Wyprodukowany śmigłowiec będzie dostarczony siłom powietrznym w ramach podpisanego w marcu 2023 r. kontraktu na dostawę 13 egzemplarzy niskoseryjnych. Dowództwo sił powietrznych planuje pozyskać ogółem 84 MH-139.
Do tej pory Boeing wyprodukował sześć egzemplarzy przedseryjnych wykorzystanych w programie badań, rozwoju i certyfikacji nowego śmigłowca. Ostatni z nich został dostarczony w listopadzie zeszłego roku. MH-139 jest śmigłowcem o tle nietypowym dla amerykańskich sił zbrojnych, że jego głównym zadaniem jest operowanie w krajowej cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej.
Co za tym idzie konieczne było uzyskanie certyfikatu federalnej administracji lotnictwa FAA. Proces się przeciąga, ponieważ urzędnicy nie mieli doświadczenia w testowaniu niektórych ściśle wojskowych elementów wyposażenia śmigłowca, w tym systemu identyfikacji swój-obcy czy systemów samoobrony. Przedstawiciele producenta spodziewają się rychłego zakończenia certyfikacji i zapowiadają rozpoczęcie dostaw seryjnych śmigłowców do sił powietrznych jeszcze w tym roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Zależy nam na postępach tego programu, a wraz z tym pierwszym lotem osiągnęliśmy kolejny kamień milowy. To pozwala nam myśleć o zakończeniu cyklu prób i przysuwa nas bliżej do rozpoczęcia dostaw MH-139 dla sił powietrznych. Ten zaawansowany śmigłowiec ma o 50 proc. większą prędkość przelotową i o 50 proc. większy zasięg od swojego poprzednika, a to wszystko przy udźwigu 2000 kg – powiedział Azeem Khan z Boeinga.
MH-139 Grey Wolf
Śmigłowiec MH-139 Grey Wolf jest wynikiem programu UH-1N Huey Replacement, który miał na celu zastąpienie starszych maszyn UH-1N Huey, używanych przez US Air Force do transportu personelu, zabezpieczenia przeciwdziałania zagrożeniom oraz ratownictwa w ramach ochrony strategicznych obiektów USAF.
W ramach programu, USAF rozważał wiele różnych opcji, w tym zakup istniejących modeli śmigłowców lub zlecenie produkcji nowego modelu od podstaw. Ostatecznie, wybrano śmigłowiec AW139 włoskiego producenta Leonardo, który został przystosowany do wymagań USAF przez firmę Boeing. Nowy model otrzymał nazwę MH-139 Grey Wolf. W przetargu MH-139 pokonał UH-60 Black Hawk.
MH-139A powstał dzięki współpracy Leonardo jako producenta samego śmigłowca oraz Boeinga, jako głównego wykonawcy odpowiedzialnego za militaryzację i wsparcie. Leonardo produkuje wielozadaniowe cywilne śmigłowce w swoim zakładzie w Filadelfii, podczas gdy Boeing jest odpowiedzialny za zaopatrzenie i montaż sprzętu wojskowego oraz wsparcie po dostawie śmigłowca. Zamawiając sprawdzony śmigłowiec AW139 zintegrowany z zaawansowaną technologią Boeinga amerykańskie siły powietrzne zminimalizowały ryzyko związane z wprowadzeniem do służby nowej konstrukcji.
Grey Wolf nie jest standardowo uzbrojony, ponieważ został zaprojektowany jako śmigłowiec transportowy i wsparcia, a nie jako maszyna bojowa. Jednakże istnieje możliwość instalacji na nim uzbrojenia w przypadku operacji specjalnych, takich jak eskorta konwojów czy wsparcie wojsk lądowych. W zależności od potrzeb może być uzbrojony w różnego rodzaju broń, w tym w karabiny maszynowe czy granatniki automatyczne. Uzbrojenie jest instalowane na specjalnych uchwytach zamontowanych w drzwiach bocznych.
MH-139A jest wyposażony w silniki turbinowe Pratt & Whitney Canada PT6 o mocy 1765 KM, które pozwalają na osiągnięcie prędkości 305 km/h i zasięgu około 900 km. Ładowność to 15 żołnierzy lub 4500 kg ładunku. Dzięki wielofunkcyjnemu radarowi poszukiwawczo-pogodowemu maszyna jest również przystosowana do lotów w różnych warunkach atmosferycznych i posiada wiele systemów zapewniających bezpieczeństwo lotów, takich jak awionika cyfrowa, systemy automatycznego sterowania lotem i system ostrzegania przed zderzeniem TCAS.
Śmigłowiec został zaprojektowany, aby sprostać różnym zadaniom operacyjnym, w tym misjom transportowym, przeciwdziałaniu zagrożeniom oraz ratownictwu. Dlatego też maszyna jest wyposażona w wiele specjalistycznych systemów, które pozwalają na skuteczne wykonywanie tych zadań. Systemy samoobrony pozwalają na wykrycie i uniknięcie zagrożeń takich jak rakiety przeciwlotnicze i inne pociski. W skład systemów zabezpieczeń wchodzą m.in. system ostrzegania o odpalonych pociskach AAR-47, urządzenia do zakłócania sygnałów radiowych, urządzenie swój-obcy oraz wyrzutnie flar i dipoli ALE-47. Ponadto MH-139 ma opancerzenie wokół kokpitu i kabiny pasażerskiej.
Marcin Wołoszyk, dziennikarz konflikty.pl