Krótkotrwałe, ale ciekawe wydarzenie. Ziemia będzie miała nowy mini-księżyc

Ziemia, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Kevin Gill, Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0

26.09.2024 14:55, aktual.: 26.09.2024 16:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zmierzająca w kierunku naszej planety asteroida 2024 PT5, zamiast wedrzeć się z hukiem w ziemską atmosferę i uderzyć w powierzchnię, prawdopodobnie zostanie uwięziona na orbicie i stanie się mini-księżycem. Będzie to jednak krótkotrwałe wydarzenie. Asteroida 2024 PT5 prawdopodobnie pozostanie w grawitacyjnym uścisku Ziemi tylko przez dwa miesiące.

Asteroida, nazwana 2024 PT5, została odkryta 7 sierpnia tego roku i ma ok. 10 metrów średnicy. Dwóch astronomów z Uniwersytetu Complutense w Madrycie, Carlos de la Fuente Marcos i Raúl de la Fuente Marcos, zbadało orbitę obiektu. Doszli oni do wniosku, że zostanie on przechwycony na orbicie Ziemi na krótki okres między 29 września a 25 listopada. Następnie opuści on ziemską orbitę i będzie kontynuował swoją podróż przez Układ Słoneczny.

Wyniki oraz opis badań ukazał się na łamach pisma "Research Notes of the AAS" (DOI: 10.3847/2515-5172/ad781f).

Nowy księżyc Ziemi

Ziemia regularnie przechwytuje różne większe i mniejsze obiekty z przestrzeni kosmicznej. Wchodzą one na mocno eliptyczne orbity wokół naszej planety, zanim ostatecznie zostaną odrzucone i polecą w swoją drogę. Na przykład w 2006 roku mała asteroida krążyła wokół Ziemi przez ok. rok. Inna orbitowała wokół Ziemi przez kilka lat, zanim opuściła orbitę w 2020 roku.

W nowych badaniach hiszpańscy naukowcy przyjrzeli się małej asteroidzie, która została odkryta w zeszłym miesiącu w ramach programu Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System. Wcześniejsze badania wykazały, że asteroida nie znajduje się na kursie kolizyjnym z Ziemią, ale naukowcy podejrzewali, że zamiast tego może zostać na jakiś czas związana grawitacyjnie z planetą.

Obserwowana kosmiczna skała jest mała, ma zaledwie 10 metrów średnicy. Biorąc pod uwagę rozmiar, prędkość i inne parametry, naukowcy zdołali obliczyć jej ścieżkę w nachodzących miesiącach i odkryli, że zbliży się na tyle do Ziemi, że zostanie związana jej grawitacją, ale tylko na kilka miesięcy.

Asteroida 2024 PT5

Według badaczy, asteroida 2024 PT5 okrąży Ziemię raz, zaczynając od 29 września. To zajmie jej ok. 57 dni. Następnie, pod koniec listopada, oddali się od naszej planety. Innymi słowy, przez 57 dni Ziemia będzie miała dwa księżyce - jeden właściwy i jeden mini-księżyc, czyli asteroidę 2024 PT5.

Niestety, dostrzeżenie mini-księżyca z powierzchni będzie mało prawdopodobne. Według bazy danych NASA JPL Small-Body Database, 2024 PT5 ma bardzo małą jasność i nie będzie widoczna przez większość amatorskich teleskopów.

Poza trajektorią obiektu uczeni byli w stanie ustalić też jego źródło. Odkryli, że 2024 PT5 pochodzi prawdopodobnie z grupy asteroid o orbitach podobnych do Ziemi nazywanych Ardźuna od imienia głównego bohatera hinduskiego eposu Mahabharata.

Badacze sugerują, że asteroida 2024 PT5 opuści orbitę Ziemi 25 listopada, ale powróci na orbitę naszej planety w styczniu 2025 roku. Następnie szybko ją opuści i powróci ponownie w 2055 roku.

Źródło: Science X Network, IFLScience, fot. Kevin Gill/ Wikimedia Commons/ CC BY-SA 2.0