Radioastronomia. Odkrywanie niewidzialnego kosmosu

Gdy spoglądamy w nocne niebo, nasze oczy rejestrują jedynie niewielki fragment kosmicznego spektaklu. Światło widzialne, które dociera do nas z gwiazd i galaktyk, to zaledwie wąski wycinek bogatego spektrum promieniowania elektromagnetycznego emitowanego przez obiekty we Wszechświecie. Radioastronomia otwiera przed nami fascynujący, niewidzialny dla ludzkiego oka świat, pozwalając zgłębić tajemnice kosmosu w zupełnie nowy sposób.

Radioteleskop. Wizja artystyczna
Źródło zdjęć: © Magazyn Astronomia

25.10.2024 17:33

Radioastronomia to dziedzina astronomii zajmująca się badaniem obiektów kosmicznych poprzez analizę emitowanego przez nie promieniowania radiowego. Ta stosunkowo młoda gałąź nauki narodziła się w latach 30. XX wieku, kiedy to Karl Jansky, pracując dla Bell Telephone Laboratories, przypadkowo odkrył źródło promieniowania radiowego pochodzące z centrum naszej galaktyki, Drogi Mlecznej. To przełomowe odkrycie otworzyło zupełnie nowe okno na Wszechświat, umożliwiając astronomom badanie zjawisk i obiektów kosmicznych niewidocznych w świetle widzialnym.

Historia radioastronomii jest pełna fascynujących odkryć i niespodzianek. Po pionierskich pracach Jansky’ego kolejnym kamieniem milowym było skonstruowanie pierwszego dedykowanego radioteleskopu przez Grote Rebera w 1937 roku. W latach powojennych nastąpił gwałtowny rozwój tej dziedziny, co doprowadziło do wielu przełomowych odkryć. W 1967 roku Jocelyn Bell Burnell i Antony Hewish odkryli pulsary – rotujące gwiazdy neutronowe emitujące regularne impulsy radiowe. Zaledwie rok później Arno Penzias i Robert Wilson przypadkowo natrafili na promieniowanie tła Wszechświata, dostarczając kluczowego dowodu na teorię Wielkiego Wybuchu.

Karl Guthe Jansky jest uznawany za ojca radioastronomii, ponieważ w 1933 roku odkrył, że centrum naszej galaktyki Drogi Mlecznej emituje fale radiowe. Nie był jednak astronomem. Był młodym inżynierem w Bell Laboratories, odpowiedzialnym za identyfikację źródeł zakłóceń w ich zagranicznych komunikacjach radiowych. Zbudował obrotową antenę, aby uzyskać pokrycie całego nieba na wybranej częstotliwości 20,5 MHz (długość fali około 14,5 metra), i szybko zyskała ona przydomek „karuzeli Jansky’ego”. Za jej pomocą odebrał burze i dziwne szumy, które poruszały się w ciągu dnia. W końcu ustalił, że pochodzą one z kierunku Strzelca, za którym znajduje się serce naszej Galaktyki.© AUI, NRAO, NSF

Radioastronomia odgrywa kluczową rolę w naszym rozumieniu kosmosu. Pozwala nam badać zimne obłoki gazu i pyłu, w których formują się gwiazdy, obserwować aktywne jądra galaktyk, a nawet poszukiwać sygnałów potencjalnych cywilizacji pozaziemskich. W erze wielkich odkryć astronomicznych, takich jak fale grawitacyjne czy pierwsze obrazy czarnych dziur, radioastronomia nadal pozostaje na froncie badań naukowych, dostarczając unikalnych danych o naturze i ewolucji Wszechświata.

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

Podstawy fal radiowych w astronomii

Aby zrozumieć istotę radioastronomii, musimy najpierw przyjrzeć się naturze fal radiowych i ich miejscu w spektrum elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne to forma energii, która przemieszcza się w przestrzeni w postaci fal. Spektrum elektromagnetyczne obejmuje szeroki zakres długości fal, od bardzo krótkich (promieniowanie gamma) do bardzo długich (fale radiowe).

Amatorski radioastronom Grote Reber i jego paraboliczna antena radioteleskopowa o średnicy 9 metrów (31,4 stóp), którą zbudował w swoim ogrodzie w Illinois w 1937 roku. Był to drugi radioteleskop w historii (po antenie dipolowej Karla Jansky’ego), pierwszy paraboliczny radioteleskop i pierwsza duża paraboliczna antena talerzowa, która posłużyła jako prototyp dla dużych radioteleskopów talerzowych budowanych po II wojnie światowej. Jego konstrukcja oraz przegląd nieba przeprowadzony przez Rebera pomogły założyć dziedzinę radioastronomii. © CC, Wikipedia

Fale radiowe, będące przedmiotem zainteresowania radioastronomów, charakteryzują się najdłuższymi długościami fal w spektrum elektromagnetycznym – od milimetrów do kilometrów. Ta cecha sprawia, że są one w stanie przenikać przez obłoki gazu i pyłu kosmicznego, które blokują światło widzialne, pozwalając nam zajrzeć w rejony Wszechświata niedostępne dla tradycyjnych teleskopów optycznych.

W kosmosie istnieje wiele źródeł fal radiowych. Niektóre z najważniejszych to:

1. Promieniowanie termiczne – emitowane przez ciała o określonej temperaturze. W radioastronomii obserwujemy je m.in. z zimnych obłoków gazu międzygwiazdowego.
  2. Promieniowanie synchrotronowe – powstające, gdy naładowane cząstki poruszają się z prędkościami relatywistycznymi w polach magnetycznych. Jest to główne źródło promieniowania radiowego z aktywnych jąder galaktyk i pozostałości po supernowych.
  3. Promieniowanie cyklotronowe – podobne do synchrotronowego, ale emitowane przez cząstki poruszające się z mniejszymi prędkościami.
  4. Linie spektralne – emitowane przez atomy i cząsteczki w określonych częstotliwościach. Najsłynniejsza z nich to linia wodoru neutralnego o częstotliwości 1420 MHz, kluczowa dla mapowania struktury galaktyk.
  5. Promieniowanie maserowe – naturalne masery kosmiczne występujące w regionach formowania się gwiazd i atmosferach niektórych gwiazd.

Każde z tych źródeł dostarcza unikalnych informacji o naturze i właściwościach obiektów kosmicznych. Na przykład obserwacje linii wodoru pozwalają na badanie struktury i dynamiki galaktyk, podczas gdy analiza promieniowania synchrotronowego może dostarczyć informacji o polach magnetycznych i energetycznych cząstkach w pozostałościach po supernowych.

Pięciusetmetrowy sferyczny radioteleskop aperturowy, największy na świecie, został ukończony w 2016 roku. Antena FAST składa się z tysięcy trójkątnych paneli. © Getty Images, Liu Xu, Xinhua

Warto zauważyć, że fale radiowe z kosmosu są niezwykle słabe. Całkowita energia zebrana przez największe radioteleskopy świata w ciągu roku jest mniejsza niż energia pojedynczego fotonu światła widzialnego. To sprawia, że radioastronomia jest niezwykle wymagającą dziedziną potrzebującą zaawansowanych technologii i metod analizy danych.

Narzędzia radioastronomii

Głównym narzędziem radioastronomów jest radioteleskop. W przeciwieństwie do teleskopów optycznych, które zbierają i skupiają światło za pomocą luster lub soczewek, radioteleskopy wykorzystują duże anteny paraboliczne do zbierania fal radiowych.

Typowy radioteleskop składa się z kilku głównych elementów:

1. Czasza (antena) – zazwyczaj ma kształt paraboloidy i służy do zbierania fal radiowych z określonego kierunku na niebie.
  2. Promiennik – umieszczony w ognisku czaszy, przekształca zebrane fale radiowe na sygnały elektryczne.
  3. Odbiornik – wzmacnia i przetwarza sygnały z promiennika.
  4. System rejestracji i analizy danych – zwykle oparty na zaawansowanych komputerach, przetwarza i analizuje zebrane dane.

Rozmiar czaszy radioteleskopu ma kluczowe znaczenie dla jego możliwości. Im większa czasza, tym więcej energii radiowej może zebrać i tym lepszą ma rozdzielczość kątową (zdolność do rozróżniania blisko położonych źródeł). Z tego powodu radioastronomowie dążą do budowy coraz większych instrumentów.

Największe pojedyncze radioteleskopy na świecie to prawdziwe cuda inżynierii. Wśród nich wyróżniają się:

1. FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) w Chinach – największy pojedynczy radioteleskop na świecie z czaszą o średnicy 500 metrów.
  2. Radioteleskop w Arecibo w Puerto Rico – przez długi czas był największym tego typu instrumentem, z czaszą o średnicy 305 metrów. Niestety, w 2020 roku uległ zniszczeniu w wyniku serii awarii strukturalnych.
  3. Radioteleskop w Effelsberg w Niemczech – z czaszą o średnicy 100 metrów, jest największym w pełni sterowalnym radioteleskopem w Europie.

Jednak pojedyncze radioteleskopy mają swoje ograniczenia, szczególnie jeśli chodzi o rozdzielczość kątową. Aby je przezwyciężyć, radioastronomowie wykorzystują technikę zwaną interferometrią radiową. Polega ona na połączeniu sygnałów z wielu mniejszych radioteleskopów rozsianych na dużym obszarze. Takie sieci radioteleskopów mogą osiągać rozdzielczość kątową porównywalną z teoretycznym radioteleskopem o średnicy równej odległości między najdalej oddalonymi elementami sieci.

Najważniejsze interferometry radiowe to:

1. Very Large Array (VLA) w Nowym Meksyku, USA – składa się z 27 anten o średnicy 25 metrów każda, rozstawionych w kształcie litery Y.
  2. Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile – sieć 66 anten pracujących w zakresie fal milimetrowych i submilimetrowych, umieszczona na wysokości ponad 5000 metrów n.p.m.
  3. Very Long Baseline Array (VLBA) – sieć 10 radioteleskopów rozsianych na terenie USA, od Hawajów do Wysp Dziewiczych, pozwalająca na osiągnięcie niezwykłej rozdzielczości kątowej.

Najnowszym i najbardziej ambitnym projektem w dziedzinie radioastronomii jest Square Kilometre Array (SKA). Ta międzynarodowa sieć radioteleskopów, budowana w Australii i Południowej Afryce, ma mieć łączną powierzchnię zbierającą równą jednemu kilometrowi kwadratowemu. SKA obiecuje zrewolucjonizować nasze rozumienie Wszechświata, umożliwiając bezprecedensowo czułe i szczegółowe obserwacje radiowe.

Zdjęcie zrobione przez Bettymaya Foott w ramach projektu astrofotografii z National Radio Astronomy Observatory  i Very Large Array (VLA). Źródło: Bettymaya Foott
Zdjęcie zrobione przez Bettymaya Foott w ramach projektu astrofotografii z National Radio Astronomy Observatory i Very Large Array (VLA). Źródło: Bettymaya Foott© AUI, NRAO, NSF

Warto zauważyć, że rozwój technologii komputerowych i technik przetwarzania sygnałów odgrywa kluczową rolę w postępie radioastronomii. Zaawansowane algorytmy pozwalają na eliminację zakłóceń, poprawę jakości obrazu i analizę ogromnych ilości danych generowanych przez współczesne instrumenty.

Dwie z 12-metrowych anten Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) wpatrują się w niebo w Array Operations Site (AOS). © ESO, Iztok Bončina

Radioastronomia, choć jest stosunkowo młodą dziedziną, stała się nieodzownym narzędziem w badaniu kosmosu. Dzięki unikalnej zdolności do obserwacji niewidzialnych dla oka ludzkiego zjawisk dostarcza nam bezcennych informacji o naturze i ewolucji Wszechświata. W kolejnych częściach tego artykułu przyjrzymy się bliżej kluczowym odkryciom dokonanym dzięki radioastronomii oraz perspektywom na przyszłość tej fascynującej dziedziny nauki.