Ruszyła budowa ORP Jaskółka. To czwarty niszczyciel min proj. 258 typu Kormoran II
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się symboliczne rozpoczęcie budowy czwartego niszczyciela min proj. 258 typu Kormoran II dla polskiej Marynarki Wojennej i jednocześnie rozpoczęcie procesu dostarczania drugiej partii tych jednostek, o czym donosi serwis Gospodarka Morska. Przypominamy, czym są niszczyciele min typu Kormoran II.
28.03.2023 | aktual.: 28.03.2023 19:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
We wtorek 28 marca w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę ORP "Jaskółka", czyli czwartego niszczyciela min proj. 258 typu Kormoran II, który trafi do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jak informuje serwis Gospodarka Morska, jednostka o numerze burtowym 604 najprawdopodobniej zostanie wcielona do polskiej floty niszczycieli w 2025 r.
ORP Jaskółka to kolejny niszczyciel min proj. 258 typu Kormoran II
Obecnie Polska posiada trzy niszczyciele min proj. 258 typu Kormoran II - ORP Kormoran (601), na którym podniesiono banderę w listopadzie 2017 r., ORP Albatros (602), na którym podniesiono banderę w listopadzie 2022 r. i ORP Mewa (603) z banderą podniesioną w lutym 2023 r. Jak informowaliśmy, ostatnio doszło do ich pierwszego spotkania na morzu. Jednostki przez kilka dni wspólnie działały w Zatoce Gdańskiej.
Niszczyciele min projektu 258 Kormoran II to jednostki, których podstawowym zadaniem jest poszukiwanie, identyfikacja oraz zwalczanie min morskich. Przeznaczone są również do prowadzenia rozpoznania torów wodnych i przeprowadzania innych jednostek przez akweny, w przypadku których występuje zagrożenie minowe. Mogą służyć też do zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi np. Morświnów czy Głuptaków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okręty mają długość 58,5 m, szerokość 10,3 m, zanurzenie 2,7 m, a ich wyporność to 830 ton. Wyposażono je m.in. w dwa silniki wysokoprężne MTU 970 kW każdy. Okręty mogą poruszać się z prędkością 15 węzłów. Każdy z nich wykonano ze stali amagnetycznej, która, jak wyjaśnia Wojsko Polskie na swojej oficjalnej stronie, zmniejsza wykrywalność pól fizycznych okrętu.
W ORP Albatros i ORP Mewa wykorzystano system uzbrojenia OSU-35K z 35-milimetrową armatą AM-35K, a w prototypowym ORP Kormoran zestaw artyleryjsko-rakietowy ZU-23-2MR. Jednostki dodatkowo uzbrojono w wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm i stanowiska dla operatorów przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych t. GROM.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski