Rosyjskie czołgi lepsze od niemieckich? Wskazali jeden element

Rosyjskie czołgi T-80BWM mają mieć przewagę nad niemieckimi Leopardami 2, które trafiają do Ukrainy. Rosjanie zwracają uwagę, że wyposażone w turbiny gazowe jednostki napędowe sprawiają, że ich sprzęt jest o wiele bardziej wydajniejszy. Przyglądamy się czołgom T-80BWM i wspomnianym silnikom.

T-80 - zdjęcie poglądowe
T-80 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © East News | Libkos
Norbert Garbarek

Jak podaje portal Bulgarian Military, powołując się na rosyjską agencję Sputnik, Rosjanie twierdzą, że ich konstrukcje mają lepszą wydajność w porównaniu z niemieckimi Leopardami 2. Jeden z dowódców rosyjskiej dywizji pancernej zwraca uwagę na jeden element, którego obecność w T-80BWM świadczy o wyższości rosyjskich maszyn nad niemieckimi – mowa o napędzie opartym o silnik turbinowy.

Rosyjski T-80BWM jest napędzany silnikiem z turbiną gazową, dzięki czemu doskonale radzi sobie w błotnistych warunkach i błocie pośniegowym – mówił rosyjski wojskowy. Właśnie ten element ma umożliwiać rosyjskim brygadom łatwiejsze poruszanie się po trudnym terenie w Ukrainie, czego – jak twierdzą Rosjanie – nie można powiedzieć o niemieckich Leopardach 2.

Czołg T-80BWM z silnikiem GTD-1250

Za napęd tej najnowszej wersji produkowanego od 1976 r. czołgu T-80 odpowiada jednostka GTD-125, która generuje moc na poziomie 1250 KM. Producent instaluje ją w dwóch wariantach T-80: T-80U i T-80BWM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wspomniana jednostka napędowa – jak podaje Bulgarian Military – w istocie zasługuje na uwagę, ponieważ w jej konstrukcji zastosowano turbinę gazową zamiast wykorzystywanych wcześniej tradycyjnych silników wysokoprężnych. To rozwiązanie, które generalnie pozwala uzyskać o wiele większą moc jednostki oraz utrzymać wydajną pracę.

Turbiny gazowe (jak GTD-1250) są uznawane jako jedne z najbardziej wydajnych jednostek napędowych w czołgach z uwagi na możliwość natychmiastowe dostarczanie pełnej mocy do czołgu. Wpływa to przede wszystkim nie tylko na dynamikę wozu podczas poruszania się po równym terenie, ale też ułatwia manewrowanie w trudnych miejscach, gdzie błoto i śnieg mogą sprawiać trudności dla wielu innych konstrukcji, m.in. tych, które są napędzane silnikami wysokoprężnymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Turbina gazowa w rosyjskim T-80

Działanie GTD-1250 opiera się o trójstopniowy układ turbinowy. Obecna w nim turbina wysokiego ciśnienia napędza sprężarkę wysokiego ciśnienia, z kolei druga turbina – niskiego ciśnienia – służy do napędzania sprężarki niskiego ciśnienia i generator. W trzecim stopniu układu znajduje się turbina spalinowa, służąca do ogólnego napędzania obiegu parowego. Taka konstrukcja pozwala na efektywny transfer energii i gwarantuje jednostce sprawność cieplną do 40 proc.

Przypomnijmy, że na początku stycznia Rosjanie informowali o przekazaniu tamtejszym siłom zbrojnych pierwszej dostawy zmodernizowanych T-80BWM. Nowością w tych czołgach ma być całkowicie nowy system ochrony przed wrogimi pociskami oraz system komunikacji.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie