Rosyjskie czołgi lepsze od niemieckich? Wskazali jeden element

T-80 - zdjęcie poglądowe
T-80 - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © East News | Libkos
Norbert Garbarek

05.01.2024 12:36, aktual.: 05.01.2024 12:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rosyjskie czołgi T-80BWM mają mieć przewagę nad niemieckimi Leopardami 2, które trafiają do Ukrainy. Rosjanie zwracają uwagę, że wyposażone w turbiny gazowe jednostki napędowe sprawiają, że ich sprzęt jest o wiele bardziej wydajniejszy. Przyglądamy się czołgom T-80BWM i wspomnianym silnikom.

Jak podaje portal Bulgarian Military, powołując się na rosyjską agencję Sputnik, Rosjanie twierdzą, że ich konstrukcje mają lepszą wydajność w porównaniu z niemieckimi Leopardami 2. Jeden z dowódców rosyjskiej dywizji pancernej zwraca uwagę na jeden element, którego obecność w T-80BWM świadczy o wyższości rosyjskich maszyn nad niemieckimi – mowa o napędzie opartym o silnik turbinowy.

Rosyjski T-80BWM jest napędzany silnikiem z turbiną gazową, dzięki czemu doskonale radzi sobie w błotnistych warunkach i błocie pośniegowym – mówił rosyjski wojskowy. Właśnie ten element ma umożliwiać rosyjskim brygadom łatwiejsze poruszanie się po trudnym terenie w Ukrainie, czego – jak twierdzą Rosjanie – nie można powiedzieć o niemieckich Leopardach 2.

Czołg T-80BWM z silnikiem GTD-1250

Za napęd tej najnowszej wersji produkowanego od 1976 r. czołgu T-80 odpowiada jednostka GTD-125, która generuje moc na poziomie 1250 KM. Producent instaluje ją w dwóch wariantach T-80: T-80U i T-80BWM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wspomniana jednostka napędowa – jak podaje Bulgarian Military – w istocie zasługuje na uwagę, ponieważ w jej konstrukcji zastosowano turbinę gazową zamiast wykorzystywanych wcześniej tradycyjnych silników wysokoprężnych. To rozwiązanie, które generalnie pozwala uzyskać o wiele większą moc jednostki oraz utrzymać wydajną pracę.

Turbiny gazowe (jak GTD-1250) są uznawane jako jedne z najbardziej wydajnych jednostek napędowych w czołgach z uwagi na możliwość natychmiastowe dostarczanie pełnej mocy do czołgu. Wpływa to przede wszystkim nie tylko na dynamikę wozu podczas poruszania się po równym terenie, ale też ułatwia manewrowanie w trudnych miejscach, gdzie błoto i śnieg mogą sprawiać trudności dla wielu innych konstrukcji, m.in. tych, które są napędzane silnikami wysokoprężnymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Turbina gazowa w rosyjskim T-80

Działanie GTD-1250 opiera się o trójstopniowy układ turbinowy. Obecna w nim turbina wysokiego ciśnienia napędza sprężarkę wysokiego ciśnienia, z kolei druga turbina – niskiego ciśnienia – służy do napędzania sprężarki niskiego ciśnienia i generator. W trzecim stopniu układu znajduje się turbina spalinowa, służąca do ogólnego napędzania obiegu parowego. Taka konstrukcja pozwala na efektywny transfer energii i gwarantuje jednostce sprawność cieplną do 40 proc.

Przypomnijmy, że na początku stycznia Rosjanie informowali o przekazaniu tamtejszym siłom zbrojnych pierwszej dostawy zmodernizowanych T-80BWM. Nowością w tych czołgach ma być całkowicie nowy system ochrony przed wrogimi pociskami oraz system komunikacji.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie