Rosjanie modernizują antyczne BRDM-y 2. Druga młodość 60‑letniego sprzętu

BRDM-2MS do niedawna był pojazdem eksportowym - eksploatuje go m.in. armia Serbii i Mjanmy
BRDM-2MS do niedawna był pojazdem eksportowym - eksploatuje go m.in. armia Serbii i Mjanmy
Źródło zdjęć: © Mil.ru
Łukasz Michalik

28.10.2022 19:46

Do rosyjskich jednostek powietrznodesantowych trafia nietypowy sprzęt. Pojazdy o nazwie BRDM-2MS to próba modernizacji 60-letniej konstrukcji, którą Rosjanie usiłują zastąpić nowocześniejsze pojazdy o większych możliwościach.

Rosyjskie oddziały powietrznodesantowe (WDW), formowane w ramach ogłoszonej we wrześniu, "częściowej mobilizacji", są wyposażane w pojazdy BRDM-2MS.

Produkowane od lat 60. do końca 80. BRDM-y 2 są powszechnie używane w rosyjskiej czy ukraińskiej armii – niedawno opisywaliśmy ciekawą modernizację tego pojazdu, przygotowaną przez Ukraińców. Z BRDM-ów 2 korzystają również ciągle polscy żołnierze.

60 lat służby

BRDM-2MS to modernizacja pojazdu BRDM-2. Lekko opancerzone, kołowe pojazdy były przeznaczone m.in. do działań patrolowych i rozpoznawczych, a także jako platforma dla niszczyciela czołgów, wyposażonego w bardzo obecnie przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) 9M14 Malutka.

BRDM-2MS to sprzęt eksportowy, przeznaczony dla armii m.in. Mjanmy, Laosu, Kirgistanu czy Serbii. Produkuje go - a właściwie modernizuje kilkudziesięcioletnie pojazdy -  103. Pancerny Zakład Remontowy z Atamanowki.

Nowy BRDM w porównaniu z bazowym modelem został dopancerzony za pomocą zewnętrznych paneli, zwiększono także grubość dna kadłuba. Możliwości pojazdu wzrosły za sprawą kamery termowizyjnej, dalmierza laserowego i nowego systemu obserwacji.

Zmieniono także silnik na mocniejszą jednostkę, zapewniającą niemal 7-tonowej maszynie moc 150 KM. Bez zmian pozostała za to wieża, wyposażona w karabiny maszynowe kalibru 14,5 i 7,62 mm. Świadomość sytuacyjna dowódcy pojazdu wzrosła jednak za sprawą dodatkowej głowicy optoelektronicznej.

BRDM-2MS zamiast BMD-2

Jak zauważa serwis Defence24, skierowanie tych pojazdów do oddziałów rosyjskich może oznaczać, że Rosjanie mają poważny problem z produkcją czy remontowaniem nowocześniejszego sprzętu.

Warto zauważyć, że już kilka miesięcy temu Rosja wznowiła produkcję wytwarzanego w latach 80. transportera BMD-2, co miało wynikać z problemów z budową nowszych BMD-3.

Niejasne jest także, czy przekazane rosyjskiej armii BRDM-y 2MS zostały zbudowane specjalnie na jej potrzeby, czy też są to maszyny zamówione przez zagranicznego odbiorcę, które zamiast do klienta, Rosjanie skierowali do własnego wojska.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie