Eksplozja pod Moskwą. Stracili sprzęt za wór pieniędzy

Na lotnisku Ostafojevo pod Moskwą 12 grudnia doszło do eksplozji samolotu An-72. Informację podało teraz Główne Zarządzenie Wywiadu Ukrainy (GUR), publikując krótkie nagranie przedstawiające incydent.

An-72
An-72
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

12 grudnia 2024 r. na lotnisku Ostafiewo w obwodzie moskiewskim doszło do eksplozji samolotu wojskowo-transportowego An-72. Jak informuje Główny Zarząd Wywiadu Ukrainy (GUR), wybuchła główna jednostka napędowa maszyny należącej do rosyjskiej marynarki wojennej. Jednocześnie nie są znane dodatkowe szczegóły operacji związanej z eksplozją An-72.

Straty finansowe

Według GUR, wartość zniszczonego samolotu wynosi ok. 4,5 mln dolarów, czyli niemal 20 mln złotych. W komunikacie Ukraińcy podkreślili dodatkowo, że "za każdy zbrodniczy czyn przeciwko narodowi ukraińskiemu będzie odpowiednia odpłata".

Rosyjski samolot transportowy

Antonov An-72 to maszyna transportowa, rzadko widywana nad Ukrainą, co jest związane z jej głównym przeznaczeniem. Jej konstrukcja pozwala na przenoszenie ładunków o wadze do 10 t oraz transport maksymalnie 52 pasażerów, a w konfiguracji z dodatkowymi siedzeniami – do 68. Ze względu na te właściwości, samolot ten jest zazwyczaj wykorzystywany do krajowych przewozów wojskowych oraz dostarczania lekkiego sprzętu wojskowego w bezpieczne rejony z dala od strefy działań zbrojnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot An-72 wyróżnia się specyficznymi silnikami nadskrzydłowymi, które generują zjawisko znane jako efekt Coandy. Dzięki temu zjawisku maszyna zyskuje zwiększoną nośność. Efekt ten opiera się na założeniu, że strumień gazu z silników przylega do najbliższej powierzchni, na którą natrafi. Efekt Coandy znajduje zastosowanie w różnych konstrukcjach lotniczych, w tym w samolotach takich jak Boeing YC-14, który jako pierwszy wykorzystał to zjawisko w nowoczesnym lotnictwie.

Odnośnie osiągów, An-72 może rozwijać prędkość do 700 km/h, a jego zasięg wynosi ponad 4300 km. Samolot napędzają dwa silniki Progress D-36, każdy z maksymalnym ciągiem na poziomie 63,9 kN. Konstrukcja An-72, powstała pod koniec lat 70. ubiegłego wieku, ma długość nieco ponad 28 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 32 metry.

Wybrane dla Ciebie