Rosjanie chwalą Ka-52. To najczęściej niszczone śmigłowce w Ukrainie

Rządowy rosyjski dziennik "Rossijskaja Gazieta" twierdzi, że śmigłowiec Ka-52M Alligator otrzymał nowy system ochrony przed wszystkimi nowoczesnymi przenośnymi przeciwlotniczymi zestawami rakietowymi (ang. MANPADS). W materiale pominięto fakt, że są to najczęściej niszczone wiropłaty w Ukrainie. Informacje przekazywane regularnie przez obrońców zadają kłam twierdzeniom o skuteczności Ka-52 na froncie.

Ka-52 "Alligator"; zdjęcie ilustracyjneKa-52 "Alligator"; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | SOPA Images
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Przekaz "RG" sugeruje, że Rosjanie mogli zacząć szukać sposobu na zminimalizowanie strat wśród swoich kosztownych śmigłowców. Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, Ka-52 są najczęściej neutralizowane właśnie przy użyciu MANPADS. Rosyjskie medium donosi, że "zwiększono udział materiałów antykorozyjnych w konstrukcji kadłuba Ka-52M". Według dziennika te części śmigłowca, których wcześniej nie można było chronić, zostały zabezpieczone.

Ka-52 – najczęściej niszczone śmigłowce Rosjan

Rosyjska agencja TASS twierdzi natomiast, że 2 września źródło w kompleksie wojskowym podało, iż zmodernizowany Ka-52 przeszedł pomyślnie testy na froncie w Ukrainie. W materiale pojawiła się wzmianka, że "śmigłowiec okazał się bardzo dobry w eksploatacji, a po wynikach ekspertyzy przedstawiciele resortu wojskowego przekazali przemysłowi zalecenia dotyczące udoskonalenia i ulepszenia niektórych systemów".

Czy nowy system ochrony rzeczywiście sprawdza się na froncie? Według przekazów strony ukraińskiej niekoniecznie: Ka-52 nadal są bowiem niszczone przez obrońców. Przypomnijmy, jakie są możliwości tych maszyn.

Ka-52 to wersja rozwojowa Ka-50. Maszyny są powszechnie uważane za czołowe wiropłaty rosyjskiej armii, a ze wglądu na swoje potężne uzbrojenie zyskały przydomek "ogniste rydwany". Strata każdej takiej maszyny jest dla Kremla bardzo kosztowna: cena jednostkowa Ka-52 wynosi ok. 16 mln dolarów. Projekt śmigłowca powstał w biurze konstrukcyjnym Kamowa już w 1987 r., ale seryjna produkcja tych maszyn rozpoczęła się dopiero w 2008 r.

Na uzbrojeniu Ka-52 znajdziemy m.in. w działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm, pociski kierowane oraz naprowadzaną laserowo rakietę AT-12 Wichr. Konstrukcja posiada układ dwóch przeciwbieżnych wirników o średnicy 14 m każdy, a jej maksymalna prędkość to 302 km/h. Śmigłowiec jest napędzany przez dwa silniki Klimow VK-2500.

Według doniesień strony ukraińskiej Rosjanie mogli stracić dotąd na froncie nawet kilkadziesiąt Ka-52. Przed rozpoczęciem inwazji Moskwa posiadała nie więcej niż 170 egzemplarzy tych maszyn.

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km