Rosjanie chwalą Ka‑52. To najczęściej niszczone śmigłowce w Ukrainie
Rządowy rosyjski dziennik "Rossijskaja Gazieta" twierdzi, że śmigłowiec Ka-52M Alligator otrzymał nowy system ochrony przed wszystkimi nowoczesnymi przenośnymi przeciwlotniczymi zestawami rakietowymi (ang. MANPADS). W materiale pominięto fakt, że są to najczęściej niszczone wiropłaty w Ukrainie. Informacje przekazywane regularnie przez obrońców zadają kłam twierdzeniom o skuteczności Ka-52 na froncie.
20.09.2022 16:30
Przekaz "RG" sugeruje, że Rosjanie mogli zacząć szukać sposobu na zminimalizowanie strat wśród swoich kosztownych śmigłowców. Jak pisaliśmy na łamach WP Tech, Ka-52 są najczęściej neutralizowane właśnie przy użyciu MANPADS. Rosyjskie medium donosi, że "zwiększono udział materiałów antykorozyjnych w konstrukcji kadłuba Ka-52M". Według dziennika te części śmigłowca, których wcześniej nie można było chronić, zostały zabezpieczone.
Ka-52 – najczęściej niszczone śmigłowce Rosjan
Rosyjska agencja TASS twierdzi natomiast, że 2 września źródło w kompleksie wojskowym podało, iż zmodernizowany Ka-52 przeszedł pomyślnie testy na froncie w Ukrainie. W materiale pojawiła się wzmianka, że "śmigłowiec okazał się bardzo dobry w eksploatacji, a po wynikach ekspertyzy przedstawiciele resortu wojskowego przekazali przemysłowi zalecenia dotyczące udoskonalenia i ulepszenia niektórych systemów".
Czy nowy system ochrony rzeczywiście sprawdza się na froncie? Według przekazów strony ukraińskiej niekoniecznie: Ka-52 nadal są bowiem niszczone przez obrońców. Przypomnijmy, jakie są możliwości tych maszyn.
Ka-52 to wersja rozwojowa Ka-50. Maszyny są powszechnie uważane za czołowe wiropłaty rosyjskiej armii, a ze wglądu na swoje potężne uzbrojenie zyskały przydomek "ogniste rydwany". Strata każdej takiej maszyny jest dla Kremla bardzo kosztowna: cena jednostkowa Ka-52 wynosi ok. 16 mln dolarów. Projekt śmigłowca powstał w biurze konstrukcyjnym Kamowa już w 1987 r., ale seryjna produkcja tych maszyn rozpoczęła się dopiero w 2008 r.
Na uzbrojeniu Ka-52 znajdziemy m.in. w działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm, pociski kierowane oraz naprowadzaną laserowo rakietę AT-12 Wichr. Konstrukcja posiada układ dwóch przeciwbieżnych wirników o średnicy 14 m każdy, a jej maksymalna prędkość to 302 km/h. Śmigłowiec jest napędzany przez dwa silniki Klimow VK-2500.
Według doniesień strony ukraińskiej Rosjanie mogli stracić dotąd na froncie nawet kilkadziesiąt Ka-52. Przed rozpoczęciem inwazji Moskwa posiadała nie więcej niż 170 egzemplarzy tych maszyn.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski