Rosja rozmieściła na Białorusi samolot wczesnego ostrzegania? Nagranie pokazuje A-50U

W sieci zaczęły pojawiać się nagrania, które rzekomo dowodzą, że Rosja rozmieściła na Białorusi samolot wczesnego ostrzegania. A-50U, bo o niego chodzi, już wcześniej pojawiał się nad Białorusią. Jego wizyty były wówczas potwierdzane przez tamtejsze ministerstwo obrony. Wyjaśniamy, co to za samolot i do czego jest wykorzystywany.

Samolot A-50U - zdjęcie ilustracyjneSamolot A-50U - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Mil.ru
Karolina Modzelewska

Z dostępnych informacji wynika, że samolot A-50U należący do Rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych o numerze RF-93966 w godzinach popołudniowych 14 grudnia rzekomo wylądował na lotnisku Maczuliszczy. To jeden z największych portów lotniczych na Białorusi, używany do celów wojskowych, znajdujący się niedaleko Mińska. Na razie informacji o przybyciu A-50U oficjalnie nie potwierdzili ani Rosjanie, ani Białorusini.

Rosyjski A-50U nad Białorusią?

A-50 (w kodzie NATO - Mainstay), a dokładniej Berijew Iljuszyn A-50 Szmiel, nazywany też Trzmielem, to samolot typu AEW&C (ang. airborne early warning and control), czyli samolot wczesnego ostrzegania i dozoru powietrznego. Jego głównym zadaniem jest wykrywanie i identyfikowanie obiektów znajdujących się w powietrzu, a także określanie ich współrzędnych i danych o torze lotu, które są następnie przekazywane do stanowisk dowodzenia. W razie potrzeby A-50 może śledzić duże cele lądowe i morskie, a także zamienić się w podniebne centrum dowodzenia, zarządzające myśliwcami i innymi taktycznymi samolotami.

Widok A-50 na niebie jest rzadki, bo Rosja posiada zaledwie kilka sztuk tych maszyn. Według serwisu Airforce Technology w arsenale Kremla znajduje się 16 takich samolotów. Czterosilnikowe maszyny, opracowane na podstawie wojskowego samolotu transportowego Iljuszyn IŁ-76MD weszły do służby w 1984 r. Kilka lat później Rosjanie rozpoczęli prace nad ich ulepszoną wersją, ale z powodu braku środków zatrzymano je w 1995 r. Dlatego A-50U przetestowano dopiero w 2008 r., a samoloty do służby weszły w 2011 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TEŻ: F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

A-50U od swojego poprzednika różni się m.in. możliwością jednoczesnego śledzenia większej liczby celów i większym zasięgiem wykrywania różnych typów statków powietrznych. Zamontowano w nim nowy radar Shmel II, który jest znacznie lepszy od pierwotnej wersji. Serwis Global Security zwraca uwagę, że wykrywa wystrzelenie rakiet na odległości 1000 km, śledzić myśliwce w zasięgu 400 km i obserwować jednocześnie 300 obiektów.

Wybrane dla Ciebie
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯