Rosja prezentuje nowy S‑76. Łączy samolot z helikopterem
Rosyjski Suchoj zaprezentował innowacyjny bezzałogowy S-76, łączący cechy samolotu i helikoptera. Dzięki hybrydowemu napędowi i pionowemu startowi, maszyna ma potencjał rewolucjonizować transport lotniczy.
24.08.2024 | aktual.: 24.08.2024 08:04
Rosyjska firma Suchoj od 2022 roku pracuje nad nowym projektem oznaczonym jako S-76, który wcześniej był znany pod nazwą "Atlas". Jak donosi Defence-Ua, w sierpniu 2024 roku po raz pierwszy zaprezentowano gotowy do lotu model tej "pionowo startującej, transportowej platformy bezzałogowej", która wyróżnia się możliwością łączenia funkcji samolotu i helikoptera wielowirnikowego. Wyposażona zarówno w silniki elektryczne, jak i spalinowy napędzany paliwem lotniczym AI-95 oraz kerozyną, maszyna ta zapowiada się jako rewolucyjne rozwiązanie w transporcie lotniczym.
Komercyjny cud techniki o potencjalnych zastosowaniach wojskowych
Zaprojektowana głównie z myślą o przewozie ładunków, S-76 ma być aż o jedną trzecią tańsza w eksploatacji niż jej załogowe odpowiedniki, co czyni ją atrakcyjną opcją dla branży komercyjnej. Mimo to, jej zdolność do autonomicznego działania i brak wymogu specjalistycznych terenów do startu i lądowania mogą również zwrócić uwagę sektora militarne. Jak podaje Defence-Ua, testy wykazały, że maszyna jest w stanie pomyślnie startować i lądować pionowo, co potwierdza wcześniejsze doniesienia o jej zaawansowanych funkcjonalnościach.
Kluczowe dane techniczne
S-76 może pochwalić się maksymalną masą startową wynoszącą 1500 kg, przy czym może przewozić ładunki do 300 kg. Długość jej kadłuba to 7,2 metra, a rozpiętość skrzydeł sięga 11 metrów. Maszyna ta jest w stanie osiągnąć prędkość do 180 km/h, a maksymalny pułap lotu to 4 km. Najbardziej imponującą cechą jest jednak jej zasięg, który wynosi 1000 km po uzupełnieniu paliwa. Jako nowoczesne rozwiązanie w dziedzinie transportu, S-76 wyznacza nowe standardy w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie.
Zobacz także