Rosja buduje naddźwiękowy samolot pasażerski. Poleci z prędkością do 2200 km/h

Rosja łączy siły ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, a dokładnie z firmą Mubadala. Celem tej współpracy jest opracowanie naddźwiękowego samolotu pasażerskiego

Tupolew Tu-144 - radziecki samolot naddźwiękowyTupolew Tu-144 - radziecki samolot naddźwiękowy
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

Portal Simpleflying podał, że Rosja podjęła współpracę z firmą Mubadala ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a pierwsze efekty tej kooperacji mamy zobaczyć pod koniec bieżącego roku. Nowy naddźwiękowy samolot powstanie w dwóch wariantach: jako ośmiomiejscowy odrzutowiec biznesowy oraz samolot komercyjny dla 30 pasażerów.

Rosja od dawna planuje budowę naddźwiękowego samolotu, który odniósłby komercyjny sukces. Pierwszą próbą był Tupolew Tu-144 opracowany jeszcze w ZSRR, który wzbił się w powietrze 31 grudnia 1968 rok, a rok później pokonał barierę dźwięku. 

Niestety w 1973 roku doszło do wypadku i samolot rozleciał się w powietrzu, zabijając wszystkie 6 osób na pokładzie i 8 osób na ziemi. To uniemożliwiło Tupolewowi odniesienie sukcesu na skalę światową, co na długo wstrzymało rosyjskie plany rozwoju technologii naddźwiękowej. 

Dopiero w 2018 roku Władimir Putin potwierdził, że Rosja planuje budowę nowego samolotu naddźwiękowego. Rok później ogłoszono plany opracowania samolotu naddźwiękowego. Partnerstwo z firmą Mubadala ogłoszono pod koniec lutego br., a za cel postawiono sobie przedstawienie klarownej specyfikacji do końca 2021.

Na razie nie mamy za wielu informacji na temat nowego rosyjskiego samolotu. Wiadomo jednak, że maszyna ma latać z prędkością od Mach 1,5 do 1,8 przez co najmniej 4 godziny. Największy problem Rosja może mieć z silnikiem, ponieważ obecnie nie dysponuje technologią, którą można zastosować w komercyjnych samolotach. 

Ostatni pasażerski lot naddźwiękowy miał miejsce 26 listopada 2003 roku i niewiele wskazywało na to, aby ponownie było to możliwe. Temat jednak wciąż powraca, nie tylko w Rosji, ale również w USA. W ostatnim czasie Federalna Administracja Lotnictwa USA uregulowała niezbędne kwestie prawne, dzięki którym tego typu samoloty mogą niedługo zrewolucjonizować branżę lotniczą.

Zobacz: Las Kabacki. Największa katastrofa lotnicza w Polsce [Wideo]

Wybrane dla Ciebie
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Obiecano im pracę w hotelu. Afrykanki zwabione przez Rosję
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie