Rosja buduje naddźwiękowy samolot pasażerski. Poleci z prędkością do 2200 km/h
Rosja łączy siły ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, a dokładnie z firmą Mubadala. Celem tej współpracy jest opracowanie naddźwiękowego samolotu pasażerskiego
25.03.2021 09:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Portal Simpleflying podał, że Rosja podjęła współpracę z firmą Mubadala ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a pierwsze efekty tej kooperacji mamy zobaczyć pod koniec bieżącego roku. Nowy naddźwiękowy samolot powstanie w dwóch wariantach: jako ośmiomiejscowy odrzutowiec biznesowy oraz samolot komercyjny dla 30 pasażerów.
Rosja od dawna planuje budowę naddźwiękowego samolotu, który odniósłby komercyjny sukces. Pierwszą próbą był Tupolew Tu-144 opracowany jeszcze w ZSRR, który wzbił się w powietrze 31 grudnia 1968 rok, a rok później pokonał barierę dźwięku.
Niestety w 1973 roku doszło do wypadku i samolot rozleciał się w powietrzu, zabijając wszystkie 6 osób na pokładzie i 8 osób na ziemi. To uniemożliwiło Tupolewowi odniesienie sukcesu na skalę światową, co na długo wstrzymało rosyjskie plany rozwoju technologii naddźwiękowej.
Dopiero w 2018 roku Władimir Putin potwierdził, że Rosja planuje budowę nowego samolotu naddźwiękowego. Rok później ogłoszono plany opracowania samolotu naddźwiękowego. Partnerstwo z firmą Mubadala ogłoszono pod koniec lutego br., a za cel postawiono sobie przedstawienie klarownej specyfikacji do końca 2021.
Na razie nie mamy za wielu informacji na temat nowego rosyjskiego samolotu. Wiadomo jednak, że maszyna ma latać z prędkością od Mach 1,5 do 1,8 przez co najmniej 4 godziny. Największy problem Rosja może mieć z silnikiem, ponieważ obecnie nie dysponuje technologią, którą można zastosować w komercyjnych samolotach.
Ostatni pasażerski lot naddźwiękowy miał miejsce 26 listopada 2003 roku i niewiele wskazywało na to, aby ponownie było to możliwe. Temat jednak wciąż powraca, nie tylko w Rosji, ale również w USA. W ostatnim czasie Federalna Administracja Lotnictwa USA uregulowała niezbędne kwestie prawne, dzięki którym tego typu samoloty mogą niedługo zrewolucjonizować branżę lotniczą.