Rekiny są podobne do ludzi. Naukowcy to udowodnili

Rekiny są podobne do ludzi, choć nie wyglądają
Źródło zdjęć: © Getty Images | Stephen Frink
oprac. KLT

29.11.2023 07:12, aktual.: 20.01.2024 17:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rekiny są podobne do ludzi, przynajmniej pod względem odczuwania smaku. Naukowcy z Niemiec udowodnili, że ryby te potrafią odczuwać gorzki smak. Do tej pory sądzono, że jest inaczej.

Naukowcy z niemieckich uniwersytetów w Kolonii i Freising dokonali odkrycia, które rzuca nowe światło na ewolucję zmysłów smaku. W wyniku badań genetycznych dowiedziono, że rekiny, podobnie jak ludzie, są w stanie odczuwać gorzki smak. Wyniki tych badań zostały opublikowane na łamach prestiżowego tygodnika naukowego "PNAS".

Badania genetyczne wykazały, że rekiny, które są jednymi z najstarszych gatunków na Ziemi, już od najdawniejszych czasów posiadały receptory gorzkiego smaku. Interesujące jest to, że podobne receptory są obecne również u ludzi, pomimo tego, że ostatni wspólny przodek rekinów i ludzi żył aż 500 mlnlat temu. To odkrycie zostało dokonane przez zespół niemieckich naukowców, którzy przeprowadzili badania na uniwersytetach w Kolonii i Freising.

Rekiny podobne do ludzi

Naukowcy zidentyfikowali receptory gorzkiego smaku u 12 gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych, w tym rekinów i płaszczek. Odkryli, że te receptory należą do tzw. typu 2, który jest obecny również u ludzi. Receptory te umożliwiają rozpoznawanie gorzkiego i potencjalnie toksycznego pożywienia. Do tej pory uważano, że ten typ receptorów jest charakterystyczny wyłącznie dla kręgowców kostnoszkieletowych.

Dr Sigrun Korsching z Uniwersytetu w Kolonii podkreśla znaczenie tych badań, mówiąc: "Dzięki najnowszym badaniom można spojrzeć 500 mln lat wstecz na molekularne i funkcjonalne początki całej rodziny receptorów gorzkiego smaku".

Analiza genomów rekinów była do tej pory utrudniona ze względu na ich duże rozmiary. Sekwencjonowanie tych genomów jest bardziej skomplikowane i czasochłonne niż w przypadku wielu innych gatunków zwierząt. Jednak dzięki postępowi w technikach sekwencjonowania, naukowcy są teraz w stanie uzyskać coraz więcej informacji na temat genów ryb chrzęstnoszkieletowych.

W ramach badań naukowcy przeprowadzili analizę 94 gorzkich substancji, które są rozpoznawane przez człowieka. Okazało się, że 11 z nich jest również rozpoznawanych przez receptory rekinów. Co więcej, niektóre z tych substancji aktywują również receptory gorzkiego smaku u tak zwanej "żywej skamieniałości" – latimerii.