Reaktor termojądrowy może być gotowy nawet w 2025 roku

Reaktor termojądrowy może być gotowy nawet w 2025 roku

Wizualizacja reaktora SPARC
02.10.2020 08:46

Jak wynika z siedmiu nowych badań, opublikowanych 29 września w Journal of Plasma Physics, reaktor kontrolowanej syntezy termojądrowej – czyli taki, który wytwarza więcej energii, niż zużywa do jej produkcji – może być gotowy w 2025 roku, donosi portal livesicence.com. Jeśli tak się rzeczywiście stanie, może to być kamień milowy w produkcji niskoemisyjnej energii.

Podczas fuzji jądra atomowe są zmuszane do tworzenia cięższych atomów. Kiedy masa powstających atomów jest mniejsza niż masa atomów, których użyto do ich stworzenia, jej nadmiar jest zamieniany w energię, uwalniając niezwykłą ilość światła i ciepła.

Dzięki takiej właśnie fuzji gwiazdy wytwarzają swoją energię, ponieważ potężna grawitacja w ich wnętrzach łączy atomowy wodoru tworząc hel.

Czysta energia na miliony lat

Aby zmusić atomy do połączenia się, potrzebna jest ogromna ilość energii, która występuje w temperaturze co najmniej 100 milionów stopni Celsjusza. Jednak takie reakcje mogą generować znacznie więcej energii, niż potrzebują. Dodatkowo raka synteza nie powoduje powstawania gazów cieplarnianych, które napędzają globalne ocieplenie, ani innych zanieczyszczeń. A paliwo do niej, takie jak np. pierwiastek wodoru, jest wystarczająco obfite na Ziemi, aby zaspokoić całe zapotrzebowanie energetyczne ludzkości na miliony lat.

Nowe eksperymentalne urządzenie, zwane reaktorem SPARC, jest opracowywane przez naukowców z MIT i firmy Commonwealth Fusion Systems.

Jeśli SPARC zadziała, to będzie pierwszym urządzeniem, w którym ciepło wytworzone przy wszystkich reakcjach fuzji utrzymuje ją bez konieczności pompowania dodatkowej energii. Nikt jednak nigdy nie był w stanie wykorzystać wytwarzanej w ten sposób mocy w kontrolowanej reakcji tutaj na Ziemi i potrzebne są dalsze badania, zanim SPARC będzie mógł to zrobić.