Potężne transportery przy naszej granicy. Sąsiad Polski wzmacnia armię

Czechy odebrały partię transporterów opancerzonych TITUS. To część większego zamówienia realizowanego na potrzeby armii tego kraju. Przybliżamy najważniejsze cechy oraz możliwości potężnie wyglądających pojazdów.

transporter opancerzony TITUS w kamuflażu
transporter opancerzony TITUS w kamuflażu
Źródło zdjęć: © Armáda České republiky
Mateusz Tomczak

12.05.2023 | aktual.: 12.05.2023 15:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Chociaż Czechy systematycznie oddają sprzęt wojskowy Ukraińcom (ostatnio przekazali przeciwlotnicze systemy rakietowe 2K12 Kub) nie zapominają o uzupełnianiu swoich magazynów. O zamówieniu transporterów opancerzonych TITUS (Tactical Infantry Transport and Utility System) przez rząd w Pradze było głośno kilka lat temu, ale produkcja, a tym samym dostawy sprzętu nieco się opóźniły. Pod koniec 2022 r. z powodzeniem przeprowadzono jednak końcowe testy, a teraz do służby wchodzą pierwsze egzemplarze. Na dowód takiego obrotu spraw przedstawiciele czeskiego wojska opublikowali krótki komunikat, a także kilka zdjęć.

TITUS w czeskiej armii

Złożone zamówienie obejmuje łącznie 62 kołowe transportery opancerzone TITUS. W tej dostawie znalazło się sześć jednostek - wóz dowodzenia, wóz łączności oraz cztery transportery kierowania ogniem artylerii.

Czeskie władze podkreślają, że TITUS stanowi połączenie rodzimych elementów i linii produkcyjnych Tatra Trucks z technologiami francuskimi. Te ostatnie montowane są przez firmę Nexter Systems. W praktyce TITUS otrzymuje czeskie podwozie na bazie modyfikacji Tatra T815, podczas gdy o całą resztę dbają Francuzi. Kontrakt na całe zamówienie opiewa na kwotę ok. 240 mln euro. Poza samymi transporterami Czesi zapewnili sobie w ramach tej kwoty 5-letnie wsparcie techniczne oraz szkolenia z obsługi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Transporter opancerzy TITUS. Czym się wyróżnia?

TITUS to pojazd mogący pochwalić się napędem 6x6 oraz dwiema skrętnymi osiami (sterowalna jest pierwsza i ostatnia oś). Jego masa sięga 17 ton. Przewidziana jest jednak możliwość pewnych modyfikacji opancerzenia, w wyniku których masa wzrośnie do 23 ton.

Maksymalna ładowność jest jednak stała, nie powinna przekraczać 4 ton. Jednocześnie TITUS mierzy 7,55 m długości oraz 2,55 m szerokości.

Sześciocylindrowy silnik cechuje się mocą ponad 500 KM, współpracuje z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i jest w stanie zapewnić prędkość do 110 km/h. Maksymalny zasięg TITUSa to 700 km, przy czym jest on w stanie bez przygotowania pokonywać przeszkody o wysokości do 0,6 m oraz zagłębienia do 1,2 m. Ma też zdolność pokonywania wzniesień do 60 proc.

TITUS mieści na pokładzie do 14 żołnierzy, z czego minimum dwóch, a maksymalnie trzech to jego załoga. Transporter piechoty w standardzie można wyposażyć w karabin maszynowy kal. od 7,62 mm do 12,7 mm, a także w granatnik 40 mm.

Cechuje go ochrona przeciwminowa na poziomie 4a/3b oraz ochrona balistyczna mogącą osiągnąć poziom 2-4 wg STANAG 4569 (w zależności od zamontowanych pancerzy). TITUS posiada też wbudowany system CBR (ochrony przed zagrożeniami chemicznymi, biologicznymi i radioaktywnymi).

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (0)