Porażka rosyjskiego Su-30SM. Przegrał starcie z chińskim J-35A
Jak informuje m.in. Bulgarian Military, władze Uzbekistanu porozumiały się z Chinami w sprawie zakupu samolotów bojowych. To kolejny w ostatnim czasie przejaw pogłębiającego się partnerstwa wojskowego pomiędzy tymi krajami i jednocześnie jeszcze jedna oznaka odwracania się Uzbekistanu od Rosji, która oferowała Su-30SM.
Kraje z Azji Środkowej, takie jak Tadżykistan i Uzbekistan, przez lata zbroiły się niemal wyłącznie w broń pochodzącą z Rosji. W ostatnich miesiącach zauważalny jest jednak nowy trend - zakupy uzbrojenia w Państwie Środka. Obywa wymienione kraje sięgnęły już po chińskie systemy obrony powietrznej HQ-17AE, a Uzbekistan idzie jeszcze dalej. Dzięki kolejnej umowie znacznie "odświeży" swoją flotę samolotów bojowych.
Uzbekistan sięga po myśliwce z Chin
Samolotem bojowym wybranym przez władze Uzbekistanu został J-35A. W mediach społecznościowych opublikowano nagranie prezentujące uzbeckich pilów szkolących się z obsługi tej maszyny.
J-35A to jeden z najnowszych myśliwców opracowanych w Chinach, który został zaprezentowany publicznie na targach Airshow China w 2024 r. Jest maszyną 5. generacji (drugą taką w historii Chin, po J-20) z technologią stealth. To jednomiejscowy i dwusilnikowy myśliwiec wielozadaniowy zdolny do osiągania prędkości 2 Ma (ok. 2100 km/h). Często określa się go jako chińską odpowiedź na amerykańskiego F-35.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Duża zmiana w lotnictwie Uzbekistanu opartym na poradzieckich samolotach
Jak zauważa Bulgarian Military, pozyskanie J-35A będzie bardzo istotnym wzmocnieniem sił powietrznych Uzbekistanu, które obecnie bazują na rosyjskich, a w zasadzie na starszych, radzieckich samolotach bojowych. Najcenniejsze z nich to Su-27 i MiG-29.
Zarówno Su-27 jak i MiG-29 zaliczają się do maszyn 4. generacji, które wprowadzono do służby w latach 80. zeszłego wieku. Su-27 to dwusilnikowy ciężki (ważący ok. 16 ton) myśliwiec przewagi powietrznej. Lżejszy MiG-29 (ok. 10 ton) to myśliwiec frontowy. Prędkość maksymalna obydwu tych maszyn to 2,3 Ma (ok. 2450 km/h), przy czym Su-27 osiąga ją tylko na dużych wysokościach.
Wcześniejsze doniesienia mówiące o zainteresowaniu władz Uzbekistanu nowszymi samolotami bojowymi sugerowały możliwości sięgnięcia po rosyjskie Su-30SM, które jednak ostatecznie przegrały z chińskim konkurentem. Zdaniem Bulgarian Military wybór J-35A to efekt pragmatycznego podejścia podyktowanego kosztami i dostępnością maszyn oraz części zamiennych, a także zmieniającymi się realiami geopolitycznymi.