Polska zyska potężną jednostkę. Rusza budowa okrętu SIGINT

Polska zyska potężną jednostkę. Rusza budowa okrętu SIGINT

okręt SIGINT
okręt SIGINT
Źródło zdjęć: © MON
Mateusz Tomczak
28.04.2023 13:34

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding SA ruszyły prace nad budową nowego okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. Co na ten moment wiemy o tej jednostce?

Ministerstwo Obrony Narodowej pochwaliło się uroczystym paleniem blach dla nowego okrętu. Będzie pierwszym wchodzącym w skład programu Delfin zakładającego znaczącą modernizację Marynarki Wojennej. Został on ogłoszony zaledwie kilka miesięcy temu, w związku z czym start prac ma miejsce naprawdę szybko. Sugeruje to nie tylko dużą determinację nadzorujących program, ale też pewne cechy budowanej jednostki.

Polska będzie miała nowy okręt SIGINT

SIGINT nie jest konkretną nazwą okrętu, ale określeniem kategorii, do jakiej będzie się zaliczał. SIGINT to skrót od ang. signals intelligence, który oznacza okręt rozpoznania radioelektronicznego. Polska dysponuje obecnie dwoma takimi jednostkami. Chodzi o ORP Nawigator oraz ORP Hydrograf. Są one jednak dość wiekowe (służą już prawie 50 lat) i mimo niedawnych modernizacji nie zapewniają odpowiedniego poziomu technologii potrzebnych nowoczesnej armii. Dodatkowo z racji określonej konstrukcji niektórych rozwiązań nie da się w nich zastosować.

Powstająca jednostka (pierwsza, ale nie jedyna z planowanych) ma znacząco "zwiększyć morskie zdolności Sił Zbrojnych RP w zakresie pozyskiwania danych rozpoznawczych na morzu". Okręty SIGINT mogą zostać przeznaczone do takich zadań jak prowadzenie nasłuchu elektronicznego, rozpoznawanie sygnałów radioelektronicznych i łączności radiowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kto zbuduje nowy okręt SIGINT dla Polski?

Remontowa Shipbuilding SA będzie pełnić rolę podwykonawcy w kontrakcie zawartym przez MON ze szwedzką spółką Saab jeszcze w końcówce zeszłego roku. Zakłada on zaprojektowanie, budowę i wsparcie techniczne tego oraz kolejnego okrętu takiego samego typu. Umowa opiewa na kwotę 620 mln euro.

Już wcześniej pojawiały się sugestie, że Szwedzi będą bazować nam znanym okręcie Artemis. Krótki czas dzielący podpisanie kontraktu od startu prac potwierdza, że nie chodzi o zupełnie nową jednostkę. Artemis cechuje się długością wynoszącą 74 m oraz wypornością sięgającą 2300 t. Polski okręt nie powinien od tego odbiegać. Dokładana specyfikacja nie jest znana. Niektóre informacje związane z zastosowanymi systemami rozpoznawczymi mogą w ogóle nie trafić do przestrzeni publicznej.

Nowy okręt powinien zostać oddany do użytku na potrzeby polskiej Marynarki Wojennej w 2027 r.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)