Polska ma problem. Potrzeba 24 nowych śmigłowców

Agencja Uzbrojenia zapowiedziała rozpoczęcie konsultacji dotyczących zakupu zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych. Jakie jednostki mogą wchodzić w grę i dlaczego ich zakup jest bardzo ważny?

Śmigłowiec H145MŚmigłowiec H145M
Źródło zdjęć: © Airbus
Mateusz Tomczak

Na problemy Polski ze śmigłowcami szkoleniowymi zwrócił uwagę specjalistyczny ukraiński serwis Defence Express. Obecnie nad Wisłą pozostają do dyspozycji m.in. stare Mi-2, które przy planach przejścia na Apache, AW101 i AW149 powinny zostać odstawione jak najszybciej. 22 nowsze, lekkie śmigłowce szkolno-treningowe SW-4 Puszczyk też nie do końca spełniają swoją rolę. Od samego początku eksploatacji sprawiają kłopoty i zaskakują często pojawiającymi się problemami technicznymi. Mimo tego, że tak naprawdę nie nadają się do innych zadań. Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski, już jakiś czas temu podkreślał, że na możliwość użycia w innej roli niż szkoleniowa negatywnie wpływa niewielka moc silnika i znikomy udźwig.

Przedmiotem konsultacji zaplanowanych na dni od 14 lutego do 15 marca br. będzie zakup zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.

Ma on obejmować przede wszystkim 24 śmigłowce w konfiguracji odpowiedniej do prowadzenie szkoleń z wykorzystaniem lotniczych środków bojowych. Poza tym Agencja Uzbrojenia wymienia takie elementy jak system szkoleniowy obejmujący symulatory i trenażery, pakiet logistyczny, usługi wsparcia materiałowego, pakiet szkoleniowy i budowę odpowiedniej infrastruktury dla wyżej wymienionych środków (lub przystosowanie istniejącej).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wśród potencjalnych kandydatów na nowe śmigłowce szkoleniowe wymieniane są przede wszystkim dwie maszyny.

Pierwszą jest H145M firmy Airbus Helicopters, który na targach MSPO-2022 był promowany jako zamiennik wspomnianych przestarzałych poradzieckich Mi-2. H145M to śmigłowiec o masie startowej nieco przekraczającej 3,5 tony, który jest w stanie osiągać prędkość 268 km/h.

Druga prawdopodobna opcja to śmigłowiec AW109 firmy Leonardo Helicopters, który był prezentowany podczas tegorocznej odsłony MSPO. Napędzany dwoma silnikami P&W PW-206C potrafi osiągać prędkość do ok. 300 km/h.

Wybrane dla Ciebie

Polski astronauta żegna się z ISS. "Symbol pięknej współpracy międzynarodowej"
Polski astronauta żegna się z ISS. "Symbol pięknej współpracy międzynarodowej"
"Polskie piramidy". Odkryto tajemnicze struktury sprzed 5 tys. lat
"Polskie piramidy". Odkryto tajemnicze struktury sprzed 5 tys. lat
Sławosz Uznański nad Polską. ISS przetnie nocne niebo
Sławosz Uznański nad Polską. ISS przetnie nocne niebo
Mi-80 zamiast Mi-8. Rosja ma ambitne plany, ale realizacja jest trudna
Mi-80 zamiast Mi-8. Rosja ma ambitne plany, ale realizacja jest trudna
Wiele samolotów, ograniczone możliwości. Problemy rosyjskiego lotnictwa
Wiele samolotów, ograniczone możliwości. Problemy rosyjskiego lotnictwa
Polska misja kosmiczna. Największe wyzwania stawiane astronautom
Polska misja kosmiczna. Największe wyzwania stawiane astronautom
Sławosz Uznański wraca. Załoga Ax-4 żegna się z kosmosem
Sławosz Uznański wraca. Załoga Ax-4 żegna się z kosmosem
Nowe możliwości bombowców B-1B. To zasługa ukraińskich rozwiązań
Nowe możliwości bombowców B-1B. To zasługa ukraińskich rozwiązań
Odkryto tajemniczy obiekt. To może być najstarsza kometa
Odkryto tajemniczy obiekt. To może być najstarsza kometa
To może być nawet 40 proc. Rosja przyjmuje amunicję od Korei Półncnej
To może być nawet 40 proc. Rosja przyjmuje amunicję od Korei Półncnej
Nowy model AI przewiduje ludzkie decyzje z porywającą dokładnością
Nowy model AI przewiduje ludzkie decyzje z porywającą dokładnością
Prawie ich nie widać. Ukraińcy zasypują nimi "tunele" Rosjan
Prawie ich nie widać. Ukraińcy zasypują nimi "tunele" Rosjan