Pociski AIM-9 Sidewinder dla FA-50. Polska celowo zakupiła starocie

Polska zdecydowała się zamówić partię 24 pocisków AIM-9L Sidewinder, mimo iż dostępne są dużo nowsze pociski AIM-9X. Wyjaśniamy, dlaczego się tak stało.

Pocisk AIM-9L/M Sidewinder.Pocisk AIM-9L/M Sidewinder.
Źródło zdjęć: © USAF
Przemysław Juraszek

Polska zdecydowała się zakupić partię 24 pocisków AIM-9L Sidewinder do użytku na samolotach samolotów FA-50 pozyskanych w 2022 r. Warto zaznaczyć, że wersja AIM-9L jest dużo gorsza od będących na wyposażeniu polskich F-16 pocisków AIM-9X.

Celowe działanie

Powodem takiego działania jest chęć uzbrojenia dostarczonych 12 FA-50 Block 10 w broń powietrze-powietrze i wykorzystanie ich np. do patroli przestrzeni powietrznej, podczas gdy samoloty FA-50 w obecnej wersji nie są certyfikowane do wykorzystania nowszych pocisków.

Warto zaznaczyć, że docelowe maszyny w specyfikacji FA-50PL zyskają już możliwość korzystania z najnowszych wersji AIM-9X Sidewinder. Ponadto do tego standardu z czasem zostanie też doprowadzone 12 dostarczonych maszyn.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

AIM-9L vs AIM-9X - wspólna jest wyłącznie nazwa

Mimo iż na pierwszy rzut oka różnice mogą się wydawać małe, to w istocie są ogromne. AIM-9L to konstrukcja z późnych lat 70. XX wieku, podczas gdy AIM-9X to broń z lat 2000. XXI wieku, która następnie ewoluowała głównie pod kątem zwiększenia zasięgu. Zasięg AIM-9L to maksymalnie około 18 kilometrów, podczas gdy dla AIM-9X Block II jest to ok. 40 km. Z kolei opracowywana wersja Block III ma oferować jeszcze większy zasięg.

Zmiany objęły przebudowanie i wzmocnienie korpusu w AIM-9X, co widać choćby po innej konstrukcji powierzchni sterowych. Te - w połączeniu z silnikiem z wektorowaniem ciągu - zapewniły większą manewrowość i odporność na przeciążenia.

Drugą kluczową zmianą w AIM-9X była wymiana chłodzonej argonem głowicy naprowadzającej się na punkt ciepła na rozwiązanie z matrycą FPA widzącą termiczny obraz celu. Ta zmiana w praktyce uodparnia pocisk AIM-9 na flary oraz znacznie ułatwia zwalczanie chłodniejszych obiektów takich jak korpusy dronów.

Te bowiem nagrzewają się znacznie mniej od silnika odrzutowego czy samolotów lecących nawet ponad 1000 km/h. Wszystko to sprawia, że pociski AIM-9L i AIM-9X w zasadzie jedyne co współdzielą to nazwę, ponieważ ich osiągi są skrajnie różne.

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35