PKO BP złamało prawa konsumenta. Musi to zrekompensować
09.04.2019 18:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli w latach 2014-16 korzystałeś/aś z usług PKO BP, to bank mógł naruszyć twoje prawa jako konsumenta - stwierdził UOKiK. Na mocy porozumienia z urzędem przygotowano zestaw korzyści w ramach tzw. rekompensaty publicznej. Co takiego i za co właściwie mogą otrzymać poszkodowani klienci PKO BP i Inteligo?
PKO BP popełniło błąd w komunikacji. Zmieniając wysokosć opłat i prowizji, bank zapomniał o narzuconej ustawowo konieczności dostarczenia klientowi informacji na nośniku trwałym. Czyli takim, którego zawartości nie można zmodyfikować.
W latach 2014-16 części klientów zmiany komunikowano jedynie w serwisie transakcyjnym. Strona internetowa nie jest nośnikiem trwałym, gdyż jej administrator (bank) w każdej chwili może edytować treść.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził w tej sprawie dochodzenie. W decyzji nr RBG - 11/2018 z dnia 27 sierpnia 2018 r. nakazał PKO BP zmianę sposobu komunikacji. Co więcej, bank musi umożliwić klientom podpisywanie porozumień, potwierdzających bieżącą taryfę. A także indywidualnie rozliczyć opłaty i prowizje za okres od stycznia 2014 r. do sierpnia 2018 r. Można to zrobić w najbliższej placówce.
Gratisy dla poszkodowanych
Przy czym dla wszystkich poszkodowanych klientów, niezależnie od podpisania porozumienia, bank ma rekompensatę. Przygotowano cztery specjalne oferty. Nie wykluczają się wzajemnie, więc można skorzystać ze wszystkich.
- Bezpłatne usługi powiadomień SMS na okres dwóch miesięcy. Bank wyśle SMS-owe powiadomienie o wszystkich transakcjach, co nominalnie jest usługą płatną. Trzeba tylko pamiętać, aby dezaktywować pakiet przed 30 września 2019 r. Później rozpocznie się naliczanie opłat.
- Bezpłatne rozłożenie na 6 rat 0 proc. jednej dowolnej transakcji dokonanej kartą kredytową w okresie pomiędzy 1 sierpnia a 31 października 2019 r., w kwocie od 200 do 1500 zł. Warunek - złożenie wniosku w terminie do 5 dni od dokonania transakcji.
- Bezpłatny wybór niestandardowej grafiki na kartę debetową, z galerii, w okresie od 1 sierpnia do 30 września 2019 r.
- Bezpłatne przelewy do ZUS i US w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2019 r. przez iPKO, IKO lub telefon. Usługa aktywna automatycznie bez konieczności wnioskowania.