PKO BP liczył uśmiechy pracowników. Jest komentarz prezesa
05.11.2019 08:33, aktual.: 05.11.2019 09:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pod koniec września wyszło na jaw, że bank PKO BP liczy uśmiechy pracowników. Na prośbę rzecznika praw obywatelskich sprawę skomentował prezes firmy.
Licznik uśmiechu - sprawdzający, jak często uśmiechają się pracownicy PKO BP - miał zwiększyć zadowolenie klientów. Im bardziej uśmiechnięty pracownik, tym milsza wizyta w banku. Chociaż udział w programie był dobrowolny, to niektórych taki system zaniepokoił. Wśród mających wątpliwości znalazł się Rzecznik Praw Obywatelskich.
"W związku z niepokojącymi sygnałami co do technologii stosowanych w PKO BP, Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Głównego Inspektora Pracy o zbadanie sprawy" - czytamy na stronie urzędu.
RPO miał wątpliwości, czy system nie narusza prywatności oraz godności jednostki, która jest przecież "podstawową zasadą prawa prac". W grę wchodzą jeszcze dane biometryczne, a te "przetwarzane w banku PKO BP należy uznać za dane objęte szczególną ochroną".
- Podstawowym celem pilotażowego wdrożenia rozwiązania Ouantum CX w Banku jest zachęcenie pracowników i klientów oddziałów Banku do dzielenia się uśmiechem – napisał do Rzecznika prezes PKO Banku Polskiego Zbigniew Jagiełło.
W liście do RPO prezes PKO BP uważa, że nie chodzi o ocenę i kontrolę pracowników. Na dodatek cała akcja ma charakter dobroczynny, bowiem zebrane uśmiechy "wymieniane" są na lokalny cel dobroczynny.
Prezes banku porównał to do licznych programów, w ramach których aktywność fizyczna pracowników (liczba kroków czy przebiegniętych kilometrów w wolnym czasie) także odpowiada sumie, jaką przeznacza się na akcje charytatywne. Tutaj "walutą" jest po prostu uśmiech pracowników.
Prezes dodał jeszcze, że technologia w żaden sposób nie narusza przepisów RODO (budowa sensorów nie pozwala na zapis obrazu i dźwięku, "a tym samym na identyfikację osób") i że systemu zliczania uśmiechów nie można porównywać do kamer monitoringu. Cały list możemy przeczytać na stronie RPO.
Pomysł banku na system zliczający uśmiechy już został podchwycony w Urzędzie Miasta Sopot. Ma pomóc w "podnoszeniu standardów obsługi interesanta".