Pancerna pięść Bundeswehry. Ciężki sprzęt Niemiec - czwartej gospodarki świata
Niemiecka pomoc dla walczącej Ukrainy, a praktycznie jej brak przez pierwsze dwa miesiące konfliktu, budzą kontrowersje. Są one tym bardziej uzasadnione, że siły zbrojne Niemiec dysponują znaczną liczbą ciężkiego sprzętu, zarówno najnowocześniejszego, jak i starszych modeli. Jaką broń pancerną ma do dyspozycji Bundeswehra?
01.05.2022 | aktual.: 01.05.2022 14:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Puma
Bojowy wóz piechoty nowej generacji Puma to następca wysłużonych Marderów. Seryjna produkcja tego pojazdu rozpoczęła się w 2009 r., a jego cechą charakterystyczną jest modułowe opancerzenie, które można zdemontować np. przed transportem drogą powietrzną.
Puma została zaprojektowana ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa załogi i desantu. O poziomie ochrony pancernej świadczy fakt, że niemiecki wóz piechoty (w wersji ze wzmocnionym pancerzem) waży trzy razy więcej od pełniących w Polsce tę samą rolę pojazdów BWP-1.
Poza obecnie produkowaną wersją bojowego wozu piechoty, rozwijany jest także wóz wsparcia ogniowego, w którym na podwoziu Pumy umieszczono wieżę z armatą 120 mm.
Marder 1
Marder był przez dziesięciolecia podstawowym bojowym wozem piechoty Bundeswehry. Choć zaprojektowano go w latach 60. to – dzięki kilkukrotnie przeprowadzonym modernizacjom – Niemcy znacząco wydłużyli jego przydatność na polu walki.
Z czasem potencjał modernizacyjny Mardera został jednak wyczerpany, dlatego wozy te są obecnie wycofywane i zastępowane znacznie nowocześniejszymi bojowymi wozami piechoty Puma.
Znaczną liczbą wycofanych pojazdów dysponuje niemiecki koncern Rheinmettal, który chciał wspomóc nimi Ukrainę. Na przesłanie wycofanych z użytku bojowych wozów piechoty nie zgodziły się niemieckie władze.
Leopard 2
Niemiecki czołg podstawowy jest od lat uznawany za jeden z najlepszych czołgów świata. Choć był projektowany w latach 60., a pierwsze wozy weszły do służby pod koniec lat 70., wdrażane co pewien czas pakiety modernizacyjne sprawiają, że Leopard 2 – aktualnie w wersji 2A7 – pozostaje nowoczesną i skuteczną bronią.
Czołg jest zarazem ogromnym sukcesem eksportowym niemieckiego przemysłu – różne wersje Leopardów 2 (wraz z modyfikacjami wprowadzanymi przez poszczególne kraje) są obecnie używane przez siły zbrojne 19 państw.
Leopard 1
Leopard 1 był pierwszym czołgiem zaprojektowanym w Niemczech po II wojnie światowej. Został zbudowany według popularnej w latach 50. koncepcji – potężną ochronę pancerną poświęcono w nim na rzecz dużej, w momencie wejścia do służby, mobilności (podobnie jak w projektowanym równolegle francuskim czołgu AMX-30).
Niemiecki czołg rozpoczął służbę w połowie lat 60. Uzbrojony w 105-mm gwintowaną armatę czołg jest oceniany jako udana konstrukcja. Choć z niemieckiej armii został wycofany w 2003 r., do tej pory eksploatują go siły zbrojne wielu krajów – zarówno w służbie czynnej, jak i w roli rezerwy mobilizacyjnej.
Podobnie jak w przypadku wozów Marder, producent sprzętu pancernego – koncern Rheinmettal – zaproponował dostarczenie będących w jego dyspozycji czołgów Ukrainie.
Boxer
Boxer to kołowy transporter opancerzony, przypominający nieco eksploatowanego w Polsce Rosomaka. Pierwotne plany z przełomu wieków zakładały, że Boxer będzie uniwersalnym, europejskim transporterem, budowanym wspólnie przez Niemcy, Holandię, Francję i Wielką Brytanię.
Ostatecznie, po wycofaniu się dwóch ostatnich państw, Boxer powstał siłami holenderskiego i niemieckiego przemysłu, a pierwsze pojazdy weszły do służby w 2011 r. Podobnie jak w przypadku bojowego wozu piechoty Puma, również i w Bokserze zastosowano modułowy pancerz. Dzięki temu rozwiązaniu osłona pancerna – a zatem i masa pojazdu – może być dostosowana do aktualnych potrzeb.
O poziomie opancerzenia dobitnie świadczy fakt, że w wersji ze wzmocnionym pancerzem kołowy transporter waży tyle, co pierwsze wersje czołgu T-72.
Luchs
Kołowy pojazd rozpoznawczy został opracowany jako uzupełnienie bojowych wozów piechoty Marder i czołgów Leopard 1. Produkowany w latach 70. Luchs ma ciekawe i nietypowe rozwiązanie – dwa niezależne stanowiska kierowców, skierowane w przeciwne strony.
Dzięki temu w przypadku zagrożenia Luchs może z pełną prędkością wycofać się bez potrzeby zawracania czy ograniczeń, związanych z jazdą do tyłu. Z myślą o szybkiej jeździe w obu kierunkach, został zaprojektowany także układ jezdny – w zależności od kierunku ruchu skrętne są dwie przednie lub dwie tylne osie.
Wiesel
Miniaturowy pojazd pancerny Wiesel bywa – nieco na wyrost – nazywany najmniejszym czołgiem świata. Powstał z myślą o wsparciu oddziałów powietrznodesantowych, ale z czasem znalazł zastosowanie także w innych rolach, m.in. jako podwozie dla rakiet przeciwlotniczych, pojazd ewakuacji medycznej czy niszczyciel czołgów.
Wiesel ma zaledwie 3,5 metra długości, 1,8 metra wysokości i waży zaledwie 3 tony (istnieje także większa wersja - Wiesel 2). W zależności od wersji Wiesel może być uzbrojony w działko 20 mm albo wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Jego symboliczny pancerz zapewnia ochronę przed odłamkami i słabszymi pociskami z broni strzeleckiej.