Trwa ładowanie...
d3u56o4

Odkryto czarną dziurę pięciokrotnie większą od Układu Słonecznego. Jest niezwykle żarłoczna

Czarna dziura, na którą naukowcy natrafili w 2018 roku to największy taki obiekt z początków wszechświata. Ostatnie pomiary wykazały, że jest większa i żarłoczniejsza niż początkowo sądzono.
Naukowcy wciąż zwiększają swoją wiedzę o czarnych dziurach.
Naukowcy wciąż zwiększają swoją wiedzę o czarnych dziurach. (Getty Images)
d3u56o4

Czarna dziura J215728.21-360215.1 (J2157) jest oddalona od Ziemi o blisko 12 mld lat świetlnych. Naukowcy zauważyli ją w 2018 roku i już wtedy zrobiła na nich ogromne wrażenie. Obliczyli wówczas, że J2157 posiada masę 20 mld Słońc, a każdego dnia jest w stanie pochłonąć materię, której wielkość jest porównywalna do masy połowy Słońca. Te imponujące wyniki sprawiły, że naukowcy zaliczyli olbrzymią czarną dziurę do kategorii supermasywnych.

Największa czarna dziura, jaką kiedykolwiek widziano

Ostatnio przeprowadzone badania dowodzą jednak, że J2157 jest jeszcze bardziej imponująca niż początkowo sądzono. Naukowcy ustalili, że to największa czarna dziura z początków wszechświata o masie aż 34 mld Słońc. J2157 każdego dnia pochłania materię, którą można porównać do masy całego Słońca.

d3u56o4

Najnowsze ustalenia wskazują więc, że J2157 to największa czarna dziura, którą kiedykolwiek odkryto. Jest jednocześnie najszybciej rosnącym obiektem tego typu, który powstał w bardzo wczesnej fazie kształtowania się wszechświata.

Zobacz też: NASA: Pierwsze takie zdjęcia księżyca Jowisza. Europa na niezwykle szczegółowym zbliżeniu.

Naukowcy stale powiększają swoją wiedzę o czarnych dziurach i równocześnie starają się doskonalić metody ich badania i obserwacji. Wciąż jednak wszechświat pozostaje ogromną zagadką dla ludzkości.